''ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΦΡΑΣΗ: ''ΣΠΙΝΘΗΡΑΣ ΤΗΣ ΤΣΑΚΜΑΚΟΠΕΤΡΑΣ''. Είναι η περίπτωση του σπινθήρα που παράγεται από δύο τσακμακόπετρες. Την στιγμή ακριβώς, κατά την οποία οι πέτρες χτυπούν η μία την άλλη, παράγεται ο ήχος. Την ίδια ακριβώς στιγμή ξεπετάγεται η λάμψη. Δεν υπάρχει το ελάχιστο χρονικό κενό ανάμεσά τους.
Η φράση: ''σπινθήρας της τσακμακόπετρας'' υπονοεί πως δεν πρέπει να υπάρχει χρονικό διάστημα, κατά το οποίο να κολλάει ο νους.Αυτό όμως δεν σημαίνει πως πρέπει να τον πιέζουμε να κινηθεί ή να επιταχυνθεί.
Ακόμη και όταν λέμε ότι δεν πρέπει να τον αφήσουμε να κολλήσει σε κάτι, αυτό είναι αδύνατο. Σημασία έχει το να μην εμποδίζεται στην κίνησή του. Ακόμη και από κάτι που διαρκεί έστω και λίγες στιγμές. Για παράδειγμα, από την στιγμή που θα αποφασίσεις να δράσεις με ταχύτητα σε κάποια περίπτωση, ιδού ο νους σου καθυστέρησε στην κίνησή του, επειδή σκέφτηκες ή στάθηκες για να πάρεις την απόφαση.
Ο ποιητής Σάϊγκιό εξέδωσε μια συλλογή ποιημάτων, στην οποία περιέχεται και το παρακάτω, γραμμένο από κάποια εταίρα της περιοχής Εγκούτσι( σήμερα τμήμα της Όσακα):
''Υπάρχουν τιποτένιοι άνθρωποι στον Κόσμο. Όμως ο
Κόσμος είναι τόπος εφήμερης ανάπαυσης. Γι' αυτό κανείς
δεν θα έπρεπε να αφήνει τον νου του να κολλάει σε κάτι, για
χρονικό διάστημα τόσο, που θα ήταν αρκετό να τον κάνει
να το αντιπαθήσει''.
Το δεύτερο μισό του ποιήματος, στο οποίο υπάρχει η φράση '' δεν θα έπρεπε να αφήνει τον νου του να κολλάει σε κάτι...'', περιέχει ακριβώς το μυστικό της τέχνης του σπαθιού. Νους που δεν διστάζει ούτε στιγμή. Αληθινά αυτό είναι το ουσιώδες.
Ας έρθουμε τώρα στο Ζεν. Κάποιος μπορεί να ρωτήσει:'' Ποιό είναι το μυστικό του Βουδισμού;''. Η απάντηση που θα δινόταν ελεύθερα πριν καλά καλά ολοκληρωθεί η ερώτηση, θα ήταν : ''η βελανιδιά στον κήπο''(βέβαια εξαρτάται από τον χρόνο και τον τόπο, κατά τον οποίο γίνεται η στιχομυθία. Το αν η απάντηση είναι καλή η κακή, έχει ελάχιστη σπουδαιότητα. Αυτό που εκτιμάται περισσότερο είναι ότι δόθηκε με νου, ο οποίος δεν δίστασε ούτε στιγμή.
Νους που δεν διστάζει, δεν επηρεάζεται από χρώματα και μυρουδιές. Αυτός ο νους που δεν διστάζει, είναι η πεμπτουσία όλων των Δρόμων, όπως για παράδειγμα του Δρόμου των Θεών, του Δρόμου του Βουδισμού, του Δρόμου του Ζεν, του Δρόμου των Πολεμικών Τεχνών. Αν κάποιος σκέφτεται και μετά μιλάει, όσο όμορφα κι αν είναι τα λόγια του, έχει αυτόν που ονομάζουμε διστακτικό νου.
Η φράση ''σπινθήρας της τσακμακόπετρας'' αναφέρεται στην ταχύτητα, με την οποία παράγεται η λάμψη του σπινθήρα. Με τέτοια ταχύτητα δίδεται και η απάντηση, όταν υπάρχει ακλόνητος νους.
Για παράδειγμα, αν κάποιος φωνάξει ένα όνομα, ας πούμε ''Ουεμόοον'' και την ίδια στιγμή ακουστεί η απάντηση '' Ναίεεε'', αυτός που απάντησε έχει ακλόνητο νου. Αν όμως στο κάλεσμα ''Ουεμόοον'' ο Ουεμόν αρχίσει να σκέφτεται'' τι άραγε να θέλει;'' αντί να απαντήσει ''Ναίεεε. Τι μπορώ να κάνω για σένα;'',τότε έχει διστακτικό νου.
Οι άνθρωποι που ο νους τους κολλάει και στην συνέχεια μπερδεύονται και παρασύρονται από τα συμβαίνοντα ή εκείνοι που ο νους τους σταματάει από σύγχυση, είναι φανερό πως είναι αυτοί, τους οποίους αποκαλούμε κοινούς ή συνηθισμένους ανθρώπους. Η άμεση όμως απάντηση ''Ναίεεε'' στο κάλεσμα ''Ουεμόοον'', είναι γνώση Βούδα.
Κατά βάθος δεν υπάρχει καμιά διαφορά ανάμεσα σε Βούδα και άνθρωπο ή ανάμεσα σε θεό και άνθρωπο. Γιατί ο άνθρωπος είναι που αποκτά την αναλλοίωτη σοφία και από την στιγμή που το κατορθώνει, αποκαλείται θεός ή βούδας. Υπάρχουν πολλοί Δρόμοι που οδηγούν στην απόκτηση της αναλλοίωτης σοφίας. Ο Δρόμος του Κομφούκιου, ο Δρόμος των ποιητών, ο Δρόμος των θεών, για να αναφέρω μερικούς από αυτούς, και όλοι τους ξεκαθαρίζουν αυτήν την πνευματική κατάσταση.
Πολλοί προσπαθούν να προσεγγίσουν την αναλλοίωτη σοφία μέσα από λόγια, με αποτέλεσμα να αποτυγχάνουν να την κατανοήσουν και να περιέρχονται σε σύγχυση. Έτσι οι πράξεις τους κατευθύνονται αποκλειστικά από το κάρμα τους και ο καθένας, ανάλογα με το χαρακτήρα του κάνει καλές ή κακές πράξεις μέρα και νύχτα ή, ανάλογα με την μοίρα του, εγκαταλείπει το σπίτι του ή καταστρέφει την χώρα του.
Οι περισσότεροι δεν μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει ακλόνητος νους. Λίγοι έχουν την δυνατότητα να το καταλάβουν και από αυτούς ελάχιστοι αξιοποιούν την δυνατότητα τους αυτή και επιδιώκουν να αποκτήσουν ακλόνητο νου. Γιατί η πλήρης κατανόηση του ακλόνητου νου είναι δυνατή μόνο με την απόκτησή του και όχι με περιγραφές.
Ακόμη κι αν κάποιος έχει την ικανότητα να περιγράψει αυτήν την πνευματική κατάσταση με μεγάλη δεξιοτεχνία, αυτό δεν θα αποτελούσε και απόδειξη ότι την γνωρίζει πλήρως. Εξάλλου, ακόμη και αν είσαι ικανός να περιγράψεις το νερό, το στόμα σου δεν υγραίνεται. Ακόμη κι αν είσαι ικανός να περιγράψεις την φωτιά, το στόμα σου δεν καίγεται. Μόνο όταν έρθεις σε απ' ευθείας επαφή με το νερό ή την φωτιά τα γνωρίζεις. Ακόμη και αν μπορείς με μεγάλη ακρίβεια να περιγράψεις την τροφή δεν χορταίνεις την πείνα σου. Δεν μπορεί λοιπόν κανείς να περιμένει να αποκτήσει ολοκληρωμένη γνώση μέσα από περιγραφές.
Άνθρωποι από όλον τον κόσμο νομίζουν ότι ο Βουδισμός και Κομφουκιανισμός εξηγούν τι είναι ακλόνητος νους. Αυτό είναι αλήθεια. Όμως, αν οι πράξεις των Δασκάλων δεν συμφωνούν με τις Διδασκαλίες, κανείς δεν πρόκειται να καταλάβει.
Αν όσοι μελετούν το Βουδισμό δεν φθάσουν στο σημείο να καταλάβουν ξεκάθαρα τι είναι ο ακλόνητος νους, το ότι ο αριθμός τους είναι μεγάλος αποτελεί γεγονός ασήμαντο. Πάντως ο τρόπος, με τον οποίο προσεγγίζουν το θέμα, δεν είναι καθόλου σωστός. Για να καταλάβει κανείς ξεκάθαρα αυτήν την πνευματική κατάσταση, πρέπει να καταβάλει εξαιρετικά μεγάλες προσπάθειες.''
Τακουάν-Η θαυμαστή σοφία του ακλόνητου νου( Fudochi Shinmyo Roku)
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.