Μια βροντερή φωνή ακούστηκε από τον ουρανό, καθώς η γη έτρεμε. «Δεν θα μοιχεύσεις» υπαγόρευσε, καθώς ο κάθιδρος Μωυσής προσπαθούσε να την προλάβει γράφοντας την 7η εντολή.
Ο Θεός της Παλαιάς Διαθήκης έπαιρνε πολύ σοβαρά το θέμα της μοιχείας. Αφιέρωσε άλλωστε δύο ολόκληρες εντολές από τις δέκα σε αυτό. Εκτός από την προαναφερθείσα είναι και η 10η: «Δεν θα επιθυμήσεις την γυναίκα του πλησίον σου (…)» Άραγε γιατί έδινε τέτοια βαρύτητα στο θέμα;
Οι δέκα εντολές είναι η περίληψη των περίπου 600 εντολών που περιέχει ο Νόμος της Παλαιάς Διαθήκης. Αυτές οι εντολές ήταν οι πνευματικοί κανόνες που θεσπίστηκαν από τους πρώτους «πολιτισμένους» ανθρώπους για να διασφαλίσουν την συνοχή της κοινωνίας τους. Αντιπροσωπεύουν την ηθική τους, τότε. Από πού πηγάζει όμως η ηθική και γιατί την βλέπουμε συνέχεια να καταστρατηγείται;
Όπως σου είπα σε προηγούμενο κείμενο, όλο το παιχνίδι παίχτηκε στην αναπαραγωγή των γονιδίων. Η εξέλιξη οδήγησε ανθρώπους και ζώα να γίνουν όλο και καλύτεροι στο ζευγάρωμα και την αναπαραγωγή. Όλο και πιο αποδοτικοί σε αυτό, ώστε να διασπείρουν όσο περισσότερο γίνεται τα γονίδιά τους. Ολόκληρη η εξέλιξη είναι ένας πόλεμος επιβίωσης για το καλύτερο και πιο επιτυχημένο γονιδίωμα.
Όμως όχι μόνο αυτό. Σε αυτό τον πόλεμο, δεν είχε μόνο αξία να διασπείρεις τα γονίδιά σου. Μεγάλη αξία είχε επίσης να σταματήσεις την επέλαση των άλλων γονιδίων, ώστε να επικρατήσουν τα δικά σου. Μαζί με την διασπορά των γονιδίων σου, έπρεπε να αποτρέψεις και την διασπορά των ξένων γονιδίων, των γονιδίων των υπόλοιπων.
Στις πρωτόγονες κοινωνίες, αυτό γίνεται με την βία και τον εκφοβισμό. Μπορείτε να το παρατηρήσετε και σε πολλά ζώα: τι επικές μάχες δίνονται για τα μάτια ενός θηλυκού. Ο δυνατός παίρνει το τρόπαιο και οι υπόλοιποι ότι περισσέψει ή όταν βρουν την κατάλληλη ευκαιρία.
Βέβαια όταν ήρθαν τα μνημίδια στο προσκήνιο, ανέλαβαν εκείνα την βρομοδουλειά για χάρη του πολιτισμού. Το να αλληλοσκοτώνεσαι κάθε φορά που ήθελες να πηδήξεις ήταν πολύ κακό και για τον πληθυσμό της ομάδας και για την συνοχή της. Τα μνημίδια ανέλαβαν να εκπολιτίσουν τους ανθρώπους και να βρουν πιο ειρηνικές λύσεις στο πρόβλημα.
Φωτογραφία: muratsuyur |
Τι χρειάζονταν οι άντρες; Να αποτρέψουν την αναπαραγωγή ξένων γονιδίων με την «γυναίκα» τους. Τι χρειάζονταν οι γυναίκες; Μια καλή και σταθερή συμπεριφορά από τον «άντρα» τους και γενικότερα μια ευγενική συμπεριφορά από όλους τους υπόλοιπους άντρες. Τι χρειάζονταν οι παππούδες; Ασφαλές περιβάλλον, ώστε τα εγγόνια να φτάσουν μέχρι την αναπαραγωγική ηλικία.
Κάπως έτσι δημιουργήθηκαν τα σεξουαλικά ήθη, το κομμάτι δηλαδή της ηθικής που έχει να κάνει με το σεξ. Ουσιαστικά, πρόκειται για μνημίδια στρατηγικής, που στον πυρήνα τους έχουν την εντολή «αυτό που επιθυμείς να το ξεχάσεις», και με τα οποία προγραμματιζόμαστε από πολύ μικρή ηλικία.
Το περίεργο και ενδιαφέρον με αυτό τον προγραμματισμό είναι ότι σε κάνει να κάνεις ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θέλει το DNA σου. Τι είπες; Δεν ξέρεις τι θέλει το DNA σου; Μα είναι πολύ απλό. Παρατήρησε ποιοι άνθρωποι σε έλκουν σεξουαλικά!
Δύο από τις δέκα εντολές θα σε απέτρεπαν ακόμα και να επιθυμήσεις την γυναίκα του άλλου, ακόμη κι αν ήταν το τέλειο ταίρι για τα γονίδιά σου και η γυναίκα της ζωής σου. Η ηθική θα έμπαινε μπροστά και παρόλη την επιθυμία του DNA σου, εκείνη θα έλεγε «Όχι, όχι, όχι!»
Η ηθική λοιπόν αποτρέπει το κέρατο. Στα αγγλικά ο κερατάς είναι «cuckold» από το cuckoo bird, τον γνωστό σε μας κούκο, ο οποίος χειραγωγεί άλλα πουλιά για να μεγαλώσουν τα παιδιά του. Κάτι τέτοιο δεν θα το ήθελε κανένας άντρας, για αυτό ήταν σημαντικό να διασφαλίσει ότι δεν θα του συμβεί.
Ήταν λοιπόν αναμενόμενο για τους άντρες να διασπείρουν μνημίδια που θα απέτρεπαν το κέρατο, μιας και αυτό αποτελεί ήττα στην δική τους γενετική εξάπλωση. Όμως το πρόβλημα με την υπακοή στα ήθη είναι ότι, όχι μόνο αντιτίθεσαι στις «επιθυμίες» του DNA σου, αλλά και «δουλεύεις» για το DNA των άλλων!
Φωτογραφία: matsumotodigitalart |
Το θλιβερό γεγονός είναι ότι για τους παραπάνω λόγους, τοDNA του υποκριτή εξαπλώνεται πιο γρήγορα από αυτό του τίμιου. Είναι μία εξήγηση του γιατί η υποκρισία είναι τόσο διαδεδομένη στις μέρες μας. Δεν θα μπω καν στον κόπο να δώσω παραδείγματα. Νομίζω ότι ξέρεις ήδη αρκετές περιπτώσεις, ακόμα και αν μένεις σε καλύβα στο βουνό.
Οπότε ας προχωρήσουμε, ανακεφαλαιώνοντας τις διαφορές του άντρα και της γυναίκας, οι οποίες προκύπτουν από όσα συζητήσαμε παραπάνω, καθώς και στα δύο προηγούμενα άρθρα.
Τι θέλουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους οι άντρες; Πρώτα από όλα τους ενδιαφέρει η δύναμη και η κυριαρχία, είτε εδαφική, είτε επαγγελματική, είτε οικονομική και γενικότερα κάθε είδους. Θα τους απασχολήσει επίσης και η θέση τους στην ιεραρχία, γιατί αυτή συχνά θα καθορίσει το πλήθος και την ποιότητα των ενδεχόμενων συντρόφων.
Θα ψάξουν για γυναίκες με υψηλό αναπαραγωγικό δυναμικό, δηλαδή νέες και όμορφες, και θα κυνηγήσουν ασυναίσθητα το γρήγορο και πολύ σεξ, όπου αυτό είναι δυνατόν. Με τις γυναίκες τους θα είναι προστατευτικοί και κυριαρχικοί, ώστε να αποφύγουν το ενδεχόμενο της σεξουαλικής απιστίας, και άρα τον γενετικό φόβο να μεγαλώσουν τα παιδιά κάποιου άλλου. Θυμήσου τον κούκο που λέγαμε προηγουμένως.
Από την άλλη, τις γυναίκες τις ενδιαφέρει περισσότερο η ασφάλεια, οικονομική, συναισθηματική, κοινωνική ή άλλη, και για αυτό η δέσμευση είναι σημαντική για εκείνες. Θα ψάξουν για άντρες που θέλουν να επενδύσουν χρόνο και πόρους σε αυτές (και άρα και στους ενδεχόμενους απογόνους). Έλκονται δε από άντρες δυνατούς στο σώμα, ή οικονομικά και κοινωνικά ισχυρούς, ή από άντρες τρυφερούς, αφοσιωμένους και γενναιόδωρους.
Θα είναι και εκείνες προστατευτικές και κυριαρχικές με τους άντρες τους, φοβούμενες όμως περισσότερο μια συναισθηματική απιστία, η οποία μπορεί να σημαίνει την αποχώρηση του άντρα από την σχέση. Για αυτό και θα αναζητήσουν συνεχώς αποδείξεις αφοσίωσης ή ότι ο άντρας έχασε το ενδιαφέρον του και δεν κάνει τίποτα για να το ανανεώσει.
Μιας και τα γονίδια των αντρών επωφελούνται από την ταχύτητα, την ποσότητα και την ποικιλία του σεξ, είναι επόμενο το βλέμμα τους να έλκεται από το αντίθετο φύλο. Ήταν ένας τρόπος για να ζυγίζουν τις ευκαιρίες στο περιβάλλον και να αντιδρούν γρήγορα σε αυτές. Αυτός είναι και ο λόγος που οι άντρες ανταποκρίνονται περισσότερο σε οπτικά ερεθίσματα.
Φωτογραφία: Akita-or-Aki |
Αν είσαι άντρας, παρατήρησε τον τρόπο με τον οποίο σου τραβάει το βλέμμα οποιαδήποτε εντυπωσιακή γυναίκα στον χώρο. Ακόμα κι αν είσαι ερωτευμένος ή εντελώς «χορτάτος», το μυαλό σου θα κινηθεί από μόνο του για να μετρήσει το γενετικό κελεπούρι και να σου στρέψει το ενδιαφέρον προς τα εκεί.
Αν είσαι γυναίκα, σταμάτα να ανησυχείς αν το παρατήρησες μια-δυο φορές στον «δικό» σου. Δεν το κάνει συνειδητά και το πιο πιθανό είναι να έχει ξεχάσει την εντυπωσιακή αντίζηλο μέχρι να φτάσετε σπίτι. Υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι οι άντρες ξεχνάνε τέτοια οπτικά ερεθίσματα σε διάστημα μέχρι 5 δευτερολέπτων. Την είδε. 5 δευτερόλεπτα. Την ξέχασε. Τόσο απλά.
Το πραγματικά κακό είναι ότι οι άντρες, για αυτόν ακριβώς τον λόγο, είναι και πιο επιρρεπείς στην πορνογραφία. Ακόμα και σε σημείο εθισμού. Όμως είναι κάτι που θα συζητήσουμε σε επόμενο άρθρο.
Οι άντρες προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με την σωματική δύναμη ή την οικονομική τους ισχύ. Οι γυναίκες με την ομορφιά ή την δημοφιλία τους. Αν ο άντρας δεν τους τηλεφωνήσει για μερικές μέρες «ταράζονται», γιατί αυτό σημαίνει κίνδυνο για την σχέση που γενετικά επιθυμούν. Οι αμυντικοί τους μηχανισμοί θα ενεργοποιηθούν και αυτό το βλέπεις ακόμα και σε ώριμες ή σίγουρες γυναίκες. Είναι ένστικτο.
Είναι και ο λόγος που οι γυναίκες θα «τσεκάρουν» τους άντρες πριν προχωρήσουν μαζί τους. Θέλουν να δουν αν πραγματικά είναι έτοιμοι να δεσμευτούν ή απλώς υποκρίνονται για να πάρουν το «γλυκό».
Αυτά όλα έχουν να κάνουν με το πρωτόγονο μυαλό μας, το οποίο βρίσκεται κάτω από το πολιτισμένο. Στη σύγχρονη εποχή, τα πράγματα έχουν βεβαίως εξελιχθεί πολύ από την εποχή των σπηλαίων, κι όμως τέτοιες υποσυνείδητες τάσεις είναι ακόμα μαζί μας. Δεν είναι λοιπόν να απορεί κανείς με την δυσκολία που έχουν οι άνθρωποι με τις σχέσεις τους και το γεγονός ότι νιώθουν μπερδεμένοι, απογοητευμένοι και αποξενωμένοι.
Τα σεξουαλικά μας ένστικτα χαλιναγωγήθηκαν και επικαλύφθηκαν από πανίσχυρες πολιτισμικές δυνάμεις και συμπλέγματα μνημιδίων για να μας φέρουν στο πολιτισμένο σήμερα. Είναι όμως αυτό ακριβώς το γεγονός που θα εκμεταλλευτούν δεκάδες διανοητικοί ιοί για να σε ελέγξουν στο πεδίο του υποσυνειδήτου.
Βέβαια ο πολιτισμός δεν είναι ένας. Ανά τους αιώνες, διαφορετικοί πολιτισμοί και κουλτούρες δημιούργησαν διαφορετικά σεξουαλικά ήθη και επομένως σημαντικές διαφορές στους ρόλους των δύο φύλων.
Στα πιο εύπορα δημοκρατικά κράτη με κοινωνικό πρόσωπο, οι γυναίκες είναι οικονομικά ανεξάρτητες, που σημαίνει ότι δεν χρειάζονται τους άντρες για παροχή ασφάλειας και άρα θα τους τεστάρουν λιγότερο. Οι άντρες από την άλλη, θα έχουν περισσότερες διαθέσιμες γυναίκες και άρα λιγότερο ανάγκη την βία ή το ενστικτώδες άγχος για άνοδο στην ιεραρχία.
Ούτε θα είναι τόσο κυριαρχικοί με τις συντρόφους τους. Για παράδειγμα στην Σουηδία, μια τέτοια χώρα, μελέτες δείχνουν ότι οι άντρες ενδιαφέρονται πολύ λίγο για την γυναικεία παρθενιά.
Στον αντίποδα έχουμε τα πιο αυστηρά ή θεοκρατικά καθεστώτα. Εκεί οι γυναίκες εξαρτώνται απόλυτα από τους άντρες, ενώ το σεξ για εκείνες είναι πολύ περιορισμένο. Οι διαθέσιμες γυναίκες είναι επίσης πολύ λίγες. Αυτό συμβάλει στην αύξηση της βίας, μιας και προϊστορικά αυτό θα έδινε την λύση σε τέτοιες περιπτώσεις.
Οι άντρες επίσης θα είναι απόλυτα κυριαρχικοί με τα ταίρια τους. Αντίθετα από την Σουηδία, στην Σαουδική Αραβία που είναι ένα τέτοιο καθεστώς, οι Σαουδάραβες εκτιμούν πάρα πολύ την γυναικεία παρθενιά. Αναμενόμενο.
Φωτογραφία: BreakBeautiful |
Όπως βλέπεις η πρόσβαση στο σεξ αποτέλεσε την κινητήριο δύναμη για πάρα πολλά πράγματα στην κουλτούρα μας. Αν το δεις υπό το πρίσμα μιας αέναης μνημιδιακής εξέλιξης είναι απολύτως λογικό. Η διαθεσιμότητα των θηλυκών είναι αυτή που μορφοποιεί τα σεξουαλικά ήθη και αυτά με την σειρά τους το ποσοστό της βίας και κατά συνέπεια τους νόμους τιμωρίας που θεσπίζει η κοινωνία.
Αν ανοίξεις οποιαδήποτε στατιστική, θα δεις το μικρό ποσοστό βίας που υπήρχε την δεκαετία του ’60, την δεκαετία της σεξουαλικής απελευθέρωσης. Η γυναίκες έχοντας επαναστατήσει στον πουριτανισμό των προηγούμενων δεκαετιών, διεκδικούσαν σεξουαλική ανεξαρτησία και η διαθεσιμότητά τους μείωσε κατά πολύ την βία (και φυσικά δημιούργησε την έκρηξη γεννήσεων της δεκαετίας του ’70, το γνωστό «babyboom»).
Από την άλλη στη δεκαετία του ’90 με την επέλαση του AIDS, οι γυναίκες «μαζεύτηκαν» σημαντικά και αυτός ήταν και ένας από τους λόγους για την αύξηση της βίας εκείνη την δεκαετία. Βέβαια οι άντρες δεν το καταλάβαιναν. Για εκείνους ήταν υποσυνείδητη τάση. Οι διαδηλώσεις εκείνης της δεκαετίας ήταν γεμάτες μολότοφ, σπασμένες βιτρίνες και καταστολή. Στην δεκαετία του ’60 είχαμε καθιστικές διαμαρτυρίες και το σηματάκι της ειρήνης σε πανό. Τυχαίο;
Την επόμενη φορά θα ρίξουμε μια ματιά στα αντρικά και γυναικεία κουμπιά της σεξουαλικότητας, αυτά που όταν πατηθούν σε κάνουν πιο δεκτικό ή δεκτική σε μία επαφή, και πολλές φορές αποτελούν και υποσυνείδητη προϋπόθεση. Θα δούμε επίσης «που πάει το πράγμα» και που οδηγεί τον πολιτισμό μας αυτού του είδους η γονιδιακή αναπαραγωγή και η μνημιδιακή εξέλιξη.
Μέχρι τότε, σκέψου πριν κάνεις και κάνε ότι σου δίνει ευτυχία και πληρότητα. Το σεξ είναι και θα είναι παρόν στις περισσότερες στιγμές της ζωής σου, ακόμα και όταν δεν είναι προφανές. Μπορεί να σε «τραβάει από την μύτη» ή μπορείς να το ελέγξεις προς μία πιο ισορροπημένη και συνειδητή ύπαρξη. Τι διαλέγεις;
ΛΟΙΠΑ ΜΕΤΑΙΣΘΗΣΙΟΓΟΝΑ
(Βιβλιογραφία και προτεινόμενα αναγνώσματα)
(Βιβλιογραφία και προτεινόμενα αναγνώσματα)
Brodie, Richard. Getting Past OK: A Straightforward Guide to Having a Fantastic Life (Warner Books, 1995).
Sterenly, Kim and Griffiths, Paul E. Sex and Death: An Introduction to Philosophy of Biology(University City Press, 1999).
Dawkins, Richard. A Devil’s Chaplain: Reflections on Hope, Life, Science and Love (Mariner Books, 2004).
Boyd, Rob & Richerson, Peter J. Not by Genes Alone: How Culture Transformed Human Evolution(Chicago University Press, 2005).
Sterenly, Kim and Griffiths, Paul E. Sex and Death: An Introduction to Philosophy of Biology(University City Press, 1999).
Dawkins, Richard. A Devil’s Chaplain: Reflections on Hope, Life, Science and Love (Mariner Books, 2004).
Boyd, Rob & Richerson, Peter J. Not by Genes Alone: How Culture Transformed Human Evolution(Chicago University Press, 2005).
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.