Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020

ΑΝΤΙΣΤΡΕΦΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΤΗΣ ΜΕΔΟΥΣΑΣ, ΑΥΤΗ ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΖΕΙ ΤΟΝ ΠΕΡΣΕΑ



 Σύμφωνα με την ελληνική Μυθολογία στην Δύση, πέρα από τον Ωκεανό, δύο  θαλάσσιες θεότητες ο Φόρκυ και η Κητώ είχαν 3 κόρες. Οι δύο, ή Σθεννώ και η Ευρυάλη, ήσαν αθάνατες  ενώ η τρίτη η Γοργώ ή Μέδουσα ήταν θνητή.
Το όνομά της παράγεται από το ρήμα μέδω που σημαίνει άρχω, κυβερνώ, κυριαρχώ, προστατεύω.
Ο δε μεδέων ήταν ο προστάτης, ο φύλακας, ο κυρίαρχος (“ώ φίλοι, Αργείων ηγήτορες ηδέ μέδοντες”). Άρα Μέδουσα σήμαινε τη βασίλισσα, την προστάτιδα, αυτή που είχε οριστεί να φυλάει κάτι.
Η Μέδουσα ήταν μια όμορφη, περήφανη υπεροπτική  ιέρεια της Αθηνάς  με πολύ όμορφα μαλλιά. .
Ο Ποσειδώνας στην εποχή μας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως sex maniac! Νόμιμη σύζυγο είχε την Αμφιτρίτη αλλά δεν άφησε παραπονεμένες και την Αφροδίτη, την Δήμητρα, την Μέδουσα, την Τριτωνίδα, την Ναΐδα, αλλά και τον Νηρίτη που ήταν ο ομορφότερος γιός του Νηρέα και της Δωρίδας και του Πέλοπα.
Αναφέρονται επίσης και 36 (!) θνητές που έτυχαν της θεϊκής του προτίμησης. Έτσι δεν είναι περίεργο πως ο  αριθμός των παιδιών του Ποσειδώνα, πάνω από εκατό, ανταγωνίζεται μόνο του Δία. Ωστόσο, ενώ οι απόγονοι του Δία ήταν άλλοι θεοί και ευεργετικοί ήρωες, του Ποσειδώνα ήταν Γίγαντες και κακοποιά στοιχεία, που εξολοθρεύονται από τον Ηρακλή και τον Θησέα (ή ακόμη και από τον ίδιο τον Ποσειδώνα).
Για να καταφέρει λοιπόν να βιάσει την Μέδουσα είχε μεταμορφωθεί σε άλογο και βέβαια δεν σεβάστηκε τον ιερό χώρο της Αθηνάς.
Πυρ και μανία η Αθηνά για την βεβήλωση του ιερού της, μιας και δεν μπορούσε να ξεσπάσει στον Ποσειδώνα ξέσπασε στην Μέδουσα και την μεταμόρφωσε σε ένα τέρας.
Στην παρακάτω γκραβούρα του Charles Le Brun (1676) η Αθηνά αλλάζει τα μαλλιά της Μέδουσας σε φίδια ενώ για τον πίνακα της Μέδουσας του Caravaggio (1595)στην  γκαλερί Uffizi στη Φλωρεντία,. ο ποιητής του 16ου αιώνα Gapsare Murtola έγραψε κάποτε, «Φύγετε, επειδή αν τα μάτια σας παγώσουν από κατάπληξη, θα σας κάνει πέτρα».



Η Μέδουσα φορούσε πάντα κατάμαυρα ρούχα, είχε φτερά και μπορούσε να πετά  στους αιθέρες με χρυσές φτερούγες. Το πρόσωπο της ήταν στρογγυλό και πάντοτε θυμωμένο ενώ  στο κεφάλι της περιελίσσονταν φίδια, από το στόμα εξείχαν μεγάλα δόντια όμοια με των αγριόχοιρων, είχε χάλκινα χέρια, μάτια σπινθηροβόλα και βλέμμα διαπεραστικό. Με το βλέμμα της απολίθωνε όποιον τολμούσε να την κοιτάξει.
Όμως η Αθηνά δεν αρκέστηκε μόνο στην μεταμόρφωση της Μέδουσας αλλά βοήθησε τον Περσέα να την σκοτώσει, οδηγώντας τον πρώτα στην πόλη Δεικτήριο της Σάμου και δείχνοντας του σε απεικόνιση τις τρεις Γοργόνες, έτσι ώστε να ξεχωρίζει την Μέδουσα από τις αθάνατες αδελφές της. Ύστερα τον προειδοποίησε να μην κοιτάξει ποτέ καταπρόσωπο τη Μέδουσα αλλά μόνο την όψη της σε μια καλογυαλισμένη ασπίδα που του χάρισε. Μετά τον αποκεφαλισμό της και την επιστροφή του στη Σέριφο, ο Περσέας χάρισε το κεφάλι της  στην θεά Αθηνά, η οποία το στερέωσε στην αψίδα της.
Την στιγμή που της έκοβε το κεφάλι ο Περσέας, η Μέδουσα γέννησε τον Χρυσάορα και τον Πήγασο, το φτερωτό άλογο.
Το κεφάλι της Μέδουσας  επειδή, ακόμη και νεκρό, πέτρωνε όποιον το κοίταζε, απεικονίζεται ως αποτροπαϊκό σύμβολο σε ασπίδες, κοσμήματα (πχ σε πόρπες), ψηφιδωτά, αγάλματα κλπ


Ο Benvenuto Cellini εμπνεύστηκε από τον μύθο και έφτιαξε το περίφημο άγαλμα του Ο Περσέας κρατώντας το κεφάλι της Μέδουσας που βρίσκεται σήμερα Piazza della Signoria της Φλωρεντίας.
Από αυτό το άγαλμα στην άλλη άκρη του κόσμου, στο Μπουένος Άιρες,  ένας Ιταλοαργεντινός γλύπτης ο Γκαρμπάτι, εμπνεύστηκε το 2008 την αντίστροφη εκδοχή του μύθου. Σε αυτήν η Μέδουσα αποκεφαλίζει τον δολοφόνο της Περσέα!
Το 2018 ο Γκαρμπάτι δημοσίευσε μια φωτογραφία της δουλειά του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που γρήγορα έγινε viral.
Η εικόνα συνδέθηκε με το κίνημα του #MeToo και μερικοί θεώρησαν ότι κανονικά η Μέδουσα θα έπρεπε να κρατάει το κεφάλι του Ποσειδώνα που ήταν ο βιαστής της.

Την ημέρα που η Γερουσία επικύρωσε τον διορισμό του εκλεκτού του Τραμπ Μπρέτ Κάβανο ως δικαστού για το Ανώτατο Δικαστήριο, μια φωτογράφος της Νέας Υόρκης, η Bek Andersen, επικοινώνησε με τον Γκαρμπάτι ζητώντας του να φέρει το άγαλμα εκεί. Ο Μπρέτ Κάβανο είχε κατηγορηθεί για σεξουαλικές επιθέσεις σε γυναίκες.


Στην φωτογραφία ο Γκαρμπάτι με την Bek Andersen.
Οι δύο τους συνεργάστηκαν στη συνέχεια σε μια πρόταση για το πρόγραμμα «Art in the Parks» του NYC Parks, το οποίο έχει εκθέσει περισσότερα από 2.000 έργα υπαίθριας δημόσιας τέχνης σε όλη τη Νέα Υόρκη από το 1967. Το έργο εγκρίθηκε και χυτεύτηκε σε χαλκό από τη Vanessa Solomon του Carbon Sculpt Studios στο Red Hook και το χυτήριο Laran Bronze στη Φιλαδέλφεια.




Η Andersen ίδρυσε επίσης το καλλιτεχνικό συλλογικό MWTH («Medusa With The Head», προφέρεται «μύθος») με σκοπό να επανεξετάσει τις κλασικές αφηγήσεις και τους ρόλους τους στον παρόντα πολιτισμό μέσω γλυπτικών έργων. Δέκα τοις εκατό των πωλήσεων από τα εκδοθέντα γλυπτά στον ιστότοπο του έργου δωρίζονται στο Εθνικό Κέντρο Νομικών Γυναικών.
Το άγαλμα τοποθετήθηκε απέναντι από το ποινικό δικαστήριο της Κομητείας της Νέας Υόρκης στο οποίο έχουν δικαστεί  σημαντικές υποθέσεις συμπεριλαμβανομένης της δίκης του Harvey Weinstein, που έχει κατηγορηθεί για σεξουαλική κακοποίηση.


Το άγαλμα  βρίσκεται εκεί από τις 14 Οκτωβρίου και θα παραμείνει μέχρι τις 30 Απριλίου 2021.
Οι επόμενες φωτογραφίες με την Μέδουσα τις έχω τραβήξει σε διάφορα ταξίδια.
Από πάνω προς τα κάτω οι φωτογραφίες είναι από :

Κιστέρνα, Κωνσταντινούπολη.

Μίλητος, Μικρά Ασία.

Δίδυμα, Μικρά Ασία

Όλυμπος Μικρά Ασία

Βίλλα Κιόνων 1ος μΧ Πτολεμαΐδα Λιβύη

Ναός Απόλλωνα 5ος πΧ Κυρήνη Λιβύη  






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Το Ενατο Κυμα