Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

ΠΑΝΑΚΕΙΑ – ΙΑΣΩ, ΟΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΕΣ ΘΕΕΣ


ΑΠΟ ΒΑΣΩ ΔΕΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ
Η Π α ν ά κ ε ι α είναι δευτερεύουσα θεότητα της ελληνικής μυθολογίας- θεολογίας, συνυφασμένη με την έννοια της
θ ε ρ α π ε ί α ς επί πάσας νόσου.
Φέρεται ως κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης αδελφή της θεάς Υγείας, της Ιασούς, του Μαχάωνα και του Ποδαλείριου, Ιατρών του Τρωικού Πολέμου κατά τον Όμηρο.
Λατρευόταν κυρίως στον Ωρωπό Αττικής, στην Κάλυμνο, στην Κω κ.α. Η μορφή της παρίσταται και στο Ασκληπιείο Αθηνών.
Π α ν ά κ ε ι α είναι ονομάζεται το φάρμακο που θεραπεύει όλες τις ασθένειες, καθώς και μεταφορικά η λύση και θεραπεία για όλα τα προβλήματα.
Παράλληλα, η φράση «αυτό είναι πανάκεια» χρησιμοποιείται ειρωνικά για να χαρακτηρίσει μεθόδους και συστήματα πολιτικά, κοινωνικά και άλλα, τα οποία προτείνονται για να διορθώσουν τα «κακώς κείμενα».
Η λέξη «πανάκεια» παράγεται από το «παν» και το ρήμα «ακέομαι» που σημαίνει θ ε ρ α π ε ύ ω. Η έννοιά της, λοιπόν, είναι «παντοθεραπεία». Από το ίδιο ρήμα «ακέομαι» παράγονται και τα ονόματα Ακεσώ και Άκεσις. Η αρχαιότερη εμφάνιση της λέξης, είναι στον Πλούτο του Αριστοφάνη.
Από την Πανάκεια είχαν ονομαστεί από τους αρχαίους διάφορα βότανα «π ά ν α κ ε ς» που τα χρησιμοποιούσαν σε πολλές θεραπείες και κυρίως για τα δηλητηριώδη δαγκώματα των φιδιών και για να γιατρέψουν τις πληγές.
Επειδή θεωρείτο ως θεά ικανή να θεραπεύει κάθε νόσο, το όνομά της διαδόθηκε γρήγορα σε όλες τις ελληνικές πόλεις, ειδικότερα σε φάρμακα ικανά να θεραπεύουν αν όχι όλες τις νόσους τουλάχιστον τις περισσότερες από αυτές.
Η ιστορία της Π α ν ά κ ε ι α ς είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Ιατρικής, της αλχημείας, της βοτανολογίας και κάθε προσπάθειας στην ιστορία του ανθρώπου να ζει όχι απλά καλά, αλλά να ζει για π ά ν τ α. Ακόμη και σήμερα, κάθε ιδεατό φάρμακο, για το οποίο επικρατεί η αντίληψη ότι θεραπεύει κάθε νόσο σωματική, οργανική ή ψυχική, ονομάζεται πανάκεια. Η πίστη στην ύπαρξη τέτοιων φαρμάκων οφείλεται στην πανάρχαια ανθρώπινη έφεση της αναζήτησης ε ν ό ς μόνου φαρμάκου που να θεραπεύει τα π ά ν τ α.
Οι αλχημιστές ονόμαζαν πανάκεια μία ορυκτή ουσία που σε κατάλληλες δόσεις έχει μέτριες θεραπευτικές ιδιότητες και τη θεωρούσαν ικανή να θεραπεύσει κάθε αρρώστια και να παρατείνει τη ζωή επ’ άπειρον. Στους νεότερους χρόνους η λέξη, που έγινε παγκόσμια, χρησιμοποιείται μάλλον ειρωνικά για να χαρακτηρισθούν τα φάρμακα που γιατρεύουν τα πάντα. Η Πανάκεια, επειδή θεωρείτο ως θεά ικανή να θεραπεύει κάθε νόσο, το όνομά της διαδόθηκε γρήγορα σε όλες τις ελληνικές πόλεις, ειδικότερα σε φάρμακα ικανά να θεραπεύουν αν όχι όλες τις νόσους, τουλάχιστον τις περισσότερες από αυτές.
Ακόμη και σήμερα, κάθε ιδεατό φάρμακο, για το οποίο επικρατεί η αντίληψη ότι θεραπεύει κάθε νόσο σωματική, οργανική ή ψυχική, ονομάζεται πανάκεια. Η πίστη στην ύπαρξη τέτοιων φαρμάκων οφείλεται στην πανάρχαια ανθρώπινη έφεση της αναζήτησης ενός μόνου φαρμάκου που να θεραπεύει τα πάντα.
ΙΑΣΩ
Η Ιασώ είναι αρχαία ελληνική, ιδεατή, ανθρωπόμορφη, δευτερεύουσα (παρά τον Ασκληπιό) θεότητα συνυφασμένη με την «ιερή» έννοια της Ίασης (θεραπείας). Φέρεται ως κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης αδελφή της θεάς Υγείας.
Ως παράγωγα του ρήματος ιάομαι (=θεραπεύω) φέρονται τα ονόματα: Ίασις (Ίαση) – Ιάσων – Ιασούς – Ιησούς (συνεκδοχικά) – Ιατήρ – Ιατός – Ιατρός – Ιάτωρ καθώς και το Ίαμα ως μέσον θεραπείας – το κατά χριστιανούς αγίασμα..
Ο Παυσανίας αναφέρει ότι στο Αμφιαράειο του Ωρωπού υπήρχε βωμός, ένα από τα πέντε μέρη του οποίου ήταν αφιερωμένο στην Αφροδίτη, την Πανάκεια, την Ιασώ, την Υγεία και την Παιωνία Αθηνά.
Λατρευόταν επίσης στην Επίδαυρο και στην Αθήνα.
Ο Νικοφάνης, Σικυώνιος ζωγράφος του 2ου μισού του 4ου αιώνα π.Χ. είχε ζωγραφίσει τον Ασκληπιό με τις κόρες του, Υγεία, Πανάκεια, Ιασώ, Αίγλη.
Φίλες και φίλοι, κόρες του Ακλησπιού εκτός από την Υγεία, ήταν η Πανάκεια, η Ακεσώ και η Αίγλη. Η Ακεσώ, λατρευόταν, όπως και οι αδερφές της στην Επίδαυρο, ως θεά. Η Αίγλη είναι συνυφασμένη με την έννοια της λάμπουσας υγείας και ευρωστία.
Στις προηγούμενες δημοσιεύσεις αναφερθήκαμε στον Ασκληπιό, και στις κόρες του Υγεία, η οποία μαζί με τις αδερφές της ήταν και είναι για τους ανθρώπους η βασική προϋπόθεση για τη ζωή τους. Η θεοποίηση και η λατρεία τους ήταν αναπόφευκτη και ως τις μέρες μας η επίκλησή τους αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.
Η ανθρωπότητα είχε πολλές φορές τις «μαύρες μέρες της», καθώς διάφορες συχνά θανατηφόρες επιδημίες, έκαναν την εμφάνισή τους, σπέρνοντας τον όλεθρο και το θάνατο. Σήμερα βιώνουμε έναν από τους χειρότερους εφιάλτες μας με την πανδημία που αφαιρεί ανθρώπινες ζωές και διαλύει τις οικονομίες, -και τις ζωές των πολιτών τους - μέχρι πρότινος, εύρωστων χωρών. Οπωσδήποτε η επιστήμη έχει κάνει άλματα, διαλύοντας τα σκοτάδια του Μεσαίωνα, ωστόσο μια δεύτερη και ουσιαστική ανάγνωση των μεθόδων ίασης του Ασκληπιού, Αμφιάραου, Ιπποκράτη κ.ά., θα μπορούσε να συνεισφέρει τα μέγιστα στην επιστήμη.
Σας ευχόμαστε ένα όμορφο βράδυ και μια θαυμαστή εβδομάδα! Και δεν ξεχνάμε, «μένουμε σπίτι», παραμένουμε Υγιείς!
ΠΗΓΕΣ: Μυσταγωγία-Μυθαγωγία, Βίκυ Γιώβη, Wikipedia


Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Το Ενατο Κυμα