Το καλοκαίρι η κυκλοφορία τα βράδια αυξάνεται. Δροσερή ατμόσφαιρα, όμορφα θερινά μαγαζιά, διάθεση για εξωστρέφεια θα μας φέρουν πολλές φορές πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Από την άλλη, τον χειμώνα νυχτώνει νωρίς οπότε για διαφορετικό λόγο, πάλι θα βρεθούμε -με σχεδόν μαθηματική ακρίβεια-, βράδυ πίσω από το τιμόνι. Συνήθως η κίνηση το βράδυ είναι πιο αραιή, ωστόσο η πιθανότητα τρακαρίσματος αυξάνεται λόγω της χαμηλής ορατότητας. Στην Ευρώπη το 37% των τροχαίων συμβαίνουν τη νύχτα, συνεπώς καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί.
Τα φώτα είναι ο μεγαλύτερός μας σύμμαχος κατά τη βραδινή οδήγηση. Χωρίς αυτά δεν μπορούμε να καλύψουμε ούτε ένα μέτρο απόσταση. Χρησιμεύουν για να βλέπουμε αλλά και για να μας βλέπουν, συνεπώς πρέπει να είναι πάντα σε καλή κατάσταση. Αυτό σημαίνει πως πρέπει αμέσως να αντικαθιστούμε τις καμένες λάμπες αλλά και να είναι πάντα καθαρά τα κρύσταλλα, ακόμα και αν το υπόλοιπο αυτοκίνητό μας είναι βρώμικο. Η απόδοσή των φωτιστικών σωμάτων μειώνεται δραματικά όταν δεν είναι καθαρά. Επίσης, στα φανάρια με διάφανα κρύσταλλα είναι πολύ σημαντικό να μην είναι θαμπά, κάτι που προκαλείται από την ακτινοβολία του ήλιου και την πολυκαιρία. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο ή φανοποιείο, ώστε να μας τα επαναφέρουν στην αρχική τους κατάσταση.
Στην περίπτωση που το αυτοκίνητό μας έχει αυτόματη ενεργοποίηση των φώτων, εμείς δεν έχουμε να ασχοληθούμε με το άνοιγμά τους. Σε αντίθετη περίπτωση καλό είναι να είμαστε περισσότερο προληπτικοί. Δηλαδή, καλό είναι στη μείωση του φωτός (συννεφιά, βροχή, απόγευμα) να έχουμε ανοικτή την πρώτη σκάλα. Αυτό έχει να κάνει με την ασφάλειά μας, μιας και γινόμαστε ευκολότερα ορατοί από τους γύρω μας. Αντίστοιχα, μόλις η μείωση του φωτός ενταθεί (βαριά βροχή, ομίχλη, σκοτάδι) θα πρέπει να ανάψουμε άμεσα τη μεσαία σκάλα. Πολλοί οδηγοί καθυστερούν να ανάψουν τα φώτα ίσως από την υποσυνείδητη αίσθηση οικονομίας ή ακόμα και από αφηρημάδα. Εμείς προτείνουμε σε κάθε περίπτωση τη μέγιστη ασφάλεια, οπότε καλύτερα αναμμένα και ας μην είναι απαραίτητα!
Η πρόοδος στα φώτα των αυτοκινήτων είναι εντυπωσιακή. Εκτός από τους κοινούς λαμπτήρες υπάρχουν τα φώτα τεχνολογίας xenon αλλά και τα φώτα τεχνολογίας LED. Σε κάθε περίπτωση αξίζει να επενδύσουμε σε ένα πιο εξελιγμένο σύστημα μιας και αυτό μπορεί να μας σώσει σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Έχουμε δοκιμάσει αρκετά μοντέλα με φώτα νέας τεχνολογίας και σε κάθε περίπτωση έχουμε εντυπωσιαστεί από την αποτελεσματικότητά τους. Οδηγείς και νιώθεις μεγαλύτερη ασφάλεια, διακρίνοντας καθαρότερα το περιβάλλον αφού τα νέας τεχνολογίας φωτιστικά προσομοιώνουν καλύτερα το φως της ημέρας ενώ η διάχυση είναι πιο σωστή. Έτσι φτάνεις τελικά πιο ξεκούραστος στον προορισμό σου έχοντας δαπανήσει λιγότερη ενέργεια για να οδηγήσεις, αφού το 90% των πληροφοριών που χρειάζονται για την οδήγηση περνούν μέσα από τα μάτια.
Εκτός όμως από τα εξελιγμένα συστήματα φωτισμού υπάρχουν και νέες μέθοδοι διαχείρισης τους όπως η νέα τεχνολογία, με το διακριτικό τίτλο "Έλεγχος Ενεργής Υψηλής Δέσμης Φώτων (Active High Beam Control)", της Volvo, που εδώ και αρκετά χρόνια μας εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις της στον συγκεκριμένο τομέα. Διαθέτει ένα πρωτοποριακό μηχανισμό που αποτρέπει πλήρως το συχνά επικίνδυνο φαινόμενο της στιγμιαίας "τύφλωσης" των αντίθετα διερχόμενων οδηγών και ενόχλησης αυτών που προπορεύονται. Αυτό επιτυγχάνεται με αυτόματη σκίαση μέρους της φωτεινής δέσμης. Το περιβάλλον οδήγησης παραμένει έντονα φωτισμένο, διατηρώντας όλα τα πλεονεκτήματα του άπλετου φωτισμού της μεγάλης σκάλας φώτων. Εξασφαλίζεται έτσι μία πλήρης και σαφής εικόνα των συνθηκών εμπρός από τον οδηγό, συμπεριλαμβανομένων των άκρων του δρόμου, όπου μπορεί να βρίσκεται ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο ή εμπόδιο, ένας πεζός ή κάποιο ζώο, χωρίς να ενοχλούνται οι υπόλοιποι οδηγοί.
Ο Έλεγχος Ενεργής Υψηλής Δέσμης Φώτων χρησιμοποιεί την κάμερα που βρίσκεται στην κορυφή του παρμπρίζ, πίσω από το μεσαίο καθρέφτη οπισθοπορείας. Πρόκειται για την ίδια κάμερα που χρησιμοποιείται για τη διαδικασία ανίχνευσης πεζών και τα συστήματα αυτόματης πέδησης. Η κάμερα αυτή ανιχνεύει τόσο τα αντίθετα διερχόμενα όσο και τα προπορευόμενα οχήματα και υπολογίζεται αυτόματα το ποσοστό και η θέση σκίασης που πρέπει να εφαρμοστεί στην υψηλή δέσμη φώτων. Η τεχνολογία δε, είναι τόσο ακριβής που το περιθώριο απόκλισης στον καθορισμό των οχημάτων δεν ξεπερνά τις 1,5 μοίρες!
Η πληροφορία σχετικά με την απαραίτητη σκίαση μεταδίδεται σε έναν προηγμένο μηχανισμό προβολικής τεχνολογίας, που είναι ενσωματωμένος στα φωτιστικά σώματα του αυτοκινήτου. Ένας μικροσκοπικός κύλινδρος με μεταλλικά τμήματα διαφόρων μεγεθών, προσφέρει τη δυνατότητα μεταβλητής σκίασης της φωτεινής δέσμης σε διάφορες θέσεις, ακριβώς στο βαθμό που χρειάζεται!
Ο Έλεγχος Ενεργής Υψηλής Δέσμης Φώτων, που καλύπτει και μοτοσικλετιστές που κινούνται είτε στην ίδια είτε στην αντίθετη κατεύθυνση, χρησιμοποιεί λαμπτήρες Xenon. Η τεχνολογία έχει πεδίο λειτουργίας ακόμα και για πολύ χαμηλές ταχύτητες, έως και τα 15 χλμ./ώρα. Είναι διαθέσιμη στα νέα Volvo V40 και V40 Cross Country, S60, V60, XC60 και ΧC 90 αλλά και στα S90 και V90, που σας παρουσιάσαμε πρόσφατα.
Σε δηλώσεις της, η Καθηγήτρια Λόττα Γιάκομπσον (Lotta Jakobsson), ειδική σε θέματα ασφάλειας στη Volvo Cars και συγκεκριμένα στο Κέντρο Ασφάλειας της Volvo (Volvo Cars Safety Centre), τόνισε ότι "η συγκεκριμένη τεχνολογία επιτρέπει την οδήγηση στο σκοτάδι ή σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού με την υψηλή σκάλα φώτων μόνιμα αναμμένη, χωρίς την ανάγκη να ρυθμίζουμε συνεχώς τα φώτα μας όποτε πλησιάζουμε προπορευόμενο ή μας προσεγγίζει αντίθετα διερχόμενο όχημα ή μοτοσικλέτα. Διατηρούμε πλήρη και σαφή εικόνα των συνθηκών μπροστά μας, συμπεριλαμβανομένων των άκρων του δρόμου, χωρίς να ενοχλούμε στο παραμικρό τους υπόλοιπους οδηγούς."
H Volvo όμως έχει ακόμα ένα σύστημα που μας προστατεύει κατά την οδήγηση μέρα αλλά και νύχτα. Ήδη από το XC90, στη σειρά 90 η Volvo χρησιμοποιεί τον όρο City Safety για όλα τα συστήματα αποφυγής οποιουδήποτε είδους σύγκρουσης. Τα συστήματα είναι ενεργά για όλες πλέον τις ταχύτητες άνω των 4 χλμ./ώρα και δεν υπάρχει περιορισμός ταχύτητας ενώ είναι αποτελεσματικά για όλες τις συνθήκες φωτισμού, ακόμα και στο σκοτάδι. Συνοπτικά, τα συστήματα αυτά αφορούν ανίχνευση αυτοκινήτου, εμποδίου, πεζού ή δικυκλιστή (ποδήλατα και μοτοσυκλέτες), με πλήρως αυτόματη πέδηση αν δεν αντιδράσει ο οδηγός. Πλέον, η ανίχνευση αυτή περιλαμβάνει και μεγάλα ζώα – ελάφι, αρκούδα, άλογο κλπ. Η αποτελεσματικότητά των συστημάτων είναι παράμετρος της σχετικής ταχύτητας του νέου S90 και του προς αποφυγή οχήματος, ανθρώπου ή ζώου.
Παράλληλα, στο νέο S90 το City Safety διαθέτει τις δύο νέες, καινοτόμες τεχνολογίες ασφάλειας που η Volvo πρωτοπαρουσίασε στο XC90: δυνατότητα αυτόματου φρεναρίσματος σε διασταύρωση με αντίθετα ερχόμενο όχημα, με αυξημένο κίνδυνο για τα δύο οχήματα και σύστημα αποφυγής εκτροπής από το δρόμο. Το τελευταίο, πλέον είναι ακόμα πιο καινοτόμο, καθώς διαθέτει μία πρωτοεμφανιζόμενη λειτουργία, την τεχνολογία υποβοήθησης διεύθυνσης που πρώτη η Volvo παρουσιάζει σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τη λειτουργία αυτή γίνεται πιο ενεργή και έντονη η διατήρηση του αυτοκινήτου εντός του δρόμου για ταχύτητες ανάμεσα στα 65 και 140 χλμ./ώρα.Η χωρίς πρόθεση έξοδος από το δρόμο είναι πολύ συχνή μορφή ατυχημάτων.Έρευνες έχουν δείξει ότι τουλάχιστον τα μισά θανατηφόρα δυστυχήματα στις Η.Π.Α. προκαλούνται από έξοδο από το δρόμο. Αντίστοιχα, στη Σουηδία το 1/3 των θανατηφόρων δυστυχημάτων αφορούν περιπτώσεις στις οποίες εμπλέκεται ένα και μόνο όχημα.
Σημαντική λεπτομέρεια είναι και το καθαρό παρμπρίζ. Το βράδυ οι αντανακλάσεις στο τζάμι είναι πιο έντονες, οπότε ένα βρώμικο παρμπρίζ δυσχεραίνει την οδήγηση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε άδειο το παγούρι των υγρών για το παρμπρίζ, ώστε να εξασφαλίσουμε την καθαριότητα του. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να κινούμαστε με πιο αργό ρυθμό, στην ίδια διαδρομή, σε σύγκριση με τη μέρα, μιας και το οπτικό μας πεδίο είναι περιορισμένο. Επίσης οι αποστάσεις που κρατάμε πρέπει να είναι μεγαλύτερες μιας και τα αντανακλαστικά μας είναι χαμηλότερα σε περίπτωση που χρειαστεί να αντιδράσουμε γρήγορα. Τέλος δεν είναι πολύ δύσκολο κατά τη βραδινή οδήγηση να υπάρχει αυξημένη κόπωση. Σε αυτή την περίπτωση δεν πρέπει να πιέσουμε τον εαυτό μας. Είναι καλύτερο να κάτσουμε στην άκρη καινα ξεκουραστούμε για λίγη ώρα μιας και το σημαντικότερο είναι η ασφάλεια, ακόμα και αν φτάσουμε λίγο καθυστερημένα.
Η οδήγηση τη νύχτα είναι δυσκολότερη και καλό είναι να την αποφεύγουμε, όσο περνά από το χέρι μας. Ειδικά στη χώρα μας πως ο φωτισμός είναι ελλιπής και οι εκπλήξεις (βλέπε λακκούβες) συνεχείς. Ευτυχώς τα σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως τα μοντέλα της Volvo, έχουν φροντίσει ώστε να είμαστε περισσότερο ασφαλείς!
Ακολουθεί video για την τεχνολογία Active High Beam Control της Volvo
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.