Σήμερα η επιστήμη, με τη παλιά σημασία της λέξης, έχει πάψει σχεδόν να υπάρχει στην Ωκεανία. Στη Νέα Ομιλία δεν υπάρχει λέξη για την «Επιστήμη». [...] Και αυτή ακόμα η τεχνολογική πρόοδος πραγματοποιείται μόνο όταν τα προϊόντα της μπορούν να χρησιμεύσουν με κάποιο τρόπο για την περιστολή της ανθρώπινης ελευθερίας.
«1984» George Orwell
Γράφει η Γιώτα Χουλιάρα
Στο βιβλίο 1984 του Τζορτζ Όργουελ το πιο λαμπρό και φιλόδοξο «πρόγραμμα» της Ωκεανίας είναι η Newspeak, η «γλωσσοκάθαρση», με τη συνακόλουθη κήρυξη πτώχευσης της γλώσσας (και του νου). Ο στόχος της Νέας Γλώσσας είναι να περιοριστούν τα όρια της σκέψης. Να ισχύσει αυστηρά η αρχή της ήσσονος προσπάθειας στον λόγο. Η ιστορία να απαλειφθεί εντελώς όπως και οτιδήποτε επιλήψιμο υπάρχει από την Oldspeak, Παλαιά Γλώσσα. Πρόκειται, στην ουσία, για μια συστηματική αποδόμηση της γλώσσας και μια ήττα της ελεύθερης έκφρασης αλλά, το χειρότερο, μια επιβολή ενός θεσμοποιημένου τρόμου. Κάθε απόπειρα επανάστασης θα είναι ανέφικτη ελλείψει εργαλειακού υλικού να αρθρωθεί σε αντίλογο. Έτσι ο στόχος του καθεστώτος όπου «το πρόσωπο του ανθρώπου το πατάει μια μπότα εσαεί» επιτυγχάνεται μέσα από τον άβουλο πολίτη.Τον πολίτη που αδυνατεί να αρθρώσει λόγο και να ολοκληρώσει σκέψη.
Το συγκεκριμένο βιβλίο του Έρικ Άρθουρ Μπλαιρ που έμεινε γνωστός με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Τζωρτζ Όργουελ δεν είναι το μόνο δυστοπικό μυθιστόρημα που προβλέπει την ποινικοποίηση της γλώσσας και της σκέψης. Ακολουθεί το 1953 (το 1984 είχε κυκλοφορήσει το 1949) κυκλοφόρησε το βιβλίο «Φαρενάιτ 451» (Fahrenheit 451) ένα μυθιστόρημα του Ρέι Μπράντμπερι. Ο Μπράντμπερι στο έργο του αναφέρεται σε μια δυστοπική εποχή, στο μέλλον, όπου τα βιβλία είναι απαγορευμένα. Ομάδες πυροδοτών ή πυροσβεστών μπαίνουν σε σπίτια όπου υπάρχουν βιβλιοθήκες, ύστερα από καταγγελίες γειτόνων, και τα καίνε, ώστε να καταστρέψουν στην ουσία το περιεχόμενό τους που μπορεί να είναι ανατρεπτικό. Καταπολεμούν με τον τρόπο αυτό την αμφισβήτηση και τον προβληματισμό που συνεπάγεται η ανάγνωσή τους. Ο τίτλος του βιβλίου αναφέρεται στην θερμοκρασία (της κλίμακας Φαρενάιτ) αυτανάφλεξης του χαρτιού.
Βασικός ήρωας του βιβλίου είναι ο Γκάι Μόνταγκ, ένας πυροδότης που χαιρόταν να καίει βιβλία, παντρεμένος με μια αφελή νοικοκυρά που παίρνει υπνωτικά και περνάει όλο της το χρόνο μπροστά στη μικρή οθόνη.Ο Γκάι μαθαίνει από τον προϊστάμενό του ότι η καύση των βιβλίων γίνεται όχι με κυβερνητική εντολή, αλλά επειδή εκτοπίστηκαν από τα ΜΜΕ και κατά συνέπεια και από την κοινωνία που θέλησε επηρεασμένη από τα media να λογοκρίνει στα βιβλία ό,τι ήταν αντίθετο στις πεποιθήσεις τους.
Στη σημερινή εποχή, στο χώρο των ΜΜΕ εισήλθαν δυναμικά και τα social media διεκδικώντας μάλιστα την μερίδα του λέοντος του ενδιαφέροντος της κοινωνίας.Facebook, twitter, instagram,linkedin αποτελούν καθημερινή επιλογή των πολιτών για δικτύωση, ενημέρωση και επικοινωνία με τα δυο πρώτα να βρίσκονται υψηλά στις προτιμήσεις των χρηστών. Πριν από λίγους μήνες, μάλιστα, στο Facebook πέντε καινούρια «εκφραστικά» κουμπιά τα οποία εμφανίζονται με το πέρασμα του κέρσορα πάνω από το like και επιτρέπουν στον χρήστη να επιλέξει αυτό που τον εκφράζει. Τα καινούρια like buttons όπως ονομάζονται είναι τα εξής "Love" (τέλειο) "Haha" (χαχα) "Wow"(ουάου), "Sad"(λυπάμαι) και "Angry" (έλεος) και εμφανίζονται όπως τα υπόλοιπα διαδραστικά κουμπιά κάτω από τις αναρτήσεις του εκάστοτε χρήστη. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ιδρυτής του Facebook τα ονομάζει «αντιδράσεις», αφού δίνουν τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να εκφράσει την αγάπη, το χιούμορ, την έκπληξη, τη λύπη και την οργή για κάθε ανάρτηση.Οι χρήστες αντιθέτως τα αποκαλούν απλά emoticons και κάποιοι ενθουσιάστηκαν γιατί τους απλοποιεί την επικοινωνία, καθώς πλέον δεν απαιτείται να γράψουν κάτι ως αποτέλεσμα της ανάρτησης των διαδικτυακών επαφών τους αλλά να το εκφράσουν απλά με το πάτημα ενός κουμπιού.
«Το ζήτημα είναι ποιος θα 'ναι το αφεντικό »
«Οταν χρησιμοποιώ μια λέξη» είπε ο Χάμπτι Ντάμπτι με μάλλον περιφρονητικό ύφος«σημαίνει ακριβώς ό,τι εγώ την επιλέγω να σημαίνει μήτε περισσότερα μήτε λιγότερα».«Το ζήτημα είναι» είπε η Αλίκη «αν μπορείς να κάνεις τις λέξεις να σημαίνουν τόσο πολλά διαφορετικά πράγματα».
«Το ζήτημα είναι» είπε ο Χάμπτι Ντάμπτι «ποιος θα 'ναι το αφεντικό αυτό 'ναι όλο». Το παραπάνω απόσπασμα από το βιβλίο του Λιούις Κάρολ «Οι Περιπέτειες της Αλίκης» στη χώρα των θαυμάτων θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως εισαγωγή της συμμετοχής του Μαρκ Ζούκερμπεργκ στο World Mobile Congress (MWC) τον Φεβρουάριο στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, όπου έγινε η παρουσίαση του Galaxy S7 και του Galaxy S7 Edge, μαζί με την κάμερα Gear 360, που θα επιτρέπει στους χρήστες να καταγράφουν τα δικά τους βίντεο εικονικής πραγματικότητας. Η εκδήλωση θεωρείται η σημαντικότερη διεθνής εκδήλωση για τη ψηφιακή επικοινωνία. Ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής του Facebook, βρέθηκε και μίλησε για την εικονική πραγματικότητα (VirtualReality ή VR), λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αποτελεί το επόμενο βήμα. Ο Ζούκερμπεργκ αγόρασε τον Μάρτιο του 2014 την Oculus Rift έναντι 2 δις δολάρια. Η Oculus συνεργάζεται με τη Samsung στον τομέα της εικονικής πραγματικότητας και έχουν δημιουργήσει μαζί το Gear VR(μάσκες εικονικής πραγματικότητας).
Το αξιοσημείωτο γεγονός της εκδήλωσης World Mobile Congress που έλαβε χώρα την ίδια περίοδο που τα emoticons έκαναν την εμφάνισή τους στο Facebook είναι ότι ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ εμφανίστηκε περιχαρής να περπατά ανάμεσα σε 5.000 ανθρώπους που συμμετείχαν στο συνέδριο και φορούσαν όλοι μάσκες εικονικής πραγματικότητας. Η εικόνα προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις κυρίως από τους χρήστες στο twitter. O Nicolas Debock, ειδικός σε θέματα τεχνολογίας και διαδικτύου, έγραψε στο προσωπικό του λογαριασμό στο twitter: «Μια αλληγορία από το μέλλον. Οι άνθρωποι ζουν σε εικονική πραγματικότητα και οι ηγέτες προσπερνούν».Ο ζάπλουτος επιχειρηματίας μένει ολομόναχος, ένας ηγέτης, καθώς όλοι οι εργαζόμενοι για εκείνον έχουν μεταμορφωθεί σε ρομπότ που βλέπουν τη ζωή τους μέσα από μάσκες εικονικής πραγματικότητας.Ένα matrix πιο σκοτεινό και ακόμη πιο επικίνδυνο σε πλήρη εξέλιξη. Ένα πλήθος ανθρώπων ζόμπι μόνιμα συνδεδεμένων στο διαδίκτυο, χωρίς τη δυνατότητα ουσιαστικής λεκτικής επικοινωνίας, μια ανθρωπότητα τόσο απορροφημένη και αφηρημένη από μια ψεύτικη πραγματικότητα, ανίκανη να αντιδράσει σε οτιδήποτε.Μια ανθρωπότητα ομοίωμα της Ωκεανίας του Μεγάλου Αδερφού.
Σαν ηγέτη είδε τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το περιοδικό Economist που τον εμφάνισε στο εξώφυλλο του στις 9 Απριλίου σε ρόλο Καίσαρα. «Το αποχετευτικό σύστημα και το οδικό δίκτυο ήταν δύο από τα μεγάλα επιτεύγματα, που μας άφησε η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Η αυτοκρατορία του Facebook τι θα μας αφήσει άραγε», διερωτάται ο Economist. «Δώδεκα χρόνια μετά την ίδρυσή του, το Facebook είναι μια μεγάλη αυτοκρατορία, με τεράστιο πληθυσμό και πλούτο, έναν χαρισματικό ηγέτη και ισχυρή επιρροή. Το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του κόσμου έχει 1,6 δισεκατομμύρια χρήστες, εκ των οποίων περίπου 1 δισ. το χρησιμοποιούν για πάνω από 20 λεπτά την ημέρα», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο κύριο του άρθρο ο Economist. Αρκετό χρονικό διάστημα για να λησμονήσουν την λεκτική επικοινωνία χρησιμοποιώντας μόνο τις αντιδράσεις.
Σκέψη και γλώσσα είναι αλληλένδετα.
Δημήτριος Γκίκας, Φιλόλογος-Διδάκτωρ Πολιτικής Φιλοσοφίας
«Για να σκέφτεσαι πρέπει να έχεις την γλώσσα ως εργαλείο προκειμένου να οξύνεις την σκέψη σου. Όταν όμως στη νέα γενιά διδάσκεις μόνο τα βασικά, περιορίζεις και τη σκέψη» μας είπε ο κ. Δημήτριος Γκίκας, Φιλόλογος-Διδάκτωρ Πολιτικής Φιλοσοφίας και καθηγητής στο ΙΙΕΚ του New York College.«Σκέψη και γλώσσα είναι αλληλένδετα. Δεν γίνεται να υπάρχει γλώσσα χωρίς σκέψη. Επειδή στη σύγχρονη κοινωνία δεν ενδιαφερόμαστε καθόλου για την έκφραση μας,πολλές φορές νομίζουμε πως έχουμε μέσα μας αποθηκευμένα πάμπολλα συναισθήματα και σκέψεις.Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν έχουμε. Δεν υπάρχει μέσα μας τίποτα αξιόλογο αν δεν μπορούμε να το εκφράσουμε λεκτικά » μας αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος θεωρεί βασικό το ρόλο του εκπαιδευτικού χωρίς να δαιμονοποιεί τα social media για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η νέα γενιά και την αδυναμία έκφρασης. «Στην Ελλάδα κατηγορούμε τους πάντες για τα πάντα. Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι ότι η παιδεία είναι το ουσιώδες στοίχημα.Πολλά από τα σημερινά προβλήματα της κοινωνίας μας, όπως και η αδυναμία μας να εκφραστούμε λεκτικά, προέρχονται από την έλλειψη παιδείας. Ο ρόλος του δασκάλου/παιδαγωγού είναι επίσης σημαντικός, καθώς αυτός είναι που θα δώσει το ερέθισμα της σκέψης και του λόγου και θα μάθει στα νέα παιδιά να κάνουν σωστή χρήση των social media» αναφέρει κατά τη διάρκεια της συζήτησης μας. Μας αποκάλυψε μάλιστα πως στα πλαίσια του σεμιναρίου με θέμα: «Μεθοδολογία της χρήσης της γλώσσας» που κάνει στους μαθητές του New York College για το δεύτερο εξάμηνο χρησιμοποίησε ως εργαλείο το διαδίκτυο. Αρχικά φρόντισε να αναπτύξει μια καλή σχέση με τους μαθητές του και να τους ζητήσει να γίνουν φίλοι στο Facebook. Στη συνέχεια στα πλαίσια εργασίας που τους ανέθεσε, τους ζήτησε να κάνουν ανάρτηση στον προσωπικό τους λογαριασμό στο Facebook μιας φωτογραφίας που να συνοδεύεται από ένα κείμενο. Ενδεικτικά τους υπέδειξε κάποιες εικόνες που αφορούσαν κυρίως τον Ελληνικό Πολιτισμό και την Αρχαία Ελλάδα, αλλά τους έδωσε τη δυνατότητα, αν θέλουν, να χρησιμοποιήσουν όποιες οιίδιοι επιθυμούσαν. «Ο σκοπός», όπως μας είπε, «ήταν να τους δώσω να καταλάβουν πως η εικόνα πρέπει να συνδέεται και με τον λόγο. Μπορεί ο χρήστης να χρησιμοποιεί την εικόνα ως ανάρτηση ή ως εύκολη λύση, αλλά θα πρέπει να προσπαθεί να την μετουσιώνει και σε λόγο.»
Στην εργασία ανταποκρίθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών (να τονίσουμε πως αναφερόμαστε σε παιδιά ηλικίας από 18 ετών και άνω που χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο). «Από τη συγκεκριμένη εργασία διαπίστωσα πως όντως υπάρχει θέμα στο να συνδυάσουν/ μετουσιώσουν την εικόνα σε λόγο» μας είπε ο κ. Γκίκας. Βέβαια, όπως μας τόνισε το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι γενικότερο καθώς τα παιδιά σήμερα έχουν αδυναμία να αρθρώσουν σωστό λόγο. «Η προσπάθεια η δική μου, μέσα από την συγκεκριμένη εργασία, ήταν να τους δώσω να καταλάβουν πως και στη καθημερινή χρήση των social media, όταν κάνουν ανάρτηση ένα τραγούδι ή μια φωτογραφία, καλό είναι να συμπληρώνουν και ένα κείμενο με τις προσωπικές τους σκέψεις και ν' αφήνουν το δικό τους λεκτικό στίγμα στο χώρο του διαδικτύου έναντι των υπολοίπων χρηστών. Το να βάλω απλά μια φωτογραφία είναι κάτι που γίνεται μηχανικά. Το να βάλω μια φωτογραφία ή ένα τραγούδι που θα συνοδεύεται από ένα κείμενο, σημαίνει πως ωθούμαι να σκεφτώ τι θα γράψω,πώς θα το γράψω και να εξηγήσω τι μου αρέσει μέσα από λέξεις. Άρα επικοινωνώ. Όπως είπα στα παιδιά είμαστε άνθρωποι και η ανθρώπινη επαφή βασίζεται κυρίως στη λεκτική επικοινωνία. Μια εικόνα από μόνη της μπορεί πολύ εύκολα να χειραγωγεί, καθώς δεν μας δίνει την δυνατότητα να σκεφτούμε γύρω απ΄αυτήν και παράλληλα μειώνει τη λεκτική επικοινωνία και άρα τη σκέψη μας» μας λέει χαρακτηριστικά.
Το ευχάριστο ήταν πως μετά απ΄αυτήν την εργασία παρατήρησε ότι ένα ποσοστό παιδιών συνεχίζει να κινείται με τον τρόπο που τους πρότεινε στα social media, αφήνοντας, δηλαδή, το δικό του λεκτικό στίγμα και γράφοντας κείμενα με τα συναισθήματα και τις σκέψεις του. Στην ερώτησή μας πώς αντέδρασαν οι διαδικτυακοί φίλοι/επαφές των μαθητών του μας λέει:« Ένα άλλο κομμάτι της εργασίας ήταν να παρατηρήσουν τα παιδιά πως θα αντιδράσουν οι φίλοι /επαφές τους στη λεκτική επικοινωνία και αν θα ανταποκριθούν βλέποντας μια κίνηση που δεν έχουν συνηθίσει μέχρι εκείνη τη στιγμή στη διαδικτυακή τους σχέση. Πράγματι αρκετές από τις διαδικτυακές επαφές των παιδιών αντέδρασαν ιδιαίτερα θετικά. Να τονίσω εδώ ότι είχα αναφέρει στα παιδιά πως αν ήθελα μπορούσαν στη συγκεκριμένη ανάρτηση να γράψουν ότι επρόκειτο για μέρος εργασίας που τους δόθηκε από τον καθηγητή στο συγκεκριμένο σεμινάριο. Υπήρξαν,λοιπόν, πολλοί διαδικτυακοί φίλοι των παιδιών που με τα σχόλια τους (και όχι με τα εικονίδια του Facebook) αντιμετώπισαν με θαυμασμό τις συγκεκριμένες αναρτήσεις και αναπτύχθηκε λεκτική επικοινωνία από την πλευρά τους.» Όπως μας επισημαίνει ο κ.Γκίκας αυτό μας επιβεβαιώνει πως η νέα γενιά επιθυμεί την λεκτική επικοινωνία αλλά δυστυχώς πολλά από τα νέα παιδιά σήμερα δεν έχουν το ερέθισμα. Ο ίδιος θεωρεί ότι είναι στο χέρι των εκπαιδευτικών και της οικογένειας να δώσουν τα κατάλληλα ερεθίσματα. «Αυτό που χρειάζεται ο Έλληνας είναι να μάθει να συζητάει. Δυστυχώς η νέα γενιά παίρνει ως ερέθισμα και πρότυπο την εικόνα που βλέπει στα τηλεοπτικά παράθυρα, όπου ο λόγος είναι ξύλινος, άνευ ουσίας και επιχειρημάτων και ο διάλογος οι διαπληκτισμοί και οι τσακωμοί. Οι νέοι πρέπει να μάθουν πως σε μια συζήτηση (λεκτική επικοινωνία) ενηλίκων μπορούμε να αντικρούσουμε τον συνομιλητή μας με σοβαρότητα και επιχειρήματα και όχι με διαπληκτισμούς ή και τραμπουκισμούς. Η σωστή συμπεριφορά σε κάθε συνομιλία συνδέεται άμεσα με την γλώσσα, διότι σήμερα παρατηρούμε πολιτικούς ανίκανους στη λεκτική επικοινωνία. Δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούν να αρθρώσουν επιχειρήματα, γιατί δεν έχουν στην ουσία επιχειρήματα και κινούνται στη λογική του εντυπωσιασμού και της ταμπελοποίησης». Η χρήση της ταμπέλας αποτελεί μια ακόμη μάστιγα και ένα επιπλέον επιχείρημα όπως λέει χαρακτηριστικά της ουσιαστικής αδυναμίας έκφρασης και λόγου.
Στο ερώτημά μας αν θεωρεί τυχαία όλη αυτή την προσπάθεια υποβάθμισης της γλώσσας/λεκτικής επικοινωνίας σε παγκόσμιο επίπεδο μας απαντάει με τη ρήση ενός παλαιού δασκάλου του: «Η πολιτική και η εκπαιδευτική ηγεσία είναι οι βασικότεροι παράγοντες διαπαιδαγώγησης του λαού και της χώρας.» Και συνεχίζει:« Όλα αυτά δεν γίνονται τυχαία αλλά φαίνεται σα να είναι μέρος μιας προσπάθειας να αποκοπεί ο Έλληνας, για την περίπτωση της Ελλάδας, από τις ρίζες του. Η αρχαία Ελληνική γλώσσα είναι μια γλώσσα που εκπαιδεύει τον εγκέφαλο όπως έχει αποδειχτεί και με σχετικές έρευνες. Το να γνωρίζεις Ελληνικά θεωρείται μια πρώτη βάση για να αναπτύξεις έναν λόγο πολυσύνθετο και μια σκέψη πολυδιάστατη, Όταν υποβιβάζεις την γλώσσα ενός λαού είναι σα να υποβιβάζεις και την Ιστορία του. Η γλώσσα είναι κομμάτι της Ιστορίας μας. Αν για οποιονδήποτε λόγο σταματήσουμε να τη μιλάμε, είναι προφανές ότι θα λησμονούμε και το υπόλοιπο κομμάτι, αυτό της Ιστορίας. Επίσης καταπολεμώντας την γλώσσα, στην ουσία πολεμάς και την σκέψη. Για να σκέφτεσαι πρέπει να έχεις την γλώσσα ως εργαλείο προκειμένου να οξύνεις την σκέψη σου. Όταν όμως στη νέα γενιά διδάσκεις μόνο τα βασικά, περιορίζεις και τη σκέψη. Θέλεις να διαλύσεις έναν λαό, του διαλύεις την γλώσσα. Ειδικά όταν αυτή είναι σημάδι πολιτιστικής ανωτερότητας,όπως είναι η Ελληνική γλώσσα.» Η λύση που προτείνει είναι η σωστή και ουσιαστική εκπαίδευση πέρα από τη λογική του ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε και τον αγώνα της βαθμολογίας όπως και η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στην εκπαίδευση. Ας μην ξεχνάμε πως σύμφωνα με έρευνα του Καθηγητή Φιλολογίας, Eric Havelock, η οποία βασίστηκε στον Πλάτωνα, το «αρχαίο Ελληνικό αλφάβητο προκάλεσε πακτωλό αφηρημένων εννοιών στον Αρχαίο Ελληνικό κόσμο, λόγω ενεργοποίησης του εγκεφάλου των χρηστών του».
Στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, κατά τη διάρκεια του World Mobile Congress (MWC) έγινε η παρουσίαση του Galaxy S7 και του Galaxy S7 Edge, μαζί με την κάμερα Gear 360, που θα επιτρέπει στους χρήστες να καταγράφουν τα δικά τους βίντεο εικονικής πραγματικότητας.Παρών ήταν και ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο οποίος βρέθηκε να περπατά ανάμεσα σε αποχαυνωμένους από την εικονική πραγματικότητα θεατές.
Ο άνθρωπος του μέλλοντος μόνιμα συνδεδεμένος με την μάσκα εικονικής πραγματικότητας ζώντας σε ένα νέο Matrix.
Επίλογος
Όλες οι σύγχρονες έρευνες καταδεικνύουν ότι η γλώσσα που μιλούμε επηρεάζει τον τρόπο σκέψης μας, επιδρά στη νόηση και στην ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων. Οι τελευταίες μελέτες αποδεικνύουν ότι η γλώσσα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος πολλών περισσότερων πτυχών της σκέψης μας τη στιγμή που στην εποχή της υπερπληροφόρησης και του διαδικτύου εκατοντάδες γλώσσες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, σβήνοντας ολόκληρα κεφάλαια από την ανθρώπινη βάση δεδομένων.
«Η εξαφάνιση των γλωσσών γίνεται με πιο γρήγορο ρυθμό από την αντίστοιχη εξαφάνιση ειδών του ζωϊκού βασιλείου», επισημαίνει ο David Harrison, καθηγητής γλωσσολογίας στο Κολλέγιο Pennsylvania's Swarthmore, που μαζί με τους συνεργάτες του έχουν γυρίσει τον κόσμο για σχετικές έρευνες.
Την ίδια ώρα όλο και λιγότερες λέξεις απαιτούνται για την επικοινωνία των σύγχρονων ανθρώπων καθώς ο τρόπος ζωής της εποχής και το διαδίκτυο προσφέρουν γενναίες εκπτώσεις λεκτικής επαφής οδηγώντας σε ένα νέο κόσμο Μatrix όπου όλα θα είναι ελεγχόμενα. Μια κοινωνία με πειθήνιους πολίτες και χωρίς κριτικά μυαλά και επαναστάτες της συνείδησης γιατί όπως είχε πει και ο Μάνος Χατζηδάκης: «Δεν είναι συμφέρον κανενός κράτους να παρέχει ουσιαστική παιδεία, γιατί δημιουργεί ελεύθερους πολίτες και αυτοί είναι επικίνδυνοι για το κράτος».
Σημείωση: Ο Δημήτριος Γκίκας είναι Φιλόλογος- Διδάκτωρ Πολιτικής Φιλοσοφίας και Αισθητικής Ιονίου Πανεπιστημίου. Στην διδακτορική του εργασία ασχολήθηκε με την Πολιτική διάσταση της Τέχνης κατά Πλάτωνα και Αριστοτέλη ενώ ολοκήρωσε και μεταπτυχιακή εργασία με θέμα: Η Σωκρατική Ειρωνεία και η Διαλεκτική Μαιευτική Μέθοδος. Είναι πρόεδρος της εταιρείας Ιστορικών Μελετών και Πολιτισμού.
Πηγές:
- 1984-Ο Μεγάλος Αδερφός του Τζορτζ Όργουελ Εκδόσεις Κάκτος
- «Η Κατασκευή της Συναίνεσης: ο Νόαμ Τσόμσκι και τα Μίντια»
- http://www.economist.com/news/science-and-technology/21696501-efficient-low-cost-way-detect-explosives-and-our-us-technology-editor-analyses
- http://www.nowtheendbegins.com/mark-zuckerberg-and-facebook-using-virtual-reality-to-create-digital-zombies/
- http://www.singjupost.com/mark-zuckerbergs-mwc-speech-at-samsung-galaxy-unpacked-2016-full-transcript/
- https://www.oculus.com/en-us/gear-vr/
- http://www.theverge.com/2016/2/22/11087890/mark-zuckerberg-mwc-picture-future-samsung
- Πώς η γλώσσα επηρεάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε- Ζήνα Πουλή- Φιλελεύθερος -Ιούνιος 2015
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Ηellenic Nexus τεύχος Μαΐου 2016
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.