Ο Δεξίλεως ήταν αρχαίος ευγενής Αθηναίος. Ανήκε στη τάξη των ιππέων, που έπεσε, σε ηλικία μόλις 20 ετών, μαζί με άλλους 4 ιππείς το 394 π.Χ. στη Κόρινθο, σε μάχη, που είχαν ηττηθεί οι Αθηναίοι από τους Σπαρτιάτες.
Η τέφρα του Δεξίλεω καθώς και των τεσσάρων άλλων ιππέων μεταφέρθηκε στην Αθήνα και εναποτέθηκε στο Δημόσιο Σήμα. Η οικογένειά του νεναία ιππέα παρήγγειλε ανάγλυφο που αποκαλύφθηκε στον Κεραμεικό. Πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν πως οι αγιογραφήσεις του Αγίου Γεωργίου και Αγίου Δημητρίου στους νεότερους χρόνους έχουν γίνει αντιγράφοντας αυτό το μνημείο.
Γνωστό είναι το ομώνυμο ποίημα του Κωστή Παλαμά:
"Κι από το πρώτο μάρμαρο κι από το πρώτο μνήμα
ακούω φωνή που χύνεται κι ακούω φωνή που λέει:
- Εμέ Δεξίλεο με λένε. Εγώ είμαι της Αθήνας
το λατρεμένο το παιδί, ταγένειο παλληκάρι.
Μ’ ανάθρεψαν τα βροντερά τραγούδια του Τυρταίου
και τάραξαν τον ύπνο μου τα όνειρα του Αισχύλου.
Εξω στο δρόμο, στη δουλειά, στου κάμπου τον αέρα
μούθρεψε ο ήλιος το κορμί και τ’άνοιξε σαν άνθος
και στο Γυμνάσιον ο θεός που τα βοηθάει τα νιάτα
μου τό ’πλασεν αρμονικά, σφικτό, χυτό και ωραίο...."
Ετσι, και ο κορυφαίος έλληνας ζωγραφος Δημητρης Μυταρας στο ανάγλυφο, που μπορεί κάποιος να θαυμάσει στο σταθμό του μετρό της Δάφνης, έχει απεικονίσει τον «Δεξίλεω».Ο αρχαίος Αθηναίος υψώνει το δόρυ του ενάντια στον πεσμένο κάτω από το άλογό του εχθρό (η αρχαία «εκδοχή» του Αγίου Δημητρίου).
Εξαιρετική η ιδιαίτερη αφαιρετική ματιά του Μυταρά, που εκτός απ΄τον Δεξίλεω έχει επιμεληθεί τις τοιχογραφίες σε πολλούς οργανισμούς και τράπεζες, έχει φιλοτεχνήσει πλήθος σπουδαίων έργων αλλά και σκηνογραφήσει-ενδυματολογή
«Η Τεχνη είναι κάτι σαν ηφαιστειακή εκτόνωση…είναι ο έρωτας, είναι η έκφραση και το ξεχείλισμα μιας πληρότητας. Δεν υπακούει σε θεωρίες, έχει δική της λογική και δεν ερμηνεύεται με λόγια. H τέχνη δεν είναι μαχητική ή ήρεμη, αλλά είναι σαν τον άνεμο, που άλλοτε είναι άγριος και δυνατός και άλλοτε γαλήνιος», έλεγε ο Μυταράς.
Ο κορυφαίος ζωγράφος μας, έφυγε χτες το απόγευμα από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών, αφήνοντας το χώρο της Τεχνης φτωχότερο, επιβεβαιώνοντας τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, που είχε δηλώσει πως "αν βγάλεις τον Μυταρά από την ελληνική ιστορία της τέχνης, τότε καταλαβαίνεις ότι θα μείνει φτωχή"...
Ο Θεός ας τον αναπαύσει...
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.