Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Cornelius Agrippa

του Ενώχ και της Μάρος Γολαίτου
1. Heinrich Cornelius Agrippa
Ο Ερρίκος Κορνήλιος Αγρίππας Βον Νετεσάιμ υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους αποκρυφιστές της Αναγέννησης. Ήταν ένας από τους πρώτους που μίλησαν για την φιλοσοφία της μαγείας και που συνέδεσαν την Τέχνη των τεχνών με τις υπόλοιπες τέχνες. Οι καινοτομίες του έπαιξαν, αναμφισβήτητα, πολύ σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη και τη μετάδοση του αποκρυφισμού.
Ο Αγρίππας γεννήθηκε το 1486 στην Κολωνία της Γερμανίας από οικογένεια μεγαλοαστών. Στην ηλικία των δεκατριών ετών γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας από όπου έλαβε το πτυχίο magister artium το 1502. Ο Κορνήλιος έκανε τα πρώτα του βήματα στην αστρολογία με τη βοήθεια του πατέρα του, ο οποίος πέθανε το 1519, και από ότι φαίνεται το ενδιαφέρον του για τον εσωτερισμό ξεκίνησε νωρίς. Κατά τη διάρκεια των χρόνων 1507 και 1509 ταξίδευε πολύ στη Γαλλία και την Ισπανία , πιθανώς στην υπηρεσία του Αυτοκράτορα Maximilian I. Ο Αγρίππας μάλλον είχε σχηματίσει ή συμμετείχε σε μια μυστική κοινότητα από ομοϊδεάτες αποκρυφιστές, δεν έχουμε όμως πολλές πληροφορίες για αυτό αφού είχε πάρει όρκο μυστικότητας. Το 1509 επισκέφθηκε τον Johannes Trithemius, Ηγούμενο του Sponheim, ένα διακεκριμένο ανθρωπιστή, θεολόγο και ειδικό στην κρυπτογράφηση και την μαγεία, στον οποίο λίγο αργότερα έστειλε το ολοκληρωμένο Juvenile Draft χειρόγραφο του DOP – De occulta philosophia libri tres. Ο Trithemius το ενέκρινε και τον ενθάρρυνε να συνεχίσει τις σπουδές του, αν και του πρότεινε να είναι μετρημένος στις συζητήσεις του.

Το 1509 ο Αγρίππας δίνει ομιλίες στο έργο De verbo mirifico του Johannes Reuchlin στο Πανεπιστήμιο της Dole, στις οποίες αναπτύσσει μια καμπαλιστική θεωρία η οποία αναλύει το θήλυ μέσα από πατερικά και βιβλικά χωρία. Κερδίζει κατευθείαν την εύνοια της φεουδάρχισας Μαργαρίτας, ενώ ταυτόχρονα γράφει δύο έργα με τους τίτλους Η ευγένεια του γυναικείου φύλου και Η ανωτερότητα των γυναικών. Εξαιτίας αυτών κατηγορήθηκε ως αιρετικός, δεν μπόρεσε να εκδώσει τα έργα του και αποδοκιμάστηκε δημόσια από τον Κατιλινέ λόγω της αγάπης του απέναντι στην Καββάλα. Μετά από αυτό, ο Αγρίππας αναγκάστηκε να φύγει για την Αγγλία και κατευθύνθηκε στην Κολωνία, όπου έδωσε διαλέξεις δημόσια.
Το 1515, πήρε μέρος στον Γαλλοιταλικό πόλεμο με το μέρος της Ιταλίας όπου στέφτηκε και Ιππότης. Το γεγονός αυτό αναθέρμανε τις σχέσεις του με τον Πάπα  Λέοντα Ι, ο οποίος του έγγραψε και φιλική επιστολή. Μετά από εκεί δίδαξε στο Τορίνο και στην Παβία με θέμα τον Ερμή Τρισμέγιστο. Δύο χρόνια αργότερα, φεύγει από το Τορίνο έχοντας αντιπαράθεση με τον ιεροεξεταστή Σαβίνι, επειδή ο Αγρίππας υπερασπίστηκε μια νεαρή κοπέλα που είχε κατηγορηθεί άδικα για μαγεία. Έπειτα, ταξίδεψε σε διάφορες πόλεις για να εξασκήσει την Ιατρική. Το 1524 γίνεται προσΕκείνο το διάστημα επιδιώκει να γίνει ιστοριογράφος ταυτόχρονα, όμως, εκδίδει ένα βιβλίο με τίτλο Περί Ματαιότητος των Τεχνών και των Επιστημών στο οποίο εναντιώνεται απέναντι στον τρόπο σκέψης που στηρίζεται εξολοκλήρου σε επιστημονικές αποδείξεις. Οι απόψεις που εκφέρει σε αυτό το βιβλίο έγιναν η αιτία να χάσει την υποτροφία που είχε πάρει για να σπουδάσει ιστοριογραφία και να αποκτήσει χρέη με αποτέλεσμα να φυλακιστεί στις Βρυξέλλες. Ένα χρόνο αργότερα, αφήνεται ελεύθερος και εκδίδει το βιβλίο του Αποκρυφιστική Φιλοσοφία. Σε αυτό υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι μέσα από τη γνώση μπορούν να κάνουν θαύματα. Ύστερα φεύγει από τη Γερμανία και κατοικεί στην Γκρενόμπλ, στο σπίτι κάποιου Αλάρ, όπου και πέθανε το 1535.
2. Pentagram and human body (Agrippa)
Ο Αγρίππας είναι από τους πρώτους που χωρίζει τη μαγεία σε υψηλή και χαμηλή· ως υψηλή ορίζει τη θεουργία που έχει σκοπό την ένωση με το Θεό ενώ ότι δεν έχει τον παραπάνω σκοπό το κατατάσσει ως χαμηλή. Μέσα στο βιβλίο του Occult Philosophy, βλέπουμε ότι υποστηρίζει πως η μαγεία είναι η γνώση για τα πάντα, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον· η μυστική γνώση που θυμίζει στον άνθρωπο το θεϊκό του γένος. Επιπλέον, θεωρεί πως η μαγεία αποτελείται από τρεις επιστήμες, τη φυσική που συμβολίζει τον υλικό κόσμο-γη, τα μαθηματικά που συμβολίζουν τον ουρανό και την θεολογία που συμβολίζει τον κόσμο των αρχετύπων. Ο λόγος αυτού είναι επειδή με τη φυσική μαθαίνεις τη φύση των πραγμάτων, με τα μαθηματικά καταλαβαίνεις τη διάσταση και την έκταση των πραγμάτων και με τη θεολογία κατανοείς τον Θεό, την ψυχή και τη σκέψη.
Πιο συγκεκριμένα, όποιος ασχολείται με τη φυσική έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τον κόσμο μέσα από τα φυτά, τους λίθους και τους νόμους της φύσης, να κάνει ένα ταξίδι στο χρόνο και να κατανοήσει τον υλικό κόσμο και τους νόμους του. Με τα μαθηματικά, από την άλλη, έχει την δυνατότητα να αντιληφθεί τις αναλογίες της δομής του σύμπαντος και να παρατηρήσει την αρμονία που υπάρχει σε όλα τα ουράνια σώματα. Σύμφωνα, μάλιστα, με κάποιους Πυθαγόρειους τα μαθηματικά είναι μουσική και η μουσική παγκόσμια αρμονία. Ο Κορνήλιος λέει, επίσης, πως ο μάγος πρέπει να είναι θρήσκος αφού η θρησκεία-θεολογία είναι αγωγός της θεουργίας. Τέλος, θεωρεί πως η θρησκεία πρέπει να κάτι προσωπικό για τον καθένα και κρυφό απέναντι στους άλλους γιατί μέσω αυτής μπορούν όλοι να καταλάβουν κατευθείαν τη φύση του.
Βιβλιογραφία
1. The Language of Demons and Angels: Cornelius Agrippa’s Occult Philosophy/ by Christopher I. Lehrich, Brill, MN: Llewellyn, 2006
2. Three Books of Occult Philosophy, Trans. By James Freake, Edited by Donald Tyson, MN: Llewellyn, 1993
3. Περιοδικό Ιστορία Εικονογραφημένη, Εκδοτικός Οργανισμός Πάπυρος, τεύχος 527, σ. 111-113, Αθήνα, Μάιος 2012
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Το Ενατο Κυμα