"Αναμνήσεις από την αγαπημένη και πονεμένη μου πατρίδα" μια αντιπροσωπευτική έκθεση έργων ζωγραφικής του Κώστα Χαραλαμπίδη στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου (Νέα Πτέρυγα).
Ο Κώστας Χαραλαμπίδης γεννήθηκε στην Κατερίνη Πιερίας το 1946, ζει όμως μόνιμα κι εργάζεται στο Bry sur Marne κοντά στο Παρίσι, όπου και διατηρεί το Εργαστήριό του, από τα χρόνια ήδη των σπουδών του (1971-76) στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της γαλλικής πρωτεύουσας.
Κατά την περίοδο των σπουδών του, μαθήτευσε παράλληλα κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη, την εποχή που ο σημαντικός εκείνος Έλληνας καλλιτέχνης ζούσε στο Παρίσι. Ο Τσαρούχης τον γνώρισε μάλιστα στον εκδότη και κριτικό τέχνης Στρατή Ελευθεριάδη-Τεριάντ (Teriade) που καταγόταν από την Μυτιλήνη και είχε γίνει διάσημος σε όλον τον κόσμο, γιατί είχε αναδείξει μια σειρά κορυφαίων εικαστικών δημιουργών, από τον Πικάσσο, τον Ματίς, μέχρι τον Σαγκάλ, τον Μιρό, τον Τζιακομέττι και τόσους άλλους εκείνης της γενιάς.
Ο Κώστας Χαραλαμπίδης συνδέθηκε στενά με την οικογένεια του Τεριάντ κι έκτοτε έρχεται στην Λέσβο συχνά, λόγω των αρμοδιοτήτων που έχει στα δύο Μουσεία (που ίδρυσε ο ίδιος ο Τεριάντ) στον γενέθλιο τόπο του. Είναι άλλωστε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου και της Βιβλιοθήκης "Στρατής Ελευθεριάδης-Teriade".
Από την άποψη του εικαστικού ιδιώματος που ο Κ. Χαραλαμπίδης χρησιμοποιεί στα ζωγραφικά του έργα, καταχωρείται στους καλλιτέχνες εκείνους που έχουν ως χαρακτηριστικό τους γνώρισμα την οφθαλμαπάτη (trompe-l' oeil). Η ομάδα αυτή των καλλιτεχνών εκτιμάται ιδιαίτερα στη Γαλλία, καθώς και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Τα έργα τέχνης που δημιουργούνται με την συγκεκριμένη τεχνική, απαιτούν από τους ζωγράφους εξαιρετικές σχεδιαστικές και χρωματικές ικανότητες, αναφορικά με την χρήση του φωτός, τις τονικότητες και σχέσεις των χρωμάτων, καθώς και την απόδοση προοπτικής ψευδαίσθησης της τρίτης διάστασης.
Πρόκειται για ένα είδος εκφραστικής τέχνης και δεξιοτεχνίας, που έχει τις ρίζες της στην Αρχαιότητα, όπως μας πληροφορεί ο Πλίνιος. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα κατόπιν, το είδος αυτό εξαφανίστηκε, για να επανεμφανιστεί στην Αναγέννηση, ενώ σήμερα η ψευδαισθητική αυτή τάση απεικόνισης (που την ακολουθούν αρκετοί καλλιτέχνες) ονομάζεται και "φωτορεαλισμός".
Ο Κ. Χαραλαμπίδης αναγνωρίζεται σήμερα ως ένας από τους πλέον σημαντικούς εκπροσώπους αυτού του είδους της τέχνης, που παρουσιάζεται σε μεγάλα Μουσεία και Πινακοθήκες, ιδιαίτερα μετά το 1993 και την υποδειγματική εργασία του Μαρτέν Μονεστιέ, με την παράλληλη μάλιστα έκδοση του βιβλίου του "Η σύγχρονη οφθαλμαπάτη" [Martin Monestier: Le trompe l' oeil contemporain"].
Ειδικά, ο Κ. Χαραλαμπίδης θεωρείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ως ο μοναδικός που ασχολείται με την ψευδαισθητική απόδοση εφημερίδων, περιοδικών, καρτ-ποστάλ, κειμένων χειρόγραφης αλληλογραφίας και συναφών αντικειμένων. Την τεχνική αυτή την έμαθε, με επιμονή και υπομονή, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού και με τα χρόνια την εξέλιξε, έτσι ώστε η "γραφή" του να θυμίζει τους μεγάλους κλασικούς ζωγράφους του 18ου αιώνα (π.χ. τον Ντελακρουά κ.ά.), μέσα από χρώματα που μένουν, στα δικά του τουλάχιστον έργα, αναλλοίωτα στο πέρασμα του χρόνου.
Ο Γ. Τσαρούχης θεωρούσε τον Κ. Χαραλαμπίδη, δεξιοτέχνη της οφθαλμαπάτης και τον προέτρεπε από τότε σθεναρά, να ακολουθήσει αυτόν τον εκφραστικό δρόμο, όπως άλλωστε και ο Τεριάντ, που συστηματικά τον υποστήριζε, τον θαύμαζε και δημοσίως τον είχε επαινέσει (τον Ιούλιο του 1970, στα εγκαίνια του Μουσείου του, στην Βαρειά της Μυτιλήνης).
Παράλληλα, με την αντιπροσωπευτική έκθεση του Κ. Χαραλαμπίδη στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου (που θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου) ο καλλιτέχνης θα συμμετάσχει επίσης με έργα του και στην γνωστή πανευρωπαϊκή ομάδα των 12 δημιουργών του σύγχρονου "trompe l' oeil", στο Μουσείο της Στουτγκάρδης στην Γερμανία [Museum Imschatstall], ενώ η ίδια αυτή έκθεση θα "ταξιδέψει" κατόπιν και σε άλλα σημαντικά Μουσεία της Ευρώπης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.