“Τι είναι έρωτας;” Το ερώτημα τέθηκε σ’ έναν καλοεπιπλωμένο συμποσιακό χώρο της Αθήνας, φωτισμένο με λάμπες λαδιού που τρεμόπαιζαν, στο σπίτι του τραγικού ποιητή Αγάθωνα. Η χρονολογία είναι το 410 π.Χ. Μία παρέα ανδρών ξαπλωμένων στα ανάκλιντρά τους παρακολουθεί συνεπαρμένη τον Σωκράτη καθώς μιλάει. Κάποιοι από αυτούς έχουν ήδη τοποθετηθεί πάνω στο θέμα και τώρα είναι η σειρά του Σωκράτη. Ένας κοντός αλλά γεροδεμένος άνδρας γύρω στα πενήντα, με ανασηκωμένη μύτη και τα μάτια του να βρίσκονται σε αρκετή απόσταση το ένα από το άλλο, μία σχεδόν υπνωτιστική παρουσία, μιλάει με ήρεμη αυτοπεποίθηση.
Κατά δεύτερον , είναι ευρέως διαδεδομένο ότι η ανελέητη και αμετανόητη επίθεση του Περικλή στη Σάμο οφειλόταν στην επιθυμία του να ευχαριστήσει τη σύντροφό του Ασπασία, της οποίας η οικογένεια καταγόταν από τη Μίλητο, τη μεγαλύτερη αντίπαλο της Σάμου.
Οι Έλληνες ήταν αρκετά εξοικειωμένοι με την έννοια που στα γαλλικά εκφράζει η φράση «cherchez la femme», δηλαδή ότι πίσω από διάφορα γεγονότα και πράξεις μπορεί κανείς να ανακαλύψει ότι έχει βάλει το χέρι της κάποια γυναίκα: Ο μεγαλύτερος Έλληνας ποιητής, ο Όμηρος, θεωρούσε ως αιτία του Τρωικού Πολέμου την Ελένη.
Οι κωμικοί ποιητές της εποχής, οι πιο ηλικιωμένοι αντίπαλοι του Αριστοφάνη, ο Κρατίνος και ο Εύπολις, επιτέθηκαν στην Ασπασία με χυδαίους σεξιστικούς όρους για την κακή επιρροή που ασκούσε στους Αθηναίους πολιτικούς και την περιέγραφαν με καθόλου κολακευτικούς όρους ως «πόρνη» και «μητέρα μπάσταρδου παιδιού» (το παιδί μίας μη Αθηναίας γυναίκας μπορούσε να θεωρηθεί παράνομο), σατιρίζοντας την πόλη καταγωγής της, τη Μίλητο, ως αυτή που είχε το μονοπώλιο στην εξαγωγή τεχνη των φαλλών.
Η απάντηση του Περικλή σε αυτές τις προσβολές ήταν να προτείνει έναν νόμο προσωρινής λογοκρισίας, ο πρώτος του είδους του που πέρασε στην Αθήνα, με τον οποίο απαγόρευε επιθέσεις σε ζώντα πρόσωπα.
Μήπως ο Πλάτωνας αφήνει κάποια υπόνοια για την πραγματική ταυτότητα της Διοτίμας, εγείροντας το θέμα της καθυστερημένης επιδημίας;
Είναι η «Διοτίμα» του Συμποσίου η μεταμφίεση του αληθινού προσώπου, της Ασπασίας;
Η αναφορά σε γεγονότα του 440 π.Χ. αναμφίβολα θα έφερνε στον νου κάποιων από τους αναγνώστες του Πλάτωνα την πολιορκία της Σάμου από τον Περικλή, τον εικαζόμενο ρόλο της Ασπασίας στην υποκίνησή της και την αποτρόπαια θανάτωση των Σαμίων με τις διαταγές του Περικλή – αδίκημα που μπορεί να παρακίνησε την ανήσυχη Ασπασία να αναζητήσει τον κατευνασμό της θεϊκής δυσαρέσκειας οργανώνοντας εξιλαστήριες θυσίες.
Εικόνα: https://gohighbrow.com/the-ancient-world-hidden-traditions-and-guerrilla-warfare/
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.