ΓΡΑΦΕΙ Ο ΙΑΚΩΒΟΣ ΣΙΑΝΟΥΔΗΣ
Bsc, ψυχοθεραπευτής|
Ολόκληρος ο κόσμος μπορεί να χωρέσει μέσα μας, κι αυτό γιατί η φαντασία μας είναι ένας τόπος στον οποίο οι κανόνες του χώρου και του χρόνου υποκλίνονται στη μαγεία της ανάγκης μας για εμπερίεξη. Της ανάγκης μας για κατάκτηση, δηλαδή, για επένδυση της ωμής πραγματικότητας με το συναίσθημά μας και την αναγωγή του σε κάτι που ανήκει τόσο μοναχά σε εμάς όσο και σε όλους, ταυτόχρονα.
Ποιος ωραιότερος οδηγός στην προσπάθειά μας αυτή, ποιος ικανότερος ποιμένας, να μας οδηγήσει στο τέρμα, από τα παραμύθια; Βλέπετε, η διαφορά ενός ενήλικα από ένα παιδί είναι ότι ο ενήλικας τείνει να εκλαμβάνει κυριολεκτικά τα πράγματα ενώ το παιδί προτιμά να τα υποδέχεται στη “μαγική” μορφή τους. Για αυτό και αγώνα έπειτα αποτελεί η απομάγευση του παιδιού, η απόδυσή του από το κουκούλι της παιδικής ηλικίας και η αποδοχή ενός κόσμου που περιέχει τη δυστυχία. Ίσως, σε αυτό το κείμενο, η ψυχανάλυση αφαιρέσει το πέπλο της παιδικότητας, αλλά σίγουρα θα κάνει περισσότερο εύπεπτη την μάχη ενός ενήλικα με δομικά στοιχεία που τον ορίζουν και τον αμφισβητούν συγχρόνως.
Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, το πρώτο μέρος ανασκόπησης μερικών από τα πιο γνωστά παραμύθια σπρώχνοντας με τα πόδια μας, δυνατά, το βατήρα της μετάβασης από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή…
«Η ωραία κοιμωμένη»
(Η μετάβαση στη σεξουαλικότητα και η αδράνεια που προηγείται)
Μια μάγισσα καταριέται τη βασιλοπούλα του παραμυθιού να τρυπήσει το δάχτυλό της σε μία βελόνα μόλις γίνει 15 χρονών και να πέσει σε βαθύ ύπνο. Ο πατέρας της εξαφανίζει όλα τα αιχμηρά αντικείμενα, από το βασίλειο, για να την προστατέψει, όμως η πριγκίπισσα εν τέλει καταλήγει τρυπημένη και κοιμισμένη. Εκατό χρόνια μετά ένας πρίγκιπας την φιλά και την επαναφέρει στη ζωή
Όλο το παραμύθι της Ωραίας κοιμωμένης είναι ένα σεντούκι συμβολισμών για την είσοδο ενός νεαρού κοριτσιού στην σεξουαλικότητα της εφηβείας. Πρώτο εμπόδιο, όμως, σε αυτό, θα αποτελέσει ο βασιλιάς αφού, όπως ένας υπερπροστατευτικός πατέρας, που φοβάται πως θα χάσει την κόρη του όταν εκείνη εξοικειωθεί με το φαλλό, εξαφανίζει όλα τα αδράχτια από το βασίλειο. Σε αυτό το σημείο, ο συγγραφέας υπονοεί την πεποίθηση των γονέων πως οι κόρες τους δεν θα υποκύψουν στην πρώιμη σεξουαλική μύηση της εφηβείας.