Επιμέλεια Αλέξανδρος Ν. Κατσαράς
φιλόλογος
φιλόλογος
Από την αρχαιότητα ο άνθρωπος είχε την επιθυμία να μετακινείται και να γνωρίζει νέους κόσμους. Μεγάλο εμπόδιο ορθώνονταν μπροστά του η θάλασσα, κάτι που τον ανάγκασε να αναζητήσει τρόπους για να την διασχίζει σύντομα και με ασφάλεια. Έτσι παρατήρησε ότι μερικά αντικείμενα επιπλέουν στο νερό, πράγμα το οποίο τον βοήθησε να φθάσει στην κατασκευή των πλοίων.
Σε πρωταρχικό στάδιο, τα πλοία ήταν κορμοί δέντρων, αλλά με την πάροδο των χρόνων φθάσαμε σε υπερσύγχρονες κατασκευές, που επιτρέπουν τις γρήγορες μετακινήσεις από το ένα άκρο του κόσμου στο άλλο. Μέσα στο πέρασμα των αιώνων κατασκευάστηκαν πολλοί τύποι πλοίων με κυριότερα τα εξής:
Kαράβι: < από το κάραβος = η καραβίδα. Οι Βυζαντινοί παρατήρησαν πως η καραβίδα (κάραβος τότε) κινούνταν γρήγορα μες στη θάλασσα διπλώνοντας την ουρά της. Κατασκεύασαν λοιπόν ανάλογα ελαφριά και γρήγορα πλοία, που τα ονόμασαν καράβια. Κατ’ άλλους επειδή η λέξη κάραβος σήμαινε και τον κάνθαρο, το σκαθάρι, θεωρούν πως, λόγω της ομοιότητας του σκαθαριού με καράβι, οφείλει εκεί την ετυμολογία του. .Επίσης η λέξη καραβέλα, ο τύπος ιστιοφόρου με δύο ή τρία ιστία, που χρησιμοποιήθηκε από τους Πορτογάλους και τους Ισπανούς θαλασσοπόρους κατά τον Μεσαίωνα, είναι αντιδάνειο από το ιταλικό caravella, υποκοριστικό του caravo, με ρίζες επίσης στο αρχαίο ελληνικό κάραβος.
Βαπόρι: από το ιταλικό vapore και το λατινικό vapor = ο ατμός. Αποδόθηκε στα νεοελληνικά και ως ατμόπλοιο. Υπάρχει και η έκφραση « έγινε βαπόρι» δηλαδή βγάζει καπνούς, θύμωσε πολύ.
Βάρκα: λέξη που συναντάται στην ιταλική γλώσσα με τον τύπο barca και ανάγεται μέσω του μεταγενέστερου λατινικού ουσιαστικού barca στο αρχαίο ελληνικό βάρις –ιδος = αιγυπτιακό πλοιάριο, είδος σχεδίας.