Ο Norman Garmezy, ένας αναπτυξιακός και κλινικός ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, έχει συναντήσει χιλιάδες παιδιά στις τέσσερις δεκαετίες των ερευνητικών δραστηριοτήτων του. Όμως ένα αγόρι έχει μείνει στη μνήμη του: ήταν εννέα ετών, με αλκοολική μητέρα και έναν απόντα πατέρα. Κάθε μέρα, πήγαινε στο σχολείο με το ίδιο ακριβώς σάντουιτς: δύο φέτες ψωμί, με τίποτα ανάμεσά τους. Στο σπίτι, δεν υπήρχαν άλλα διαθέσιμα τρόφιμα και κανείς για να τα φέρει. Ακόμα κι έτσι, θυμόταν αργότερα ο Garmezy, το αγόρι ήθελε να βεβαιωθεί ότι «κανείς δεν θα αισθανόταν οίκτο για τον ίδιο και ότι κανείς δεν θα ήξερε για τη δυσκολία της μητέρας του». Κάθε μέρα, σταθερά, θα περπατούσε με ένα χαμόγελο στο πρόσωπό του και ένα «σάντουιτς μόνο με ψωμί» μέσα στην τσάντα του.
Το αγόρι με το σάντουιτς, ήταν μέλος μιας ειδικής ομάδας παιδιών. Ανήκε σε μια ομάδα παιδιών, τα οποία ο Garmezy προσδιόριζε ως επιτυχημένα, παρά τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Αυτά ήταν τα παιδιά που παρουσίασαν ένα χαρακτηριστικό που ο Garmezy αργότερα θα προσδιόριζε ως «ανθεκτικότητα». (Ο ίδιος έχει πιστωθεί την αρχική μελέτη του όρου στο πειραματικό περιβάλλον).
Κατά τη διάρκεια πολλών ετών, ο Garmezy θα επισκεπτόταν σχολεία σε όλη τη χώρα, με επίκεντρο εκείνα που βρίσκονταν σε οικονομικά υποβαθμισμένες περιοχές, ακολουθώντας ένα πρότυπο πρωτόκολλο. Συναντούσε το διευθυντή, μαζί με ένα σχολικό κοινωνικό λειτουργό ή νοσοκόμα και έθετε την ίδια ερώτηση: «Υπάρχουν παιδιά με άσχημο υπόβαθρο, που λειτουργούσε αρχικά σαν σήμα κινδύνου, παιδιά που φαινόταν πιθανό να γίνουν προβληματικά, που αντί για αυτό, είχαν γίνει παραδόξως μία πηγή υπερηφάνειας;». «Αυτό που έλεγα ήταν: ‘μπορείτε να αναγνωρίσετε τα αγχωμένα παιδιά που τα καταφέρνουν καλά με τα μαθήματα στο σχολείο σας;’» δήλωσε ο Garmezy, σε μία συνέντευξή του το 1999. «Υπήρχε μια μεγάλη παύση μετά την ερώτησή μου, πριν ακολουθήσει η απάντηση. Αν είχα πει: ‘Έχετε παιδιά στο σχολείο που φαίνονται να έχουν πρόβλημα;’, εκεί δεν θα υπήρχε καθυστέρηση ούτε για μία στιγμή. Αλλά το γεγονός ότι ερωτήθηκαν για παιδιά που ήταν προσαρμοστικά και καλοί μαθητές στο σχολείο και τα κατάφερναν ακόμη κι αν είχαν προέλθει από πολύ άσχημα οικογενειακά και οικονομικά υπόβαθρα, αυτό ήταν ένα νέο είδος έρευνας. Αυτός ήταν ο τρόπος με τον οποίο ξεκινήσαμε».
Το αγόρι με το σάντουιτς, ήταν μέλος μιας ειδικής ομάδας παιδιών. Ανήκε σε μια ομάδα παιδιών, τα οποία ο Garmezy προσδιόριζε ως επιτυχημένα, παρά τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Αυτά ήταν τα παιδιά που παρουσίασαν ένα χαρακτηριστικό που ο Garmezy αργότερα θα προσδιόριζε ως «ανθεκτικότητα». (Ο ίδιος έχει πιστωθεί την αρχική μελέτη του όρου στο πειραματικό περιβάλλον).
Κατά τη διάρκεια πολλών ετών, ο Garmezy θα επισκεπτόταν σχολεία σε όλη τη χώρα, με επίκεντρο εκείνα που βρίσκονταν σε οικονομικά υποβαθμισμένες περιοχές, ακολουθώντας ένα πρότυπο πρωτόκολλο. Συναντούσε το διευθυντή, μαζί με ένα σχολικό κοινωνικό λειτουργό ή νοσοκόμα και έθετε την ίδια ερώτηση: «Υπάρχουν παιδιά με άσχημο υπόβαθρο, που λειτουργούσε αρχικά σαν σήμα κινδύνου, παιδιά που φαινόταν πιθανό να γίνουν προβληματικά, που αντί για αυτό, είχαν γίνει παραδόξως μία πηγή υπερηφάνειας;». «Αυτό που έλεγα ήταν: ‘μπορείτε να αναγνωρίσετε τα αγχωμένα παιδιά που τα καταφέρνουν καλά με τα μαθήματα στο σχολείο σας;’» δήλωσε ο Garmezy, σε μία συνέντευξή του το 1999. «Υπήρχε μια μεγάλη παύση μετά την ερώτησή μου, πριν ακολουθήσει η απάντηση. Αν είχα πει: ‘Έχετε παιδιά στο σχολείο που φαίνονται να έχουν πρόβλημα;’, εκεί δεν θα υπήρχε καθυστέρηση ούτε για μία στιγμή. Αλλά το γεγονός ότι ερωτήθηκαν για παιδιά που ήταν προσαρμοστικά και καλοί μαθητές στο σχολείο και τα κατάφερναν ακόμη κι αν είχαν προέλθει από πολύ άσχημα οικογενειακά και οικονομικά υπόβαθρα, αυτό ήταν ένα νέο είδος έρευνας. Αυτός ήταν ο τρόπος με τον οποίο ξεκινήσαμε».