Από πολύ παλιά ήταν γνωστό αυτό που τα τελευταία χρόνια
επαληθεύτηκε ερευνητικά . Οι άνθρωποι που πέτυχαν στη ζωή τους επαγγελματικούς,
προσωπικούς, κοινωνικούς ή άλλους στόχους
δεν είναι αυτοί που έχουν υψηλό δείκτη νοημοσύνης ( IQ ) . Στις σχετικές έρευνες
εντοπίστηκαν κάποια χαρακτηριστικά που η ύπαρξη τους συνδέεται με
την επιτυχία.
Τα χαρακτηριστικά αυτά αποτέλεσαν ένα σύνολο με εσωτερική συνοχή
και το οποίο ονομάστηκε :
Συναισθηματική Νοημοσύνη ( EQ
)
Οι
καθηγητές του Harvard
: Goleman και Boyatzis ορίζουν την συναισθηματική νοημοσύνη ως την ικανότητα του ανθρώπου να αναγνωρίζει τα δικά του συναισθήματα και των άλλων , να
παρακινεί τον εαυτό του και να διαχειρίζεται με σωστό τρόπο τις σχέσεις
του . Ισχυρίζονται ότι τα
ερεθίσματα που δεχόμαστε από το περιβάλλον
, εισέρχονται στον εγκέφαλο από το πίσω μέρος-κοντά στον νωτιαίο μυελό (
ερπετοειδής εγκέφαλος) , περνούν από το
μεταιχμιακό σύστημα και πριν φτάσουν στον νεοφλοιό δημιουργούν συναισθήματα . Η
συναισθηματική νοημοσύνη είναι προϊόν της επικοινωνίας ανάμεσα στο κέντρο της
λογικής ( νεοφλοιός ) και το κέντρο των συναισθημάτων ( μεταιχμιακό σύστημα ) .
Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης
βοηθά τον άνθρωπο να ρυθμίζει την κυκλοφορία μηνυμάτων ανάμεσα στο
νεοφλοιό και μεταιχμιακό σύστημα , ώστε
η ροή να είναι ομαλή προς τις δυο κατευθύνσεις
Είναι γνωστό ότι η νοητική
ευφυΐα ( IQ
) δεν αλλάζει σημαντικά μετά την εφηβεία και σχετίζεται περισσότερο με την ικανότητα
να μαθαίνουμε . Μερικές φορές η υπερβολική εξυπνάδα γίνεται εμπόδιο στη
ζωή
Η συναισθηματική νοημοσύνη ( EQ ή EI ) είναι μια πιο ευέλικτη δεξιότητα η οποία μαθαίνεται και
αναπτύσσεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής .
Τα
χαρακτηρίστηκα της συναισθηματικής νοημοσύνης ενοποιήθηκαν σε τέσσερις ομάδες
ως εξής :
- Αυτεπίγνωση
- Αυτοδιαχείριση
- Κοινωνική επίγνωση
- Κοινωνική επιρροή