από τον Νικόδημο
1. Είδαμε πως σύμφωνα με τη συνηθισμένη θεώρησή μας του κόσμου καταλήγουμε σε έναν απίστευτο παραλογισμό: ότι δηλαδή ο κόσμος δεν υπάρχει!
Η συνηθισμένη λειτουργία της νόησης ή αντιληπτικότητάς μας είναι τέτοια που διαιρούμε την αντικειμενική πραγματικότητα (δηλαδή όσα συμβαίνουν έξω από μας σε αυτό που αποκαλούμε υλικός κόσμος) σε στιγμές ξεχωριστές. Την αναπαριστάνουμε ως άπειρη σειρά ξεχωριστών στιγμών δίχως κάποια αρχή που γνωρίζουμε. Από αυτές όλες, για μας υπάρχει διαδοχικά μόνο μια, το παρόν.
Αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα του κόσμου μέσα από τη σχισμή του παρόντος. Και είναι μια σχισμή διότι η παροντική στιγμή δεν έχει μέγεθος ή διάρκεια. Εμφανίζεται αστραπιαία μόνο για να εξαφανιστεί προτού καλά καλά την αντιληφθούμε.
Όπως το παρελθόν έχει περάσει και πάψει να υπάρχει για μας και όπως το μέλλον δεν έχει ακόμα έρθει και δεν υπάρχει, έτσι και το παρόν ουσιαστικά δεν υπάρχει: γλιστρά και φεύγει ακατάπαυστα, ασυγκράτητα.
Ξέρουμε πολύ καλά πως ο κόσμος γύρω μας υπάρχει. Μα ο τρόπος με τον οποίο τον εξετάζουμε και τον σκεφτόμαστε οδηγεί στον παραλογισμό πως δεν υπάρχει.
2. Η αλήθεια είναι βέβαια πολύ διαφορετική και πολύ απλή.
Ένας ανόητος ταξιδιώτης μπορεί να σκέφτεται πως το λιμάνι από το οποίο έφυγε χθες καταποντίστηκε ή εξαϋλώθηκε και δεν υπάρχει πια. Επίσης το λιμάνι προς το οποίο πηγαίνει δεν υπάρχει αλλά κατασκευάζεται πυρετωδώς και θα είναι έτοιμο την ημέρα της άφιξής του με την αποβάθρα, τα κτήρια και τους κατοίκους!
1. Είδαμε πως σύμφωνα με τη συνηθισμένη θεώρησή μας του κόσμου καταλήγουμε σε έναν απίστευτο παραλογισμό: ότι δηλαδή ο κόσμος δεν υπάρχει!
Η συνηθισμένη λειτουργία της νόησης ή αντιληπτικότητάς μας είναι τέτοια που διαιρούμε την αντικειμενική πραγματικότητα (δηλαδή όσα συμβαίνουν έξω από μας σε αυτό που αποκαλούμε υλικός κόσμος) σε στιγμές ξεχωριστές. Την αναπαριστάνουμε ως άπειρη σειρά ξεχωριστών στιγμών δίχως κάποια αρχή που γνωρίζουμε. Από αυτές όλες, για μας υπάρχει διαδοχικά μόνο μια, το παρόν.
Αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα του κόσμου μέσα από τη σχισμή του παρόντος. Και είναι μια σχισμή διότι η παροντική στιγμή δεν έχει μέγεθος ή διάρκεια. Εμφανίζεται αστραπιαία μόνο για να εξαφανιστεί προτού καλά καλά την αντιληφθούμε.
Όπως το παρελθόν έχει περάσει και πάψει να υπάρχει για μας και όπως το μέλλον δεν έχει ακόμα έρθει και δεν υπάρχει, έτσι και το παρόν ουσιαστικά δεν υπάρχει: γλιστρά και φεύγει ακατάπαυστα, ασυγκράτητα.
Ξέρουμε πολύ καλά πως ο κόσμος γύρω μας υπάρχει. Μα ο τρόπος με τον οποίο τον εξετάζουμε και τον σκεφτόμαστε οδηγεί στον παραλογισμό πως δεν υπάρχει.
2. Η αλήθεια είναι βέβαια πολύ διαφορετική και πολύ απλή.
Ένας ανόητος ταξιδιώτης μπορεί να σκέφτεται πως το λιμάνι από το οποίο έφυγε χθες καταποντίστηκε ή εξαϋλώθηκε και δεν υπάρχει πια. Επίσης το λιμάνι προς το οποίο πηγαίνει δεν υπάρχει αλλά κατασκευάζεται πυρετωδώς και θα είναι έτοιμο την ημέρα της άφιξής του με την αποβάθρα, τα κτήρια και τους κατοίκους!