Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016

Κατανοώντας τον Νου (2)

Μετ. Παναγιώτης Χαρτάλος

Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΑΡΜΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ


ΚΑΡΜΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ


Τα προβλήματα που απασχολούν κάθε μέρα στους άλλους ανθρώπους στον κόσμο, αποτελούν διδαχές και διαλογισμούς πάνω στο κάρμα για μας. Θα πρέπει να τα συζητήσετε με τον εαυτό σας. Παραδείγματος χάριν στην Ιταλία υπήρχε κάποτε ένας κρεοπώλης, του οποίου η μητέρα πήγαινε πάντοτε, κάθε πρωί και σκότωνε γουρούνια. Νομίζω ότι είχαν τεράστιες μηχανές για να το κάνουν αυτό. Όλα τα γουρούνια έμπαιναν στη γραμμή - νομίζω ότι θα πρέπει να έμοιαζε με τον μακρύ πεζόδρομο στο αεροδρόμιο του Λονδίνου - και μετά έπεφταν σε μια μηχανή που γύρναγε. Αυτόματα όλα έβγαιναν από την άλλη μεριά της μηχανής σε κομμάτια. Μια μέρα, η μητέρα γλίστρησε και πέρασε μέσα από τη μηχανή. Κόπηκε κι αυτή σε κομμάτια. Αυτό είναι καταπληκτικό. Αυτό κάνει εξαιρετικά καθαρό ότι το κάρμα υπάρχει. Βιώνετε αυτά ακριβώς που κάνετε στους άλλους. Δεν υπάρχει πιο ξεκάθαρη απόδειξη από αυτήν ότι το κάρμα υπάρχει. Είναι απλά ζήτημα χρόνου. Συγκεντρώνοντας πολλά ισχυρά αρνητικά κάρμα, αυτή η μητέρα βίωσε το αποτέλεσμα γρήγορα, σε αυτήν τη ζωή. 

Υπάρχει κι ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον παράδειγμα που ίσως είδατε στην εφημερίδα. Κάποτε στην Ινδία - στη δυτική Βεγγάλη νομίζω - υπήρχε κατά μήκος του δρόμου ένα τεράστιο, πολύ μακρύ φίδι. Πολλά φορτηγά είχαν κολλήσει εκεί, γιατί το φίδι είχε μπλοκάρει ολόκληρο το δρόμο και δεν έφευγε. Ένας οδηγός πήγε και το σκότωσε. Μετά από αυτό κάποια στιγμή παντρεύτηκε. Το πρώτο του παιδί ήταν υγιές, αλλά κάθε δεύτερο παιδί είχε λέπια σαν το δέρμα του φιδιού σε όλο του το σώμα. Το τρίτο και το πέμπτο παιδί ήταν υγιή. Το τέταρτο και το έκτο είχαν το φιδίσιο δέρμα. Ο οδηγός έκανε εννέα παιδιά και κάθε δεύτερο παιδί είχε δέρμα σαν του φιδιού. Ο πατέρας πήγε το μεγαλύτερο που ήταν δεκαοχτώ χρονών, σε πολλά νοσοκομεία ψάχνοντας για θεραπεία, αλλά θεραπεία δεν υπήρχε. Τα κάρμα όπως αυτό, που αρχίζει κανείς και τα βιώνει κανείς σε τούτη τη ζωή, είναι πολύ ισχυρά. 

Δύο ζητιάνοι πήγαν να ζητιανέψουν τροφή από ένα μοναστήρι. Ο ένας πήγε τη σωστή ώρα, την ώρα δηλαδή που οι μοναχοί έτρωγαν και έτσι πήρε πολύ τροφή. Ήταν τόσο χαρούμενος που έκανε την ευχή να κτίσει μοναστήρια και να προσφέρει την υπηρεσία του στους μοναχούς. Ο άλλος ζητιάνος πήγε στο μοναστήρι ακατάλληλη ώρα, όταν οι μοναχοί δεν έτρωγαν και έτσι δεν πήρε τίποτα. Θύμωσε τόσο πολύ που σκέφτηκε: " Θα κόψω τα κεφάλια των μοναχών και θα πέσουν στο χώμα ". Το σκέφτηκε αυτό εξ αιτίας του θυμού του. 

Αργότερα, ο ζητιάνος κείτονταν στο δρόμο. Μία άμαξα με άλογα πέρασε και το κεφάλι του κόπηκε από τον τροχό της. Ο άλλος ζητιάνος που ήταν τόσο ευτυχισμένος και εξέφρασε την θετική επιθυμία, κοιμόταν κάτω από ένα δέντρο στο πάρκο, τη στιγμή που οι άνθρωποι στο μέρος εκείνο, έψαχναν κάποιο ξεχωριστό άνθρωπο για να γίνει ο ηγέτης τους. Εξ αιτίας της δύναμης της αρετής αυτού του ζητιάνου, ή του καλού του κάρμα, όση ώρα κι αν κοιμήθηκε κάτω από το δέντρο, η σκιά του δέντρου δεν κινήθηκε μακριά από αυτόν. Βλέποντάς το αυτό, και θεωρώντας το σαν μια πολύ ιδιαίτερη ποιότητα, οι άνθρωποι ζήτησαν από το ζητιάνο να γίνει ο βασιλιάς της χώρας τους. Τότε, επειδή απέκτησε πλούτο στάθηκε ικανός να προσφέρει υπηρεσίες στους μοναχούς. 

Έχετε συσσωρεύσει διάφορα κάρμα σε τούτη και σε άλλες ζωές, από τον χωρίς αρχή χρόνο. Υπάρχουν κάρμα τα οποία έχετε συσσωρεύσει και δεν γνωρίζετε γι' αυτά. Υπάρχουν αρνητικά και θετικά κάρμα τα οποία γνωρίζετε και άλλα που δεν τα γνωρίζετε. Δεν ξέρετε τι κάρμα έχετε συσσωρεύσει στο παρελθόν, καθώς δεν μπορείτε να θυμηθείτε τις προηγούμενες ζωές σας μέσα στον άπειρο χρόνο. Έχετε ήδη βιώσει τόσο πολύ από αυτό, αλλά υπάρχει τόσο πολύ ακόμη για να βιωθεί ή που δεν έχετε σταματήσει να βιώνετε. Μια πράξη που έγινε σε ένα δευτερόλεπτο, μπορεί να δημιουργήσει κάρμα, του οποίου το αποτέλεσμα, ευτυχία ή δυστυχία, μπορεί να βιώνεται για πολλούς αιώνες, για πολλές εκατοντάδες ζωές. Ακόμα κι από το κάρμα που έγινε μέσα σε ένα δευτερόλεπτο. 

Το συμπέρασμα είναι ότι θα πρέπει να εξαγνίσετε τα προηγούμενα αρνητικά κάρμα και, όσο το δυνατόν περισσότερο, θα πρέπει να αποφεύγετε την δημιουργία καινούργιων, με την εξάσκηση ενάρετων πράξεων, μικρών ή μεγάλων. Εφόσον ακόμη και σ' ένα όνειρο επιθυμείτε να έχετε έστω και την ελάχιστη ευχαρίστηση, θα πρέπει να προσπαθήσετε να συσσωρεύσετε ακόμη και μικρές ενάρετες πράξεις, ευεργετώντας τις άλλες αισθανόμενες υπάρξεις, ανθρώπους ή πλάσματα. Να κάνετε ακόμη και μικρά πράγματα όπως να προσπαθείτε να προστατεύετε μικροσκοπικά πλάσματα σαν τα μυρμήγκια που ζουν στον κίνδυνο να τους επιτεθούν άλλα ζώα. Δεν θα πρέπει να αγνοείτε αυτά τα μικρά οφέλη που μπορείτε να προσφέρετε σε άλλες αισθανόμενες υπάρξεις, είτε είναι άνθρωποι είτε άλλα όντα, με όποιο τρόπο διαθέτετε.


Εφόσον επιθυμείτε ακόμη και την ελάχιστη άνεση δεν γεννάται ζήτημα σχετικά με την υπέρτατη ευτυχία. Γι' αυτό χρειάζεται να δημιουργήσετε την αιτία, τη μεγάλη αρετή. Εφόσον δεν επιθυμείτε καθόλου ούτε την παραμικρή ενόχληση ή ζημία από τους άλλους, θα πρέπει να αποφεύγετε, όσο το δυνατόν περισσότερο να ζημιώνετε έστω και στο ελάχιστο τα άλλα πλάσματα. Η προστασία του κάρμα κατ' αυτόν τον τρόπο, είναι η πραγματική προστασία της ίδιας της ζωής σας. 

Τα κάρμα που συσσωρεύετε στις σχέσεις σας με τους γονείς σας είναι πολύ ισχυρά, επειδή οι γονείς σας είναι ισχυρότερα αντικείμενα σε σύγκριση με άλλους ανθρώπους. Είναι πολύ ισχυρό να προσφέρετε υπηρεσία και να δημιουργείτε καλό κάρμα με τους γονείς σας της παρούσας ζωής. Ακόμα και η δημιουργία ενός μικρού καλού κάρμα είναι πολύ ισχυρή, εξ αιτίας της δύναμης του αντικειμένου. Και ακόμη και ένα μικρό κακό ή αρνητικό κάρμα είναι πολύ ισχυρό, ώστε αρχίζετε να βιώνετε το αποτέλεσμα σε τούτη τη ζωή. 

Οι Σάνγκα είναι πιο ισχυρά αντικείμενα από τους γονείς σας. Με την λέξη "Σάνγκα" εννοώ εκείνους που ζουν έχοντας δώσει ιερούς όρκους (μοναχοί). Έπειτα έρχονται οι Άριες (ευγενείς) οντότητες, είτε είναι ζώα, άνθρωποι, ή οτιδήποτε. 

Οι Μποντισάτβα (εκείνοι που έχουν μποντιτσίτα), είναι πολύ ισχυρά αντικείμενα - πιο ισχυρά από κάθε προηγούμενο αντικείμενο. Οι λαμ-ριμ διδασκαλίες δείχνουν πόσο ισχυρό είναι το αντικείμενο Μποντισάτβα. Το να κοιτάξεις με ασεβή ή άγριο τρόπο εξ αιτίας του θυμού, με απέχθεια ή με ταραγμένο νου ένα μποντισάτβα, είναι πολύ βαρύτερο αρνητικό κάρμα από το να βγάλεις τα μάτια όλων των ζωντανών υπάρξεων αυτής της γης. Και η αρετή που συσσωρεύεις κοιτώντας έναν μποντισάτβα με αφοσιωμένο ή ήρεμο νου είναι μεγαλύτερη από το να προσφέρεις τα μάτια σου σε όλες τις υπάρξεις αυτής της γης. Υπάρχει αυτή η απίστευτη διαφορά, επειδή ένας μποντισάτβα είναι ισχυρό αντικείμενο. 

Στο επίπεδο των ισχυρών αντικειμένων, μετά τον μποντισάτβα έρχεται ο Βούδδας· μετά τον Βούδδα έρχεται ο ενάρετος δάσκαλός σου. Κάνοντας μικρά καλά πράγματα σε σχέση με τα αντικείμενα αυτά, το αποτέλεσμα είναι απίστευτη, ασύλληπτη ευτυχία. Και τα μικρά κακά ή λάθη σε σχέση με τα αντικείμενα αυτά έχουν πάρα πολύ ανεπιθύμητο πόνο σαν αποτέλεσμα.

Αυτό γίνεται αρκετά σαφές απλά και μόνο κοιτάζοντας μέσα στην οικογένειά μου και τους συγγενείς. Ο νεώτερος αδελφός μου έχει προσφέρει πολλές υπηρεσίες στην μητέρα μας. Δεν θυμάμαι καθόλου τον πατέρα μας, έτσι ο αδελφός μου δεν θα μπορούσε να τον έχει δει. Δεν ξέρω πότε πέθανε ο πατέρας μου. Όπως και νά 'χει, ο αδελφός μου πρόσφερε πολλές υπηρεσίες στη μητέρα μου όταν ήταν νέος, φροντίζοντάς την διαρκώς. Τώρα δεν μένει με την μητέρα μου, μένει πολύ μακριά. Εξακολουθεί να φροντίζει την μητέρα μου όσο περισσότερο μπορεί, αν και έχει πολλά παιδιά και πολλές υπευθυνότητες. Έχει πολύ καλή καρδιά. Νομίζω ότι εξασκεί το Ντάρμα περισσότερο απ' ότι εγώ, αν και δεν έχει πάρει πολλές διδαχές ούτε έχει διαβάσει πολύ. Κατά κάποιο τρόπο δεν υπάρχει πολύ σύγχυση στη ζωή του, η οποία είναι βατή και αρμονική. Έχει έναν καλό τρόπο ζωής, ο οποίος είναι αποτέλεσμα της καλής του καρδιάς. Όλοι τον σέβονται και τα πράγματα πηγαίνουν πολύ ευνοϊκά γι' αυτόν. 

Κάποιοι από τους συγγενείς μου δεν έχουν αυτό το είδος πνεύματος, να θέλουν να προσφέρουν υπηρεσία· το αντίθετο είναι πολύ εγωιστές και αρνητικοί. Έχουν πάρα πολλά προβλήματα, το ένα πίσω από το άλλο. Ακόμα κι αν για κάποιο διάστημα έχουν επιτυχία κάπως ξεκούραστη ζωή, δεν διαρκεί πολύ γιατί έπειτα έρχεται κάποιο άλλο πρόβλημα, και η ζωή τους αλλάζει. 

Το συμπέρασμα είναι ότι θα αρχίσετε σίγουρα να βιώνετε αρνητικά ή θετικά κάρμα που έχουν γίνει σε σχέση μ' αυτά τα αντικείμενα σε τούτη τη ζωή. Ή ίσως το βιώσετε στην επόμενη ζωή, ή μετά από πολλές εκατοντάδες αιώνων.

Δεν μπορείτε να πείτε ποιος είναι ή ποιος δεν είναι Βούδδας, ποιο είναι ή ποιος δεν είναι μποντισάτβα, από την στιγμή που δεν μπορείτε να δείτε τις πραγματώσεις των άλλων ανθρώπων. Μιας και αυτά είναι δύσκολο να τα δείτε, θα πρέπει να είστε προσεκτικός όσον αφορά τις πράξεις σας απέναντι στις άλλες υπάρξεις. Είναι μεγάλο κέρδος να μην δημιουργείτε βαριά αρνητικά κάρμα. Όπως εξηγεί ο μεγάλος μποντισάτβα Σαντιντέβα, στο Μποντιτσαρυαβατάρα, οι αρετές που έχεις συσσωρεύσει κάνοντας πράξεις ελέους, προσφορές στον Βούδδα κ.λπ., για χίλιους αιώνες, καταστρέφονται αν θυμώσεις για ένα δευτερόλεπτο με ένα μποντισάτβα, αν εσύ ο ίδιος δεν είσαι μποντισάτβα. Όχι μόνο γεννιέσαι στη βαρύτατη οδύνη των κολάσεων για χίλιους αιώνες, αλλά και οι πραγματώσεις σου αναβάλλονται όλο αυτό το διάστημα. Όχι μόνο υποφέρεις, αλλά οι επιτεύξεις που θα έρχονταν αύριο, αυτό το μήνα, ή τον επόμενο χρόνο, αναβάλλονται για χίλιους αιώνες αν εσύ που δεν είσαι ένας μποντισάτβα, θυμώσεις με έναν μποντισάτβα. Αυτοί οι κίνδυνοι της καταστροφής των αρετών, δεν υπάρχουν αν προσπαθείτε να ασκήστε με στόχο την καλή καρδιά και τον έλεγχο του νου σας στις σχέσεις σας με τα άλλα όντα. 

Μόλις το κάρμα και οι διαταραγμένες σκέψεις πάψουν, είναι αδύνατον η αιτία της οδύνης να επανέλθει. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να επιστρέψει η αιτία της οδύνης. Βρισκόσασταν κάτω από τον έλεγχο του κάρμα και των διαταραγμένων σκέψεων την ώρα της γέννησής σας σε τούτη τη ζωή. Δεν είχατε απελευθερωθεί στην προηγούμενη ζωή σας εφόσον δεν σταματήσατε το κάρμα και τις διαταραγμένες σκέψεις. Επειδή δεν τα είχατε σταματήσει, από την πρώτη στιγμή της γέννησής σας σε τούτη τη ζωή, βρίσκεστε κάτω από τον έλεγχο του κάρμα και των διαταραγμένων σκέψεων. Όχι μόνο βιώνετε το αποτέλεσμα του κάρμα, αλλά όντας κάτω από τον έλεγχο των διαταραγμένων σκέψεων, συσσωρεύετε κι άλλο κάρμα. 

Τι κάνει τις διαταραγμένες σκέψεις όπως είναι ο θυμός και η προσκόλληση να υψώνονται μέσα μας ακόμη και σήμερα; Ίσως ακόμη, πάρετε την απόφαση να διαλογιστείτε σήμερα πάνω στην υπομονή και έτσι φέρνετε στην μνήμη σας όλες τις τεχνικές του διαλογισμού πάνω στην υπομονή και κάνετε τους οραματισμούς. Και αφού έχετε τελειώσει τον διαλογισμό, αν κάποιο ανεπιθύμητο αντικείμενο εμφανιστεί μπροστά σας, ή κάποιος σας δείξει τον άσχημο εαυτό του δείχνοντας έλλειψη σεβασμού και λέγοντας άσχημες κουβέντες, αν και δεν είχατε καθόλου θυμό κατά την διάρκεια του διαλογισμού, ξαφνικά εκείνη ακριβώς τη στιγμή, νοιώθετε τον θυμό να φουντώνει μέσα σας. Ο νους σας είναι ξαφνικά, κατακυριευμένος από θυμό. Έτσι γίνεται και με την προσκόλληση και τις άλλες διαταραγμένες σκέψεις. 

Όταν συναντάτε το συγκεκριμένο αντικείμενο, εξ αιτίας του προηγούμενου κάρμα, εμφανίζεται ο θυμός, κι αυτό συμβαίνει επειδή το αποτύπωμα ή ο σπόρος του θυμού μέσα στον νου σας δεν έχει ξεριζωθεί. Ακόμα και ο πιο αγαπημένος σας φίλος, από τον οποίο δεν μπορείτε να χωριστείτε ούτε λεπτό, αν αλλάξει την συμπεριφορά του, τον τρόπο που σας κοιτάει, εκείνη ακριβώς τη στιγμή, γίνεται αντικείμενο του θυμού σας. Προηγούμενα, ίσως είχατε σκεφτεί: "Ποτέ δεν θα θυμώσω μαζί του. Πώς θα μπορούσα να θυμώσω με τον φίλο μου; ". Ο θυμός μπορεί να εμφανιστεί ακόμη και μ' ένα αντικείμενο σαν κι αυτό, από το οποίο δεν μπορείτε να χωριστείτε ούτε λεπτό. Πρωτύτερα, το φαινόμενο που προήλθε από το προηγούμενο κοινό σας κάρμα ήταν όμορφο, αλλά το καρμικό σας φαινόμενο αλλάζει και γίνεται ανεπιθύμητο. Το βασικό είναι ότι το αποτύπωμα βρίσκεται εκεί· δεν έχει απομακρυνθεί. Το δεύτερο είναι ότι το ανεπιθύμητο φαινόμενο προέρχεται από το δικό σας κάρμα. Τρίτον, επειδή δεν ασκείτε το λαμ-ριμ - την υπομονή, την στοργική καλοσύνη, την συμπόνια - εκείνη τη στιγμή, ο νους σας κυριεύεται από θυμό. Αυτό ισχύει και για τις υπόλοιπες διαταραγμένες σκέψεις. 

Ο κύριος λόγος είναι ότι το αποτύπωμα δεν έχει απομακρυνθεί δεν έχει απομακρυνθεί. Εκτός από την κατάπαυση των διαταραγμένων σκέψεων, χρειάζεται να απομακρυνθεί εντελώς το αποτύπωμα που τις προκαλεί - το οποίο έχει παραμείνει στη ροή της συνείδησης - έτσι ώστε να είναι αδύνατον να εμφανιστεί ξανά ο θυμός και οι υπόλοιπες διαταραγμένες σκέψεις. Δεν υπάρχουν διαταραγμένες σκέψεις, έτσι δεν συσσωρεύεται κάρμα από αυτές, και δεν υπάρχει πόνος. Δεν έχετε το βίωμα του αληθινού πόνου, των προβλημάτων. Αυτή η δουλειά γίνεται μία κι έξω. Εάν δεν υπήρχαν τ' αποτυπώματα του θυμού, της προσκόλλησης και των άλλων διαταραγμένων σκέψεων, ακόμη κι αν όλα τα πλάσματα αυτής της ήταν θυμωμένα μαζί σας και σας έβλαπταν, δεν θα υπήρχε περίπτωση να εμφανιστεί ο θυμός ή η επιθυμία να τα βλάψετε. Ο θυμός, η άγνοια και η προσκόλληση είναι εξαρτώμενες εκδηλώσεις, εξαρτώνται από τ' αποτυπώματα. Η εμφάνιση ενός αντικειμένου σε εσάς, έχει να κάνει μόνο με τον δικό σας νου. Το κριτήριο βάσει του οποίου διακρίνετε εάν κάτι σας αρέσει ή όχι, προέρχεται από τον νου σας. Αυτό είναι αποτέλεσμα του προηγούμενου κάρμα, των ίδιων σας των σκέψεων. Μπορείτε να δείτε ότι το κάρμα, η εμφάνιση των διαταραγμένων σκέψεων και των ενεργειών που απορρέουν από αυτές τις σκέψεις, βασίζεται σε αιτίες και συνθήκες. Από αυτές δημιουργείται η σαμσάρα. Αν κατανοήσετε καλά ότι ο πόνος και η αιτία του πόνου είναι εξαρτώμενες εκδηλώσεις, θα δείτε καθαρά ότι, από την στιγμή που επιτυγχάνετε την απόλυτη απελευθέρωση - με την κατάπαυση του κάρμα και διαταραγμένων σκέψεων - είναι αδύνατον να εμφανιστεί ξανά η αιτία του πόνου και επίσης είναι αδύνατον για εσάς να βιώσετε πόνο. Εκείνη την ώρα δεν υπάρχει η αιτία που θα τον κάνει να κάνει να εκδηλωθεί. Η κύρια αιτία, το αποτύπωμα έχει πλήρως απομακρυνθεί. Έτσι το άτομο που κατανοεί τους τρεις τύπους της οδύνης έχει μία ορθή και ολοκληρωμένη έννοια της ελευθερίας. Ερευνώντας τον δρόμο μέσω του οποίου θα την επιτύχει, είναι σε θέση να ακολουθήσει την ορθή οδό. 

Το δεύτερο είναι ότι: αν δεν στοχαστείτε πάνω στην πολύμορφα εμφανιζόμενη βαθμιαία είσοδο στη σαμσάρα, δε θα ξέρετε πώς να κόψετε την ρίζα της σαμσάρα. Πολύμορφη εμφάνιση σημαίνει κάρμα και διαταραγμένες σκέψεις· πολύμορφη εμφάνιση θα μπορούσε να σημαίνει ότι όλος ο πόνος και τα προβλήματα απορρέουν από αυτά τα δύο. 

Όσον αφορά τον εαυτό σας, ένα ανθρώπινο ον, όντας κάτω από τον έλεγχο του κάρμα και των διαταραγμένων σκέψεων, συνδεθήκατε από την προηγούμενη ζωή σας με τούτη τη ζωή. Αν δεν παύσετε το κάρμα και τις διαταραγμένες σκέψεις σε τούτη τη ζωή, τότε ξανά, όντας ακόμα κάτω από τον έλεγχο του κάρμα και των διαταραγμένων σκέψεων, θα συνδεθείτε από ετούτη τη ζωή με την επόμενη ζωή σας. Αυτό το παχυλό φυσικό σώμα από οστά και σάρκα δεν πηγαίνει στην επόμενη ζωή σας και δεν έρχεται από την προηγούμενη. Η συνείδησή σας είναι αυτή που συνδέθηκε από την προηγούμενη ζωή σας με την παρούσα και θα συνδεθεί με την επόμενη. Υπάρχουν έξη πτυχές συνειδήσεως. Οι πέντε των αισθήσεων και η νοητική. Είναι η νοητική συνείδηση που πηγαίνει από τη μια ζωή στην άλλη. Αν και τα σύνολα αυτά του χονδροειδούς σώματος διαχωρίστηκαν, η ροή της συνείδησης συνεχίστηκε από την προηγούμενη ζωή σας στην παρούσα και θα συνεχιστεί στην επόμενη. Όσο δεν σταματάτε το κάρμα και τις διαταραγμένες σκέψεις, τα σύνολα της ροής της συνείδησης θα κάνουν διαρκώς κύκλους από τη μία ζωή στην άλλη. 

Μ' αυτόν τον τρόπο το "εγώ", που είναι το όνομα που δίνεται στα σύνολα, ανακυκλώνεται. Επειδή το βασικό σύνολο, η συνείδηση, μεταφέρεται από την μία ζωή στην άλλη κάτω από τον έλεγχο του κάρμα και των διαταραγμένων σκέψεων, το "εγώ" που ονοματίζει αυτό το σύνολο βρίσκεται κάτω από τον έλεγχο του κάρμα και της πλάνης, πλανάται διαρκώς από την μία ζωή στην άλλη. Αυτός ο σύνδεσμος σώματος και νου, ονομάζεται "σαμσάρα", αλλά είναι η συνείδηση που στην πραγματικότητα περιφέρεται από την μια ζωή στην άλλη. 

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΣΑΜΣΑΡΑ 

Ο Γκουρού Σακυαμούνι έχει εξηγήσει την εξέλιξη της σαμσάρα, αυτή τη βαθμιαία είσοδο στη σαμσάρα, διαμέσου των δώδεκα εξαρτημένων εκδηλώσεων. Ο Βούδδας εξήγησε επίσης την αναχαίτιση, πώς δηλαδή αυτή η περιφορά στη σαμσάρα μπορεί να σταματήσει. Αντιστροφή ή αναχαίτιση σημαίνει ότι εξαλείφοντας την άγνοια σταματάς το κάρμα, στη συνέχεια σταματάς την λαχτάρα και την αρπακτικότητα, μετά παύεις το γίγνεσθαι, παύεις τα επτά αποτελέσματα και δεν βιώνεις επαναγέννηση και θάνατο. 

Ο Βούδδας εξήγησε τις εξωτερικές και εσωτερικές εξαρτώμενες εκδηλώσεις στη σούτρα που ονομάζεται "Η Σούτρα του Δενδρυλλίου του Ρυζιού". Ο Βούδδας κράτησε ένα φυντάνι ρυζιού στο χέρι του και είπε στους ακόλουθούς του: "Εκείνοι οι οποίοι βλέπουν την εξαρτώμενη εκδήλωση θα δουν το Ντάρμα. Εκείνοι που βλέπουν το Ντάρμα θα δουν το Βούδδα". Αυτό έχει μεγάλη σημασία. Όποιος δει την εξαρτώμενη εκδήλωση θα δει το Ντάρμα. Αυτό το Ντάρμα είναι η σουνυάτα, η απόλυτη αλήθεια. Όποιος βλέπει το Ντάρμα, θα δει τον Βούδδα. Αυτό σημαίνει ότι η σοφία που αντιλαμβάνεται την σουνυάτα είναι η άμεση θεραπεία η οποία διώχνει όλες τις συσκοτίσεις. Μόνο διαλύοντας τις συσκοτίσεις μπορείτε να επιτύχετε την παντογνωσία και να γίνεται Βούδδας. 

Το σώμα δεν είναι το εγώ. Τα υγρά μέσα στο σώμα δεν είναι το εγώ. Η θερμότητά του δεν είναι το εγώ. Ο αέρας μέσα στο σώμα δεν είναι το εγώ. Είναι πολύ εύκολο να σκεφτείς ότι η συνείδηση είναι το εγώ - αλλά δεν είναι. Είναι ίσως αρκετά εύκολο να σκεφτείς ότι το σώμα δεν είναι το εγώ, αλλά είναι πολύ πιο πιθανό να σκεφτείς ότι η συνείδηση είναι το εγώ. Όπως και να 'χει, δεν είναι το εγώ. Κανένα από αυτά δεν είναι το εγώ. Αυτό είναι ότι υπάρχει εδώ, από την κορυφή του κεφαλιού ως την άκρη των δαχτύλων των ποδιών, αλλά τίποτε από αυτά δεν είναι το εγώ. Και επίσης το εγώ δεν υπάρχει ξέχωρα από αυτά. Αυτό είναι πολύ απλό. Αν το εγώ υπήρχε ξέχωρα από αυτά, δεν θα χρειαζόταν να αγοράσουμε εισιτήρια για να ταξιδέψουμε. Το πρόβλημα είναι ότι το εγώ εξαρτάται από αυτά τα πράγματα. Όταν λέτε "Θέλω να φάω αυτή την μπριζόλα", είναι αυτό το σύνολο που θα την φάει, όχι κάποιο άλλο "εγώ". Όταν βλέπετε μία μπριζόλα και την διαλέγετε: "Αυτό θέλω να φάω", εκείνη την στιγμή, είναι αυτό το σύνολο που θα την φάει. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο "εγώ", κάποιος άλλος εαυτός που θα φάει την μπριζόλα. Αυτό είναι ξεκάθαρο. 

Αν το εγώ υπάρχει ξέχωρα από αυτά τα σύνολα, μπορείτε να ηρεμήσετε εντελώς. Δεν χρειάζεστε μια δουλειά, μια τράπεζα, ένα μαγαζί, μια κουζίνα ή ένα μπάνιο, δεν χρειάζεστε όλα αυτά τα πράγματα. Δεν χρειάζεστε καλοκαιρινά ή χειμερινά ρούχα. Όταν λέτε: " Θέλω αυτό το ρούχο " και το αγοράζετε, αυτός που το φοράει είναι αυτό το εγώ. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο εγώ που τρώει παγωτό. Δεν νηστεύει το ένα εγώ, ενώ το άλλο τρώει παγωτό. Αυτό το σύνολο δεν κάθεται αναπαυτικά στο κρεβάτι, ενώ κάποιο άλλο εγώ τρώει το παγωτό στην τραπεζαρία. Δεν είναι αυτή η εμπειρία μας.

Τα πάντα έχουν να κάνουν με αυτό το σύνολο. Κάθε φορά που λέτε: "Κάνω αυτό", ή "θέλω εκείνο", αναφέρεστε σε αυτό το σύνολο, αυτό το σώμα και αυτόν τον νου. Αυτό σημαίνει ότι το εγώ δεν υπάρχει ξέχωρα από αυτά τα σύνολα. Εν τούτοις, όλα αυτά δεν είναι το εγώ, κανένα από αυτά δεν είναι το εγώ και το εγώ δεν υπάρχει ξέχωρα από αυτά. Όμως υπάρχει! Υπάρχει πάνω σ' αυτά. Το εγώ δεν είναι τίποτε άλλο εκτός από το όνομα που εσείς ο ίδιος έχετε δώσει σε αυτά τα σύνολα. Δεν υπάρχει τίποτε άλλο. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο εγώ που έχει δραστηριότητες όπως ο διαλογισμός, ο στοχασμός πάνω στις διδασκαλίες, το φαγητό, ο ύπνος, το περπάτημα. Δεν υπάρχει άλλο εγώ εκτός από τον χαρακτηρισμό που έχει αποδοθεί σ' αυτό το σύνολο, που έχει αυτές τις δραστηριότητες. Αυτό σας δίνει μία γενική ιδέα για το ότι δεν υπάρχει εγώ που να έχει μια δική του, ανεξάρτητη υπόσταση. 

Αν και το εγώ υπάρχει απλά και μόνο σαν ο χαρακτηρισμός που αποδίδεται σ' αυτή τη βάση, αυτό το σύνολο, από την σκέψη, η άγνοια πιστεύει ότι αυτό το εγώ έχει την δική του υπόσταση και δεν είναι απλά ένας χαρακτηρισμός. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα. Το εγώ που εξ αιτίας της άγνοιας εμφανίζεται σαν αυθύπαρκτο, είναι μια πλήρης παραίσθηση. Η άγνοια, μη γνωρίζοντας τη φύση του εγώ, μοιάζει με τον αγρότη ή τον καλλιεργητή. Το κάρμα ή οι πράξεις που γίνονται από την άγνοια είναι σαν το χωράφι και η συνείδηση σαν τον σπόρο. Η λαχτάρα και η αρπακτικότητα είναι σαν τα ορυκτά, την θερμότητα και το νερό. Η επαναγέννηση είναι σαν το βλαστό που αναπτύσσεται.

Η άγνοια, ο καλλιεργητής, υποκινεί τη δράση, που είναι σαν το χωράφι. Είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι η συνείδηση είναι σαν το σπόρο, επειδή έχει την δυνατότητα να βγάλει βλαστό, λουλούδια, φύλλα και καρπούς. Ένας μικροσκοπικός σπόρος μπορεί να έχει την δυνατότητα να δώσει δισεκατομμύρια κλαδιά, άνθη και καρπούς. Ένας μικροσκοπικός σπόρος μπορεί να δώσει ένα τεράστιο δέντρο με κλαδιά που μπορούν να σκεπάσουν πολλές χιλιάδες ανθρώπων. Ακριβώς σαν τον σπόρο η συνείδηση, κρατά όλα τ' αποτυπώματα, όλες τις δυνατότητες που έχουν μείνει εκεί από το κάρμα. Ένα φυτό είτε καλής είτε κακής ποιότητας, αναπτύσσεται ανάλογα με τις δυνατότητες του σπόρου. Παρόμοια, όλες οι τάσεις για ποικίλη σαμσαρική ευτυχία και πόνο εμπεριέχονται στη συνείδηση, την νοητική ροή. Όλα τα αποτυπώματα για μια ευτυχή επαναγέννηση σαν ντέβα ή σαν ανθρώπινο ον, ή για μια οδυνηρή επαναγέννηση σαν ζώο με ελάχιστη δυνατότητα για πρόσκαιρη ευτυχία, ή σαν πνεύμα που βιώνει τα βαρύτατα βάσανα της πείνας και της δίψας, ή σαν πλάσμα της κολάσεως που βιώνει τους ατέλειωτους πόνους της ζέστης και του κρύου, όλα βρίσκονται μέσα στη συνείδηση. 

Η λαχτάρα και η αρπακτικότητα μοιάζουν με την θερμότητα και το νερό που κάνουν το αποτύπωμα να φυτρώσει, τον σπόρο που φυτεύτηκε από τον καλλιεργητή στο χωράφι του κάρμα. Τότε, το αποτύπωμα είναι έτοιμο για να βιωθεί και η συνείδηση μεταφέρεται στην επόμενη ζωή. Αν η επόμενη επαναγέννηση είναι ως ανθρώπινο ον, η συνείδηση εισέρχεται στη μήτρα. 

Ο ΧΩΡΙΣ ΑΡΧΗ ΝΟΥΣ 

Η ροή της συνείδησης δεν έχει αρχή. Πώς μπορούμε να το ξέρουμε αυτό; Υπάρχει η σημερινή συνείδηση; Έχεις συνείδηση σήμερα; Είχε η συνείδησή του σήμερα μία αρχή; Πότε η σημερινή συνείδηση άρχισε; Αυτό το λεπτό; Αυτό το δευτερόλεπτο; Μήπως η σημερινή συνείδηση ξεκίνησε στις προηγούμενες ζωές σου; Μήπως η σημερινή συνείδηση ξεκίνησε πριν γεννηθείς; 

Μαθήτρια: Σύμφωνα με όσα έχω μάθει εδώ, ναι. Ρίνποτσε: Ώστε η σημερινή σου συνείδηση ξεκίνησε πριν την γέννησή σου; Ποιο είναι το όνομά σου; 
Μαθήτρια: Κιμ. 
Ρίνποτσε: Ώστε η σημερινή Κιμ υπήρχε και πριν τον σχηματισμό αυτού του σώματος; Η σημερινή Κιμ υπήρχε πριν την συνάντηση των γονιών σου; 
Μαθήτρια: Όχι αυτό που εγώ θεωρώ σαν Κιμ, αλλά ίσως ένα τμήμα του πνεύματός μου να υπήρξε. Ρίνποτσε: Εάν η συνείδησή σου ετούτης της ημέρας, δεν ήταν συνέχεια της χθεσινής, εάν υπήρχε ένα ρήγμα ανάμεσα στην Κιμ του σήμερα και την Κιμ του χθες, τότε θα υπήρχαν δύο διαφορετικές, ξεχωριστές υπάρξεις. Δεν θα ήταν ο ίδιος άνθρωπος. Θα ήταν δύο ξεχωριστές υπάρξεις, επειδή δεν θα υπήρχε σύνδεση ανάμεσα στις δύο συνειδήσεις. Σε αυτή την περίπτωση, η ροή της σημερινής συνείδησης θα είχε μια αρχή και αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπήρχε τρόπος να θυμηθείς την χθεσινή Κιμ, που γεννήθηκε από τους γονείς σου. Πώς λένε τους γονείς σου; 
Μαθήτρια: Πατ και Μπιλ. 
Ρίνποτσε: Έτσι σήμερα δεν θα θυμόσουν ότι ήσουν η χθεσινή Κιμ, που γεννήθηκε από την Πατ και τον Μπιλ και διαλογιζόταν στο Κοπάν. Δεν θα υπήρχε τρόπος να θυμηθείς ότι αυτή ήσουν εσύ, εάν η ροή της σημερινής σου συνείδησης είχε μια αρχή. Δεν θα θυμόσουν τον άνθρωπο Κιμ, γεννημένο από τους Πατ και Μπιλ, που διαλογιζόταν στο Κοπάν χθες. Το θυμάσαι ότι ήσουν εσύ ή όχι; Υπήρχε μια Κιμ που διαλογιζόταν εδώ στο Κοπάν χθες; 
Μαθήτρια: Ναι. Ρίνποτσε: Ήσουν εσύ ή κάποιος άλλος; Το να πιστεύεις ότι υπάρχει μία αρχή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εμπειρία σου. Δεν είναι αλήθεια. Δεν είναι αυτή η εμπειρία σου, ούτε η εμπειρία των άλλων. Δεν είναι κανενός η εμπειρία. 

Επειδή η ροή της σημερινής συνείδησης έρχεται από την χθεσινή συνείδηση, σήμερα είσαι σε θέση να θυμάσαι ότι χθες ήσουν στο Κοπάν, ότι είχες πόνους στα γόνατά σου κατά την διάρκεια των διαλογισμών, ότι είχες εκείνη και εκείνη την συζήτηση με εκείνον και εκείνον τον άνθρωπο. Με τον ίδιο τρόπο θυμάσαι ότι η συνείδησή σου συνέχισε την πορεία της από πέρυσι και από τότε που ήσουν παιδί. Ο λόγος είναι πολύ απλός - επειδή μπορείς να θυμάσαι. Ακόμα κι αν δεν θυμάσαι το κάθε πράγμα που έκανες όταν ήσουν παιδί, θυμάσαι πολλά πράγματα. Θυμάσαι ότι εκείνο το παιδί που έπαιζε, που του έκαναν δώρα, που ήταν ευτυχισμένο και δυστυχισμένο, ήσουν εσύ. Αυτό οφείλεται στην συνέχεια της συνείδησης. Μπορείς να το θυμάσαι αυτό σήμερα, επειδή η σημερινή συνείδηση είναι συνέχεια εκείνης.

Συχνά δεν μπορούμε να θυμηθούμε διάφορα πράγματα. Παραδείγματος χάριν ενώ μιλάω, ξεχνάω τι έλεγα στην αρχή. Έτσι, αυτό δεν αφορά μόνο το μακρινό παρελθόν, ή κάτι που έγινε χθες ή σήμερα το πρωί. Παρόμοια, το να μην θυμάσαι τις περασμένες ζωές σου, δεν αποτελεί από μόνο του λογική απόδειξη ότι δεν υπάρχει ο χωρίς αρχή νους, ότι η ζωή δεν θα μπορούσε να συνεχίζεται από προηγούμενες ζωές. Αν πιστεύεις ότι ορισμένα πράγματα δεν υπάρχουν μόνο και μόνο επειδή εσύ δεν τα θυμάσαι τότε πρέπει να θεωρήσεις πως οτιδήποτε έκανες σ' αυτή τη ζωή και δεν το θυμάσαι - έφαγες, μίλησες, ταξίδεψες - δε συνέβη. Είναι γελοίο να πεις τέτοιο πράγμα. Οι άλλοι άνθρωποι που θυμούνται ότι έκανες αυτά τα πράγματα - ότι ταξίδεψες σε εκείνο τον τόπο, ότι έκανες αυτό και εκείνο όταν ήσουν παιδί - θα νομίσουν ότι κάτι δεν πάει καλά με το μυαλό σου. Αυτοί οι άνθρωποι θα πίστευαν ότι είσαι τρελός να νομίζεις ότι αυτά τα πράγματα δε συνέβησαν μόνο και μόνο επειδή εσύ δεν τα θυμάσαι. Αυτοί οι άνθρωποι που γνωρίζουν αυτά τα πράγματα θα θεωρούσαν τον τρόπο σκέψης σου λανθασμένο. 

Παρόμοια, ακόμα κι αν δεν θυμόμαστε τις περασμένες ζωές μας για την ώρα, υπάρχουν εκείνοι που μπορούν να δουν τις περασμένες ζωές μας. Ακόμα κι αν εμείς λέμε: "Εγώ δεν έχω περασμένες και μελλοντικές ζωές, δεν υπάρχουν περασμένες και μελλοντικές ζωές ", υπάρχουν άλλοι άνθρωποι, εφοδιασμένοι με περισσότερη πνευματική δύναμη που μπορούν τις δουν. Επειδή η εσωτερική ψυχική τους γνώση βλέπει περασμένες και μελλοντικές ζωές, στα μάτια τους ο συλλογισμός σου είναι αστείος. Είναι σαν το άλλο παράδειγμα των ανθρώπων που θυμούνται ότι έκανες το πρωί, πέρσι ή όταν ήσουν παιδί. Όταν εσύ δεν θυμάσαι και λες: "Δεν το έκανα αυτό επειδή δεν θυμάμαι να το έκανα ", αυτοί δεν το αναγνωρίζουν σαν λογική απόδειξη. Θεωρούν ότι αυτά είναι λανθασμένος συλλογισμός και άγνοια.

Έτσι, υπάρχουν εκείνοι με προχωρημένη γνώση ή πνευματική δύναμη που βλέπουν περασμένες και μελλοντικές ζωές, και αυτοί που δεν θυμούνται περασμένες και μελλοντικές ζωές, που δεν κατανοούν το κάρμα και πολλά από αυτά τα πράγματα. Λέγοντας ότι δεν υπάρχουν, απλά περιγράφουν την άγνοιά τους, σε αυτούς που διαθέτουν αυτήν την προχωρημένη γνώση. 

Αν δεν υπήρχε συνείδηση ακριβώς πριν από την γέννηση, η οποία συνεχίζεται σαν συνείδηση αυτής της ζωής, αν δεν υπήρχαν διαταραγμένες σκέψεις να συνεχίζονται σ' αυτήν την ζωή, δεν βλέπω για ποιο λόγο υποφέρουμε. Αν δεν υπήρχε συνέχεια της συνείδησης και των διαταραγμένων σκέψεων - η άγνοια που δεν κατανοεί την φύση του "εγώ", καθώς επίσης και τους σπόρους αυτού, τις άλλες διαταραγμένες σκέψεις - από την προηγούμενη ζωή σε τούτη τη ζωή, δεν βλέπω για ποιο λόγο γεννιόμαστε υποφέροντας. Αν δεν υπήρχε άγνοια ή ρίζα των πνευματικών και σωματικών βασάνων αυτής της ζωής, που να συνεχίζεται από προηγούμενη ζωή, δεν βλέπω για ποιο λόγο πρέπει να γεννιόμαστε και να ζούμε στον πόνο. Δεν έχουμε καμία απολύτως επιθυμία να ζούμε υποφέροντας, αλλά παρά το γεγονός ότι δεν το επιθυμούμε, το βιώνουμε. 

Εάν δεν υπήρχε άγνοια πριν από την γέννηση, να συνεχίζεται σ' αυτή τη ζωή, θα ήτανε δυνατόν να υποφέρουμε σ' αυτή τη ζωή; Είναι δυνατόν, αν δεν συνεχιζόταν η άγνοια σε τούτη την ζωή, εσύ να γεννηθείς μέσα στο πόνο; Τα σώματα των γονιών σου είναι της φύσεως του πόνου. Μήπως είναι γι' αυτό που το δικό σου σώμα, που το δέχθηκες από αυτούς τους γονείς σου υποφέρει; 

Μαθήτρια: Γιατί χρειαζόμαστε περισσότερες από μία ζωή για να υποφέρουμε; Μπορώ να φανταστώ ότι γεννήθηκα για να υποφέρω αλλά επίσης ότι έχω να ζήσω μόνο αυτή τη μία ζωή. Δεν νομίζω ότι χρειάζομαι μία περασμένη ζωή για να υποφέρω. Αυτή η μία ζωή είναι φτιαγμένη από πόνο. 
Ρίνποτσε: Γεννήθηκες για να υποφέρεις. Για να υποφέρεις γεννήθηκες; 
Μαθήτρια: Ναι… 
Ρίνποτσε: Ταξίδεψες για να υποφέρεις; 
Μαθήτρια: Υποφέρω για να μαθαίνω. 
Ρίνποτσε: Ασκείσαι στο διαλογισμό για να υποφέρεις; 
Μαθήτρια: Ήδη υποφέρω. 
Ρίνποτσε: Γεννήθηκες για να υποφέρεις. Αυτό ακούγεται σαν να γίνεσαι ρεαλίστρια. Τρως και κοιμάσαι για να υποφέρεις; 

Μαθήτρια: Αυτό που καταλαβαίνω από την βουδδιστική διδασκαλία είναι ότι πρέπει να υποφέρουμε, και ότι μαθαίνουμε από το ότι υποφέρουμε. Συμφωνώ μ' αυτό. Όμως ρωτήσατε εάν μπορούμε να φανταστούμε ότι ερχόμαστε σε τούτη τη ζωή του πόνου, δίχως κάποιο λόγο από την προηγούμενη ζωή, και μπορώ να φανταστώ αυτό. Μπορώ να φανταστώ ότι ήρθα σ' αυτήν την ζωή του πόνου χωρίς κάποιο λόγο από την αρχή. Μπορώ να το φανταστώ τόσο εύκολα, όσο μπορώ να φανταστώ ότι είχαμε προηγούμενες ζωές. 

Ρίνποτσε: Όλοι συμφώνησαν ότι αυτή η ζωή είναι πόνος εξ αιτίας της άγνοιας που συνεχίστηκε σε τούτη τη ζωή από την προηγούμενη. Έτσι, ρωτάω εάν είναι δυνατόν να έχεις γεννηθεί υποφέροντας επειδή αυτό το σώμα προήλθε από τα σώματα των γονιών σου, που είναι στη φύση του πόνου; Είναι δυνατόν χωρίς να οφείλεται στην άγνοια της προηγούμενης ζωής, να οφείλεται στα σώματα των γονιών σου; Σαν ένας σπόρος που προέρχεται από ένα δηλητηριώδες φυτό. Τον φυτεύεις και ένα δηλητηριώδες φυτό μεγαλώνει ξανά, επειδή ο σπόρος προήλθε από ένα δηλητηριώδες φυτό. Παρομοίως, χωρίς ο πόνος να εξαρτάται από την άγνοια της προηγούμενης ζωής που συνεχίζεται σε τούτη τη ζωή, υπάρχει επειδή αυτό το σώμα προήλθε από τα σώματα των γονιών σου που είναι της φύσης του πόνου; 

Μαθήτρια: Είναι αλήθεια ότι κάθε φυτό προέρχεται από ένα σπόρο και ότι το σώμα μου προήλθε από τους γονείς μου. Και νοιώθω ότι βιώνω τον πόνο σ' αυτήν τη ζωή, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί χρειάζεται να αποδεχθώ την ιδέα των περασμένων ζωών για να κατανοήσω τον πόνο μου τώρα, και να τον ξεπεράσω στο μέλλον. 

Ρίνποτσε: Όταν έχεις κάποια ασθένεια, ο γιατρός σου εξηγεί την εξέλιξή της, δηλαδή ότι η ασθένεια υπήρχε μέσα σου τόσα χρόνια, ότι προήλθε από την διατροφή σου ή από κάποια συγκεκριμένη ενέργεια που ήταν λάθος. Με σκοπό να θεραπεύσεις αυτή την ασθένεια, δεν χρειάζεται να ανακαλύψεις αυτά τα πράγματα; Όντας ενήμερος για την εξέλιξη και τις αιτίες της ασθένειας, προσέχεις για να τις σταματήσεις. 

Αυτή η ασθένεια εξ αιτίας της οποίας βιώνεις πόνο, έχει μία εξέλιξη. Δεν έγινε στιγμιαία, έτσι. Έχει αυτό το λεπτό του πόνου, αυτό το δευτερόλεπτο του πόνου μία αιτία ή όχι; Δεν πρέπει η αιτία να προηγείται του αποτελέσματος;

Μαθήτρια: Για μια ασθένεια, ναι. 
Ρίνποτσε: Ώστε η σημερινή ασθένεια είναι συνέχεια της χθεσινής ασθένειας. Αν η σημερινή ασθένεια είναι το αποτέλεσμα, η χθεσινή ασθένεια είναι η αιτία, έτσι δεν είναι; Αυτή η ασθένεια έχει "κτιστεί". Δεν είναι η σημερινή ασθένεια το αποτέλεσμα της χθεσινής αιτίας, της χθεσινής ασθένειας; Αυτή η ασθένεια ήλθε αφότου η αιτία ενεργοποιήθηκε. Σωστά; Ή μήπως είναι δυνατόν να έχουμε ασθένεια χωρίς αιτία; Υπάρχει διάρροια χωρίς αιτία; Υπάρχει διάρροια χωρίς αιτία; Κάθε ασθένεια έχει μια αιτία και η αιτία πρέπει να προηγείται του αποτελέσματος. Αυτή είναι η γενική εξέλιξη. 

Τη στιγμή που φυτεύεις ένα σπόρο στο έδαφος, δεν μπορείς ταυτόχρονα να έχεις και τον καρπό του αναπτυγμένο. Ο καρπός δεν έρχεται το πρώτο εκείνο δευτερόλεπτο που ακολουθεί το φύτεμα του σπόρου. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι δυνατή. Το ίδιο συμβαίνει και με την ασθένεια. Ένα φυτό, σε εξάρτηση από τις εξωτερικές συνθήκες των συστατικών του εδάφους και του νερού και από την βασική αιτία του σπόρου, αναπτύσσει ένα κορμό. Η συνέχεια αυτού του σπόρου είναι τα κλαδιά τα άνθη, ο καρπός. Εάν οι συνθήκες δεν είναι καλές τότε φυσικά δεν αναπτύσσεται καλά. Παρομοίως, η ασθένεια εξαρτάται από συνθήκες όπως η διατροφή, το να κάθεσαι στο παγωμένο έδαφος και να κρυώσεις και ούτω καθ' εξής. Οι γιατροί, ιδιαίτερα στην Δύση, συνήθως περιγράφουν τις συνθήκες, όχι την πραγματική αιτία, τον κύριο σπόρο της ασθένειας. 

Οι εξηγήσεις της ασθένειας και η φαρμακευτική που έχουν την αυθεντική τους προέλευση από τον Βούδδα και που δίνονται από τους θιβετιανούς γιατρούς εμπεριέχουν ολόκληρη την εξέλιξη. Έχουν ακόμα και ένα σχέδιο το οποίο δείχνει ότι οι πρωταρχικές, οι ριζικές αιτίες της ασθένειας είναι η άγνοια, ο θυμός και η προσκόλληση. Οι τρεις τύποι της ασθένειας - τα αέρια του στομάχου ή φουσκώματα, το φλέμα των πνευμόνων και οι ασθένειες της χολής - εξελίσσονται σαν αποτέλεσμα της κάθε μιας από τις τρεις αυτές αρνητικές στάσεις του νου, ή λανθασμένους τρόπους σκέψης. Στο σχέδιο του δένδρου της ασθένειας, οι τρεις αυτές βασικές ασθένειες είναι η ρίζα και τα κλαδιά του περιγράφουν πολλές άλλες ασθένειες που προέρχονται από αυτές. Αλλά βασικά εξηγείται ότι η ασθένεια προέρχεται από εσωτερικούς παράγοντες του νου όπως η άγνοια, ο θυμός και η προσκόλληση. 

Ο σπόρος της ασθένειας είναι η άγνοια της απόλυτης φύσης του "εγώ", του συνόλου σώματος-νου. Από αυτή, η προσκόλληση, ο θυμός και πολλές άλλες διαταραγμένες σκέψεις εμφανίζονται και τότε διάφορες αρνητικές ενέργειες του σώματος και του νου διαπράττονται λόγω αυτών των λανθασμένων αντιλήψεων. Αυτές οι λανθασμένες αντιλήψεις είναι σαν το σπόρο, την εσωτερική αιτία της ασθένειας. Παραδείγματος χάριν, η βασική εξέλιξη του καρκίνου προέρχεται από την ακάθαρτη στάση της προσκόλλησης. Μέσω της προσκόλλησης, γίνονται μη ενάρετες πράξεις όπως το να βλάπτεις τους άλλους. Υπάρχουν τρεις αρνητικές πράξεις του σώματος: ο φόνος, η κλοπή και η κακή σεξουαλική συμπεριφορά. Αυτές οι τρεις ενέργειες του σώματος γίνονται αρνητικές επειδή προέρχονται από τις αρνητικές στάσεις της προσκόλλησης και του εγωισμού. Οι τέσσερις αρνητικές πράξεις του λόγου - το ψέμα, η χυδαία και σκληρή ομιλία, η συκοφαντία και το κουτσομπολιό - μπορούν επίσης να προέλθουν από αυτή την ακάθαρτη στάση της προσκόλλησης. Υπάρχουν τρεις αρνητικές ενέργειες του νου: η απληστία, η αρρωστημένη επιθυμία και οι λανθασμένες απόψεις. Η απληστία είναι μέρος της προσκόλλησης. 

Τέτοιες ενέργειες προερχόμενες από τον ακάθαρτο νου που κατέχεται από προσκόλληση, είναι η εσωτερική αιτία της ασθένειας. Αν φυτέψεις ένα δηλητηριώδη σπόρο, ένα δηλητηριώδες φυτό μεγαλώνει. Αν φυτέψεις ένα θεραπευτικό φυτό, ένα θεραπευτικό φυτό μεγαλώνει. Παρομοίως, εάν η βασική στάση είναι αμόλυντη από ιδιοτελή κίνητρα των τριών δηλητηριωδών καταστάσεων του νου, της άγνοιας, του θυμού και της προσκόλλησης, οι ενέργειες του σώματος και του λόγου που απορρέουν από αυτή την καθαρή στάση είναι καλό κάρμα και έχουν σαν αποτέλεσμα ευτυχία. Εάν οι πράξεις είναι αρνητικές επειδή η στάση είναι αρνητική, το αποτέλεσμα είναι προβλήματα σε τούτη τη ζωή καθώς και στις άλλες. 

Τα κείμενα της θιβετανικής ιατρικής συσχετίζουν την ασθένεια με τον τύπο του πνεύματος που έχει κάποιος. Δηλαδή αν υπερτερεί ο θυμός ή κάτι άλλο και ούτω καθ' εξής. Λεπτομέρειες σχετικά μ' αυτά περιγράφονται στα ιερά κείμενα. Εάν από μια ακάθαρτη στάση, κάποιος κάνει μια αδέξια πράξη και δημιουργήσει αρνητικό κάρμα, το αποτέλεσμα όπως ο καρκίνος βιώνεται όταν οι εξωτερικές συνθήκες συναντώνται. Τι προκαλεί τη συνάντηση των εξωτερικών συνθηκών; Τα εξωτερικά στοιχεία γίνονται περισσότερο αρνητικά και λιγότερο ευεργετικά, μέσω των εσωτερικών αιτιών των λανθασμένων στάσεων και των ανθυγιεινών μη ενάρετων πράξεων. Με αυτόν τον τρόπο, άλλα όντα - είτε ανθρώπινα είτε όχι - γίνονται οι αιτίες που σε βλάπτουν με το να σε σκοτώσουν, να σε κακομεταχειρίζονται, να μην σε σέβονται, ή να σε επικρίνουν. 

Με τα παιδιά που γεννιούνται με ελαττωματικά σώματα, δεν συμβαίνει μόνο το γεγονός ότι κάποια γονίδια έλειπαν από το γονιμοποιημένο ωάριο των γονέων τους. Δεν είναι λάθος των γονιών. Αν εσύ ο ίδιος δεν δημιουργήσεις μέσα από λανθασμένες στάσεις ή ακάθαρτον νου, την αδέξια, μη ενάρετη πράξη που θα λάβει ένα ατελές σώμα, δεν θα υπάρξει εσωτερική αιτία. Αν δεν υπάρχει εσωτερική αιτία που να φτιάξει ένα ατελές γονιμοποιημένο ωάριο, δεν υπάρχει η συνθήκη για να αποκτήσεις ένα ατελές σώμα. Δεν υπάρχει τίποτα που να προκαλεί αυτό το ατελές ωάριο να γίνει η συνθήκη για το ατελές σώμα σου, αν δεν έχεις αυτή την εσωτερική αιτία. Δεν υπάρχει αιτία που να προκαλέσει την συνείδησή σου να πάρει θέση σ' αυτό το γονιμοποιημένο ατελές ωάριο. 

Αν η συνείδηση που παίρνει θέση μέσα στο ατελές ωάριο με τα ελλιπή γονίδια - την φυσική αιτία για ένα ατελές σώμα - δεν εξαρτάται από τις εσωτερικές αιτίες των λανθασμένων σκέψεων και πράξεων ενός ατόμου, τότε ένας άνθρωπος θα μπορούσε να βιώσει πόνο, ενώ το πνεύμα του θα ήταν εντελώς καθαρό, ακηλίδωτο από τον θυμό, την προσκόλληση και την άγνοια. Αυτό θα σήμαινε ότι χωρίς κανένα λάθος από μεριάς του, αυτό το άτομο θα μπορούσε να βιώσει πόνο. Ας υποθέσουμε ότι ο νους σου ήταν εντελώς καθαρός αλλά, χωρίς να εξαρτάται από καμία εσωτερική αιτία του κάρμα και των διαταραγμένων σκέψεων, η συνείδησή σου πήρε θέση σ' ένα ατελές ωάριο και έτσι απόκτησες ένα ατελές σώμα. Εάν ο νους σου ήταν τελείως καθαρός και παρ' όλα αυτά ήταν ακόμη πιθανό να βιώσεις τα βάσανα της επαναγέννησης, της αρρώστιας, των γηρατειών, του θανάτου, της πείνας, της δίψας, δεν θα υπήρχε νόημα στην εξάσκηση του διαλογισμού. Από την στιγμή που θα ήταν ακόμη δυνατόν να εξακολουθείς να υποφέρεις και να γεννιέται μέσα σου θυμός, προσκόλληση και άγνοια, δεν θα είχε κανένα νόημα να εξασκείσαι στον διαλογισμό. 

Σε αυτή την περίπτωση, δεν θα είχε κανένα νόημα να ακολουθείς οποιαδήποτε θρησκεία, ή να εξασκείσαι σε πνευματικά μονοπάτια. Πάλι θα είχες προβλήματα. Όση προσπάθεια και αν έκανες για να καθαρίσεις τον νου σου, ο πόνος και η πλάνη θα έρχονταν ξανά από μόνα τους, εφόσον δεν θα ήσουν εσύ ο δημιουργός. Με αυτόν τον τρόπο σκέψης, δεν υπάρχει τρόπος να επιτύχεις αιώνια ευτυχία. Ακόμα κι αν ο νους είναι τελείως καθαρός σήμερα, μπορεί να γίνει ακάθαρτος αύριο. Ακόμα κι αν σήμερα είναι εντελώς απαλλαγμένος από θυμό, άγνοια, και προσκόλληση, θα μολυνθεί θα μολυνθεί ξανά απόψε ή αύριο επιστρέφοντας στα δεσμά του πόνου. Δεν θα υπήρχε παντοτινή ελευθερία. Αυτή δεν είναι η εμπειρία μας. Αυτό είναι αντίθετο στην εμπειρία μας. Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι μόνον καταθλιπτικός και σε κάνει να μην βλέπεις καμία ελπίδα ανάπτυξης του νου σου και φυγής από τον πόνο για πάντα. Και κάνει την αποκάλυψη της ατραπού ένα ψέμα. 

Εάν η άγνοια, ο θυμός και η προσκόλληση, οι αιτίες του πόνου, υπάρχουν χωρίς λόγο, μήπως εισέρχονται στο πνεύμα σου επειδή μια ύπαρξη με ξεχωριστό πνεύμα από το δικό σου τις δημιούργησε αντί για σένα; Αν κάποιος άλλος είναι ο δημιουργός του πόνου σου, δεν έχει νόημα να προσπαθείς ν' αναπτύξεις τον νου σου επειδή το όλο πράγμα εξαρτάται από αυτή την άλλη ύπαρξη. Εσείς ο ίδιος δεν θα είχατε καμία απολύτως ελευθερία εφόσον ο δημιουργός της ευτυχίας σας και του πόνου σας είναι κάποιος άλλος. Αν η ευτυχία και ο πόνος στη ζωή σας δημιουργήθηκε από κάποιον ξέχωρα από εσάς τότε γιατί στην αρχή-αρχή αυτό το ον δημιούργησε τούτο τον κόσμο και τα πλάσματά του; Δεν θα ήταν καλύτερα αν ο Μπράχμα ή οποιοσδήποτε άλλος, δεν τον είχε δημιουργήσει; Εάν ο κόσμος δεν είχε αρχικά δημιουργηθεί, τώρα δεν θα υπήρχαν πόλεμοι και πυρηνικοί κίνδυνοι. Εάν το αναλύσετε, θα φτάσετε στο συμπέρασμα, ότι ήταν τρέλα να δημιουργήσει αυτόν τον κόσμο. 

Είναι τόσο δύσκολο να κάνει κανείς καλά πράγματα, να εξασκείται στην υπομονή, στην στοργική καλοσύνη και στην συμπόνια για τους άλλους, αλλά πολύ εύκολα κάνει κάποιος άσχημα πράγματα βλάπτοντας τους άλλους, κι αυτό συμβαίνει διαρκώς. Συσχετίστε το αυτό με τον εαυτό σας και με τις άλλες υπάρξεις στον κόσμο, από τις ιστορίες που ακούτε κάθε μέρα. Δεν θα ήταν καλύτερα αν ευθύς Εξ αρχής, αυτό το ον δεν με είχε δημιουργήσει καθόλου; Τότε όλα μου τα προβλήματα και η ζημία που προκάλεσα στους άλλους δεν θα είχαν συμβεί. Το να βλέπεις τον εαυτό σου εντελώς ανελεύθερο επειδή δεν είσαι ο δημιουργός, καταντάει ανοησία. Αν εσείς ο ίδιος είστε ο δημιουργός, έχετε την ελευθερία να επιτύχετε οποιαδήποτε ευτυχία επιθυμείτε. Αν κάποιος άλλος είναι ο δημιουργός αυτό είναι αβέβαιο.

Γενικά μιλώντας, για ορισμένους ανθρώπους, το να έχουν ένα δημιουργό που υπάρχει ξεχωριστά από τους ίδιους, (ακόμη κι αν δεν είναι αυτή η πραγματική εξέλιξη ) μπορεί να γίνει κίνητρο για να ελέγξουν τον νου τους. Έχοντας τον φόβο του δημιουργού, ακολουθούν την ηθική, ελέγχοντας τις βίαιες σκέψεις και πράξεις τους, που βλάπτουν τους εαυτούς τους και τους άλλους. Η πίστη σε ένα δημιουργό είναι ο τρόπος για ορισμένες υπάρξεις να σταματήσουν την βιαιότητα του νου τους. Εγκαταλείποντας τις βίαιες πράξεις που βλάπτουν τους άλλους, δεν εμποδίζουν την ευτυχία τους, ούτε και δημιουργούν την αιτία του πόνου, στο παρόν και στο μέλλον. 

Βασικά, η εσωτερική αιτία των ακάθαρτων στάσεων και πράξεων, όπως οι δέκα μη-ενάρετες πράξεις, κάνει την συνείδηση να παίρνει θέση μέσα στο ατελές γονιμοποιημένο ωάριο. Η εσωτερική αιτία κάνει το ατελές ωάριο να γίνει η συνθήκη. Παραδείγματος χάριν, με τον καρκίνο, αν η εσωτερική αιτία έχει συσσωρευτεί, τότε το άτομο συναντά τις εξωτερικές συνθήκες όπως τα νάγκας και τα θηλυκά πνεύματα (μάμος). Αυτά τα νάγκας, τα θηλυκά πνεύματα και παρόμοια πράγματα, βγάζουν δηλητηριώδη πνοή, παρόμοια με τον τρόπο που μεταδίδεται η φυματίωση. Όταν οι άνθρωποι που έχουν φυματίωση μιλούν, μικρόβια από την αναπνοή τους μπορεί να μπουν στα στόματα άλλων ανθρώπων, κι έπειτα αυτοί να ασθενήσουν από φυματίωση. Και πάλι αυτή είναι η συνθήκη, όχι η αιτία, Παρόμοια, τα νάγκας και τα θηλυκά πνεύματα στέλνουν την δηλητηριώδη πνοή που εισέρχεται στους ανθρώπους οι οποίοι, δημιουργώντας κάρμα, έχουν ήδη εγκαθιδρύσει την εσωτερική αιτία. Εκείνοι που έχουν την εσωτερική αιτία του κάρμα που συσσωρεύτηκε από τις λανθασμένες αντιλήψεις και τις ακάθαρτες, εγωιστικές στάσεις εισπνέουν τον δηλητηριώδη αέρα και μετά ασθενούν από πράγματα όπως ο καρκίνος και οι κολλητικές ασθένειες. Αν γίνουν διαλογισμοί και απαγγελίες μάντρα συγκεκριμένων Βούδδα, οι οποίοι αποτρέπουν ειδικά ασθένειες και διάφορες βλάβες που συμβαίνουν στις αισθανόμενες υπάρξεις, οι άνθρωποι μπορούν να αναρρώσουν από καρκίνους και μολυσματικές ασθένειες χωρίς να πάρουν κανένα φάρμακο. 

Σ' ένα μέρος όπου η πλειοψηφία των ανθρώπων είναι άρρωστοι με κρυολογήματα, υπάρχουν ορισμένοι που αν και περιστοιχίζονται από τους άλλους άρρωστους ανθρώπους, δεν αρρωσταίνουν ποτέ. Ακόμη κι αν μένουν εκεί για δύο ή τρεις μήνες, δεν κρυολογούν. Έτσι η εξωτερική συνθήκη δεν είναι η μόνη εξήγηση - πρέπει ν' αναζητήσετε την εξήγηση κάπου αλλού. Γιατί μερικοί άνθρωποι αρρωσταίνουν και άλλοι όχι, ακόμη κι αν ζουν στο ίδιο περιβάλλον;

Παρόμοια, στους πολέμους, όταν οι σφαίρες πέφτουν σαν βροχή κάποιοι άνθρωποι χτυπιούνται και πεθαίνουν, ενώ κάποιοι άλλοι μένουν αλώβητοι. Αυτό συμβαίνει στο ίδιο μέρος με τον ίδιο κίνδυνο. Αυτές είναι κοινές εμπειρίες. Γι' αυτούς τους ανθρώπους που έχουν ήδη δημιουργήσει την εσωτερική αιτία των διαταραγμένων σκέψεων και του κάρμα, οι εξωτερικές συνθήκες των σφαιρών ή των ανθρώπων που ασθενούν, γίνονται οι συνθήκες που θα τους βλάψουν. Για τον άνθρωπο ο οποίος δεν έχει δημιουργήσει την εσωτερική αιτία, ακόμη κι αν περιβάλλεται από τις ίδιες συνθήκες, αυτές δεν γίνονται ποτέ οι συνθήκες για τον θάνατό του. 

Όταν οι γονείς έχουν δέκα παιδιά, γιατί ειδικά ένα παιδί έχει ατελές σώμα; Γιατί στα άλλα παιδιά η σύλληψη έγινε όταν το ωάριο ήταν τέλειο, και σε αυτό ειδικά το παιδί η σύλληψη έγινε τον καιρό που το ωάριο ήταν ατελές; Οι δικές του εσωτερικές πλάνες και οι μη- ενάρετες πράξεις προκάλεσαν το ατελές ωάριο να γίνει η συνθήκη για το ατελές σώμα του. Αυτό είναι που έκανε την συνείδησή του να πάρει θέση σ' εκείνο το γονιμοποιημένο ωάριο εκείνη την ώρα. Γι' αυτό τον λόγο η σύλληψη έγινε εκείνη την ώρα. Εάν δεν είχε συλληφθεί εκείνη την ώρα δεν θα είχε ένα ατελές σώμα. 

Θα πρέπει να δεχθείτε ότι η αιτία προηγείται του αποτελέσματος, διαφορετικά οι άνθρωποι ίσως σας ζητήσουν να πάτε σε ψυχίατρο. Αυτή είναι μία κοινή παραδοχή την οποία μπορείτε να δείτε με τα ίδια σας τα μάτια. Είναι πολύ απλό. Εφόσον η ασθένεια έχει μία αιτία, η αιτία πρέπει να προηγείται της ασθένειας. Το ίδιο και με τις διαταραγμένες. Σαν την ασθένεια, οι διαταραγμένες σκέψεις δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν χωρίς αιτία. Το πρώτο-πρώτο δευτερόλεπτο των διαταραγμένων σκέψεων σε τούτη τη ζωή πρέπει να έχει μια αιτία. Αν οι διαταραγμένες σκέψεις αυτής της ζωής, δεν ήταν η συνέχεια από προηγούμενες ζωές, τότε αυτές οι διαταραγμένες σκέψεις θα ήταν αληθινά υπαρκτές χωρίς αιτία, μόνιμες. Αν οι διαταραγμένες σκέψεις δεν είχαν μια αιτία από περασμένες ζωές, θα ήταν αυτοτελείς και αυθύπαρκτες. Αν οι πλάνες τούτης της ζωής υπήρχαν χωρίς να εξαρτώνται από εσάς, τον δημιουργό τους, χωρίς να εξαρτώνται από τις πλάνες των προηγούμενων ζωών σας που συνεχίζονται στην παρούσα ζωή επειδή δεν τις απομακρύνατε, οι διαταραγμένες σκέψεις σας ετούτης της ζωής θα ήταν αυθύπαρκτες, δε θα εξαρτιόνταν από αιτία και συνθήκες, από την βάση ή την σκέψη που ονοματίζει. Χωρίς να εξαρτώνται από κανένα από αυτά τα πράγματα, οι διαταραγμένες σκέψεις θα υπήρχαν. 

Συνέχεια...Κατανοώντας τον Νου (3)

Lama Zopa Rinpoche

translatum

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.