Κυριακή 12 Απριλίου 2020

ΤΖΟΤΤΟ, Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ (1305)



Κυριακή Βαΐων σήμερα!
Ας απολαύσουμε την υπέροχη νωπογραφία με θέμα την «Είσοδο του Ιησού στα Ιεροσόλυμα» του διάσημου Ιταλού ζωγράφου και αρχιτέκτονα από τη Φλωρεντία Τζότο ντι Μποντόνε: (1267-1337)
Η νωπογραφία αυτή χρονολογείται το 1305 και βρίσκεται στο παρεκκλήσι Scrovegni στην Πάδοβα της Ιταλίας γνωστό ως Αρένα, γιατί κτίστηκε επάνω στα ερείπια μιας ρωμαϊκής αρένας. Η παραγγελία είχε δοθεί από ένα πλούσιο πολίτη, τον Ερρίκο ΣκροΒένι, που ήθελε να τιμήσει την Παρθένο Μαρία. Ο Τζόττο το εικονογράφησε με σκηνές από τη ζωή του Χριστού και της Παναγίας.
Στις νωπογραφίες αυτές παρατηρούνται καινοτομίες: ο χώρος αποκτά προοπτική, καθώς δίνει τη ψευδαίσθηση του βάθους, οι φιγούρες ξεφεύγουν από τη σχηματοποίηση της βυζαντινής εικονογραφίας και απεικονίζονται με φυσικότητα και απλότητα, με κινήσεις εύγλωττες και ρεαλιστικά χαρακτηριστικά. Έτσι η εικόνα γίνεται ευανάγνωστη από το θεατή.
Εδώ διακρίνουμε σαφέστατα την απομάκρυνση της τεχνοτροπίας από τη βυζαντινή. Κατά το 10ο και τον 11ο αι. παρατηρούμε ότι οι περισσότερες αγιογραφίες φιλοτεχνούνται σύμφωνα με την παράδοση των Βυζαντινών εικόνων (maniera greca), ελληνικό ιδίωμα, όπως το έλεγαν. Ο Τζόττο ανοίγει νέο δρόμο για την τεχνοτροπία που οδήγησε στην Αναγέννηση.
Παρά τη ρεαλιστική απεικόνιση, η νωπογραφία του Τζόττο δεν στερείται μεταφυσικής διάστασης. Εκείνο που της τη δίνει είναι το μοναδικό μπλε χρώμα με το οποίο αποδίδει τον ουρανό σε όλο το παρεκκλήσι και οδηγεί το θεατή σε ψυχική ανάταση
Ο Τζόττο γεννήθηκε σε ένα χωριό κοντά στη Φλωρεντία το 1267.
Ο Τζόρτζιο Βασάρι, στις βιογραφίες των καλλιτεχνών της Αναγέννησης αναφέρει ότι ο ζωγράφος ήταν γιος βοσκού και ενώ βοηθούσε τον πατέρα του, ζωγράφιζε τα πρόβατα επάνω στους βράχους . 

Εκεί τον ανακάλυψε ο διάσημος ζωγράφος από τη Φλωρεντία Τσιμαμπούε που είδε το ταλέντο του και τον πήρε βοηθό του στην Ασίζη, όπου είχε αναλάβει την εικονογράφηση της Βασιλικής του Αγίου Φραγκίσκου.


Δεν γνωρίζουμε ακριβώς ποια είναι τα έργα του Τζόττο και ποια του Τσιμαμπούε, γιατί τα αρχεία των Φραγκισκανών μοναχών καταστράφηκαν κατά τους Ναπολεόντειους πολέμους.
Οι ειδικοί όμως εικάζουν όμως ότι δικές του νωπογραφίες είναι οι καλύτερα διατηρημένες , γιατί σε αντίθεση με τον Τσιμαμπούε, ο Τζόττο προετοίμαζε με σοβά μόνο το κομμάτι του τοίχου που μπορούσε να εικονογραφήσει σε μια μέρα, ενώ ο Τσιμαμπούε, εάν δεν προλάβαινε να τελειώσει την εικονογράφηση όσο ήταν ο σοβάς νωπός , την τελείωνε a secco
Η αξία του Τζόττο αναγνωρίστηκε από διάσημες προσωπικότητες όπως ο Δάντης και ο Βοκκάκιος, ο Πετράρχης.
Το 1320, πήγε στη Φλωρεντία, όπου έζησε αρκετά χρόνια και ζωγράφισε τις περίφημες νωπογραφίες της Σάντα Κρότσε.
Το 1334 του ανετέθη η ανοικοδόμηση του καθεδρικού ναού της Φλωρεντίας και ορίστηκε υπεύθυνος για τα οχυρωματικά έργα της πόλης. Σχεδίασε το καμπαναριό του Ντουόμο που φέρει το όνομά του, όμως δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει
Πέθανε στις 8 Ιανουαρίου 1337
Ράνια Τζεν





Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.