Έχουν περάσει 112 χρόνια από τη γέννηση (15 Ιανουαρίου 1902) του μεγάλου ποιητή και στοχαστή του 20ου αιώνα Ναζίμ Χικμέτ, που τα έργα του ταξίδεψαν όσο λίγων συμπατριωτών του εκτός τουρκικών συνόρων. Το ανήσυχο πνεύμα του και οι κομμουνιστικές του ιδέες τον έκαναν ανεπιθύμητο στο νεοσύστατο τουρκικό κράτος του Κεμάλ Ατατούρκ και τον οδήγησαν στη φυλακή για πολλά χρόνια.
Η πολύχρονη παραμονή του στη φυλακή και οι εμπειρίες του από τη σκληρή έγκλειστη καθημερινότητα φαίνεται να έχουν επηρεάσει έντονα το έργο του, καθώς τα κεντρικά ερωτήματα των ποιημάτων του έχουν να κάνουν με τη ζωή και το θάνατο. Για τον Χικμέτ η ομορφιά της ζωής πάντα ακολουθείται από τη σκιά του θανάτου, η οποία κάνει την ύπαρξή μας αβέβαιη και εύθραυστη.
«Ἡ ζωὴ δὲν εἶναι παῖξε-γέλασε
Πρέπει νὰ τήνε πάρεις σοβαρὰ
Τόσο μὰ τόσο σοβαρὰ
Ποὺ ἔτσι, νὰ ποῦμε, ἀκουμπισμένος σ᾿ ἕναν τοῖχο
μὲ τὰ χέρια σου δεμένα
Ἢ μέσα στ᾿ ἀργαστήρι
Μὲ λευκὴ μπλούζα καὶ μεγάλα ματογυάλια
Θὲ νὰ πεθάνεις, γιὰ νὰ ζήσουνε οἱ ἄνθρωποι,
Οἱ ἄνθρωποι ποὺ ποτὲ δὲ θά ῾χεις δεῖ τὸ πρόσωπό τους
καὶ θὰ πεθάνεις ξέροντας καλὰ
Πὼς τίποτα πιὸ ὡραῖο, πὼς τίποτα πιὸ ἀληθινὸ
ἀπ᾿ τὴ ζωὴ δὲν εἶναι».
Για τη ζωή, σε απόδοση Γιάννη Ρίτσου
Το πάθος με το οποίο γράφει για τη ζωή, τη συντροφικότητα, την ελευθερία και την επανάσταση τον κάνουν έναν από τους πιο αγαπητούς ποιητές της τουρκικής και όχι μόνο αριστεράς. Εκτός από τη ριζοσπαστικότητα στα θέματά του, η μορφή που υιοθετεί λόγω της επαφής του με καλλιτέχνες του ρωσικού φουτουρισμού όπως ο Μαγιακόφσκι, φέρνει έναν άλλον αέρα στην τουρκική λογοτεχνία, σπάζοντας τις παραδοσιακές ποιητικές φόρμες που χρησιμοποιούνταν μέχρι τότε.