Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017

ΠΑΛΙΕΣ, ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΗΜΕΡΑ ΜΑΡΚΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΣΙΓΑΡΩΝ


Παρά το ότι έχω κόψει το κάπνισμα, πάνω από 20 χρόνια, μερικές φορές στα όνειρα μου βλέπω με έκπληξη τον εαυτό μου να καπνίζει!
Μάλιστα μια μέρα έβλεπα πως κρατούσα ένα πακέτο 22 φίλτρο, που όταν πρωτοκυκλοφόρησε, η παραγωγή του δεν προλάβαινε την ζήτηση, με αποτέλεσμα να κατεβαίνω στην Κρήτη που ζούσα τότε με 3-4 κούτες από αυτά, για να μην μου λείψουν !
Σερφάροντας στο ιντερνέτ διάβασα την  είδηση πως η καπνοβιομηχανία Γεωργιάδη που το έφτιαχνε, κατέθεσε πρόσφατα αίτηση πτώχευσης.
Τελικά σερφάροντας  κατέληξα  να διαβάσω μερικά άρθρα σχετικά με την άνοδο αλλά και την πτώση της ελληνικής καπνοβιομηχανίας αλλά και να βρω και εικόνες από διαφημίσεις και πακέτα με σπάνιες μάρκες τσιγάρων που είχαν κυκλοφορήσει στο παρελθόν στην Ελλάδα και σε μέρη που υπήρχε ελληνισμός.

΄Ενα σύντομο χρονικό έχει δημοσιεύσει το ΕΘΝΟΣ 
1909: Εισάγονται οι πρώτες σιγαροποιητικές μηχανές στην Ελλάδα από τους βιομηχάνους Βάρκα και Καραβασίλη.
1913: Ιδρύεται στο Αγρίνιο η Ομόρρυθμος Καπνεμπορική Εταιρεία «Αφοί Παπαστράτου»
1931: Κυκλοφορεί η πρώτη διαφήμιση εταιρείας τσιγάρων στην Ελλάδα.
1939: Αρχίζει η μείωση της κατανάλωσης αρωματικών καπνών. Τα «λαϊκά τσιγάρα» παρά τη νέα φορολογία και την οικονομική κρίση αποκτούν μεγαλύτερο καταναλωτικό κοινό.
1940: Κατασκευάζονται τσιγάρα «AERA» με σκοπό την ενίσχυση του φρονήματος των Ελλήνων στρατιωτών.
1950: Κυκλοφορεί το πρώτο τσιγάρο με φίλτρο
1971: Κυκλοφορεί το πρώτο Marlboro lights
1978: Ο υπουργός υγείας Σπύρος Δοξιάδης, ξεκινά την πρώτη αντικαπνιστική εκστρατεία στην Ελλάδα.
1980: Από τις αρχές της δεκαετίας παρασκευάζονται στην Ελλάδα σχεδόν όλες οι ξένες μάρκες τσιγάρων και παύουν σταδιακά να εισάγονται.
1995: Κυκλοφορεί η μάρκα President σε μια πρωτοποριακή μορφή πακέτου 30 τσιγάρων
1996: Yπερψηφίζεται ο ευρωπαϊκός νόμος για την απαγόρευση της διαφήμισης του καπνίσματος με την ψήφο του τότε Υπουργού υγείας κ. Γείτονα


 Οι καπνοβιομηχανίες στον Μεσοπόλεμο έφταναν περίπου τις 150 αλλά υπήρξε μια τεράστια μείωση του αριθμού τους σε 50 μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και σε 5 μέχρι το τέλος του περασμένου αιώνα.

Τελικά σήμερα έχουν  παραμείνει εν λειτουργία μόνο 3 από τις 5 :
1- Η Παπαστράτος ΑΕ που έγινε  Philip Morris International το 2003.
2-Καρέλιας (Καλαμάτα), που πρόσφατα λόγω κερδοφορίας μοίρασε 2,5 εκ ευρώ στους εργαζόμενους της.
3- Η ΣΕΚΑΠ (Ξάνθη) που αγοράστηκε από τον  ομογενή επιχειρηματία κ. Ιβάν Σαββίδη.
4-Ο Κεράνης (Πειραιάς) έκλεισε το 2006
5-Ο Γεωργιάδης(Αθήνα),  έχει υποβάλλει αίτηση πτώχευσης και είναι κλειστός πάνω από 1 χρόνο.
Σε αυτό το ποστ δημοσιεύω τις εικόνες μόνο από  μερικές σπάνιες μάρκες τσιγάρων και όχι από τις μεγάλες και γνωστές καπνοβιομηχανίες.






Εκτός από Ξενόπουλο και η Μαρίκα Κοτοπούλη διαφήμισε τα τσιγάρα Καραβασίλη με τα λόγια: «Για κάθε άνθρωπο και ιδίως για τον ηθοποιό η ποιότης του καπνού παίζει μεγάλο ρόλο στη φωνή. Ομολογώ ότι με τα τσιγάρα Ζ-Καραβασίλη η φωνή μου δεν επηρεάσθη καθόλου και ο λαιμός μου βρήκε την ανάπαυσή του.


Όμως και  η μεγάλη ηθοποιός Κατερίνα Ανδρεάδη είπε: «Μα κύριε Καραβασίλη ήταν ανάγκη να κυκλοφορήσετε ένα τόσο καλό σιγαρέτο, ώστε να με κάνετε να γίνω και εγώ καπνίστρια;»




















Όπως διαπιστώνει κανείς στην πλειονότητα των κουτιών εμφανίζονται μοντέρνες γυναίκες σε αρκετά προκλητικές για την εποχή στάσεις.
Η κατασκευή αρχικά των τσιγάρων ήταν  χειροποίητη και όταν ήρθαν στην Ελλάδα οι πρώτεςσιγαροποιητικές μηχανές υπήρξε μεγάλο πρόβλημα με τους σιγαροποιούς.

Σιγαροποιητικάς μηχανάς τελείων συστημάτων εκόμισεν το πρώτον εν Αθήναις ο καπνοβιομήχανος Κ. Βάρκας, εν Πειραιεί ο καπνοβιομήχανος Σπάθης και εν Πύργω ο καπνοβιομήχανος Β. Καραβασίλης τω 1909.
.....................................................


Οι σιγαροποιοί Αθηνών, άμα ως επληροφορήθησαν ότι εις το Τελωνείον Πειραιώς εκομίσθη σιγαροποιητική μηχανή τελείου συστήματος,  προβλέποντες ανεργίαν, απεφάσισαν όπως παντί τρόπω εμποδίσωσι την εγκατάστασιν ταύτης εις το Καπνεργοστάσιον. Προς τούτο κατήλθον εν σώματι εις Πειραιά και εδημιούργησαν ταραχάς συνεπεία των οποίων ήτο η προσωρινή αναστολή της μεταφοράς εις Αθήνας της μηχανής ταύτης. Ο Βάρκας τότε εζήτησε την προστασίαν της Αγγλικής πρεσβείας, δεδομένου ότι την μηχανήν ταύτην είχεν αγοράσει παρ' Αγγλικού εργοστασίου, υπό τον όρον της εγκαταστάσεώς της εις το Καπνεργοστάσιον Αθηνών.



Ο Γραμματεύς της Αγγλικής Πρεσβείας συνέστησε εις τον Βάρκαν όπως αναρτήση την αγγλικήν σημαίαν επί της αμάξης ήτις θα μετέφερε την μηχανήν. Η Ελληνική Κυβέρνησις προς πρόληψιν επεισοδίου και προς προστασίαν της αγγλικής σημαίας διέταξε τον τότε ανθυπομοίραρχον και νυν Αντιστράτηγον κ. Δημητρίου όπως μετά δυνάμεως εφίππου Χωροφυλακής συνοδεύση την άμαξαν την φέρουσαν την σιγαροποιητικήν μηχανήν μέχρι του Καπνεργοστασίου, διετάχθη δε και ειδική φρουρά όπως φρουρή το διαμέρισμα εις ο εγκαταστάθη αύτη προς πρόληψιν καταστροφής ταύτης υπό των εργατών».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ 10-8-2015
Γράφει ο Παπαδιαμάντης στον Γιάννη Βλαχογιάννη στις 24 Νοεμβρίου 1903:
Να μου στείλεις ταχυδρομικώς μισήν οκάν τσιγαρέττα ψιλά, Αγρινίου του Βάρκα...

Το Αγρίνιο ήταν από τα μέρη της Ελλάδας που διακρίθηκε στην καπνοβιομηχανία με την παραγωγή καπνών που διέθετε.













Αλλά και νησιά όπως η Σάμος διέθεταν δική τους παραγωγή.






Μικρές όμως καπνοβιομηχανίες υπήρχαν σε όλη την Ελλάδα από την Δράμα, την Λαμία και τον Βόλο μέχρι την Πάτρα την Κέρκυρα και την Λευκάδα.













Επίσης και εκτός Ελλάδος υπήρχαν ελληνικές καπνοβιομηχανίες στην Κύπρο και την Αίγυπτο.





Τέλος ενδιαφέρουσες είναι οι διαφημίσεις των διάφορων καπνοπωλείων που υπήρχαν σε όλες τις μεγάλες πόλεις  της  Ελλάδας.








Πολλές εικόνες από πακέτα τσιγάρων υπάρχουν εδώ.


Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.