Σάββατο 15 Ιουλίου 2017

Σαολίν: ο δρόμος του ειρηνικού πολεμιστή

Από την Αναστασία Νάνου

Διαλογίζονται και εκπαιδεύονται μέχρι σημείου εξάντλησης. Διαθέτουν σχεδόν υπερφυσικές αγωνιστικές ικανότητες. Γνωρίστε τους μοναχούς Σαολίν, άνδρες και γυναίκες, που εξαγνίζουν την ψυχή τους με τον σκληρότερο τρόπο.

Ο ναός Σαολίν είναι από τους διασημότερους βουδιστικούς ναούς στον κόσμο, όχι μόνο λόγω των 1.500 χρόνων της ιστορίας του και τους Μαχητές Μοναχούς, αλλά κι επειδή είναι το λίκνο της κινεζικής διδασκαλίας Τσαν (Ζεν). Image: Supplied
ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ Σαολίν εκπλήσσουν τους πάντες με τις εντυπωσιακές επιδείξεις των ικανοτήτων τους. Παρατηρώντας τους μικροκαμωμένους μοναχούς να εκτελούν αέρινες περιστροφές ή να μετακινούν ένα ολόκληρο αυτοκίνητο με ένα δόρυ, του οποίου η αιχμηρή άκρη είναι ακουμπισμένη στο λαιμό τους, αναρωτιέται κανείς αν διαθέτουν και άλλες, πιο απόκρυφες, δυνάμεις. Πολλές στιγμές νομίζει κανείς ότι παρακολουθεί επιλεγμένες σκηνές από ταινίες του Tζάκι Tσαν. Στην πραγματικότητα, οι μοναχοί Σαολίν έχουν εκπαιδεύσει πολλούς πρωταγωνιστές τέτοιων ταινιών στο χώρο τους, το μοναστήρι του Σαολίν.
Ο ναός Σαολίν (η λέξη Σαολίν σημαίνει “Μικρό Δάσος”) βρίσκεται σε μια λοφοπλαγιά της οροσειράς Σονγκσάν, στην επαρχία Xενάν της κεντρικής Κίνας. Εκεί οι μοναχοί περνούν τον χρόνο τους με διαλογισμό, προσευχή και εντατική εξάσκηση στο Kουνγκ Φου. Αλλά έτσι ήταν πάντα, από το 527 μ.X., χρονιά κατά την οποία έφτασε από την Ινδία στην Κίνα ο περίφημος Τα Μο ή Μποντιντάρμα. H παράδοση λέει ότι ο Μποντιντάρμα ήταν ο 28ος πατριάρχης του Βουδισμού σε μια σειρά που ξεκινά από τον ίδιο το Βούδα. O Μποντιντάρμα δημιούργησε τον Ζεν Βουδισμό του οποίου είναι ο πρώτος πατριάρχης.
O Μποντιντάρμα, όπως άλλωστε και ο Βούδας, ήταν πρίγκιπας, γιος του Ινδού βασιλιά Σουγκάντα. Συνεπώς σε νεαρή ηλικία είχε πάρει κάποια πολεμική εκπαίδευση. Όταν ο Κινέζος αυτοκράτορας τού επέτρεψε να αποσυρθεί στο μοναστήρι των Σαολίν, ο Μποντιντάρμα είδε ότι οι εκεί ασκητές-μοναχοί βρίσκονταν σε οικτρή φυσική κατάσταση και δεν άντεχαν τον πολύωρο διαλογισμό που απαιτούσε η διδασκαλία του. Έτσι τους παρέδωσε μια σειρά 18 ασκήσεων για τον έλεγχο του σώματος και του νου. Οι ασκήσεις αυτές και γενικότερα η φιλοσοφία του Ζεν “σημάδεψαν” για πάντα τους Σαολίν, καθώς και την εξέλιξη των πολεμικών τεχνών.
Ακόμη και ένα απλό αντικείμενο όπως η βεντάλια μπορεί να γίνει όπλο στα χέρια ενός πολεμιστή Σαολίν. Image: Supplied

Οι πέντε τεχνικές

Μετά το θάνατο του Μποντιντάρμα και με βάση τις ασκήσεις που αυτός παρέδωσε, αναπτύχθηκε στο μοναστήρι του Σαολίν ένα σύστημα Κουνγκ Φου που κυριάρχησε κατά τους επόμενους τέσσερις αιώνες, αποδεικνύοντας την αξία του σε πολλές περιστάσεις. Ωστόσο, γύρω στο 1000 μ.X. η φήμη  των Σαολίν άρχισε να φθίνει και η εξέλιξη των πολεμικών τεχνών έπαψε να έχει ως εστία το μοναστήρι τους.
Τους Σαολίν τους ξανασυναντάμε ουσιαστικά τον 16ο αιώνα, όταν ένας χαρισματικός μοναχός, ονόματι Tσουέν Γιουάν, αναθεώρησε όλο το έργο των Σαολίν και το συνέπτυξε σε 72 απλές κινήσεις. Κατόπιν άρχισε να ταξιδεύει τη χώρα για να εμπλουτίσει την τέχνη αυτή. Κάποια μέρα συνάντησε τον Πάι Γιου-φανγκ, άνθρωπο μεγάλης πνευματικότητας και αναγνωρισμένο δάσκαλο των επαρχιών Σανσί, Xονάν και Xοπέχ. O Πάι πείστηκε να πάει στο μοναστήρι όπου μαζί με τον Tσουέ επέκτειναν τις 72 κινήσεις σε 170, τις οποίες διαίρεσαν σε πέντε στυλ ζώων. Κάθε στυλ καλλιεργούσε μια από τις πέντε “ουσίες” που ο Πάι πίστευε ότι κατείχε ο άνθρωπος:
1. Η τεχνική του δράκοντα, αργή και μαλακή, καλλιεργούσε το πνεύμα.
2. Η τεχνική του φιδιού, με τις ελικοειδείς κινήσεις, καλλιεργούσε την ζωτική ενέργεια ή τσι.
3. Η τεχνική της τίγρης, δυναμική και άγρια, γύμναζε τον σκελετό.
4. Η τεχνική της λεοπάρδαλης ανέπτυσσε την ταχύτητα και τη δύναμη.
5. Η τεχνική του πελαργού έδινε έμφαση στην ισορροπία, γύμναζε τους μύες και μάθαινε στο σώμα πώς να στέκεται σωστά.
Τα πέντε αυτά στυλ αποτέλεσαν τη βάση για να αναπτυχθούν αργότερα πολλές από τις σημερινές πολεμικές τέχνες. Όμως κι αυτή η ανάπτυξη του συστήματος των Σαολίν δεν κράτησε παρά έναν μόνο αιώνα. Το 1644 οι Μογγόλοι κατέλαβαν την Κίνα, έδιωξαν τη δυναστεία των Μινγκ και εγκατέστησαν αυτή των Τσινγκ. Από τότε και για τρεις αιώνες οι Κινέζοι προσπαθούσαν να αποτινάξουν τον ξένο ζυγό. Οι Σαολίν συμμετείχαν ακούσια ή εκούσια σε αυτά τα κινήματα με αποτέλεσμα να καταστραφεί το μοναστήρι τους δυο φορές. H φυγή των μοναχών που ακολούθησε τις καταστροφές αυτές είχε ως αποτέλεσμα την εξάπλωση της τέχνης των Σαολίν στις μεγάλες μάζες.
Παρ’ όλες τις καταστροφές που έχει υποστεί το μοναστήρι, κάποια από τα αρχαία κτίρια παραμένουν ακόμη και σήμερα ανέπαφα. Οι επισκέπτες περιφέρονται ανάμεσά τους και περιεργάζονται -πολλές φορές με ενοχλητικό τρόπο- τους μοναχούς καθώς διαλογίζονται ή εξασκούν την τέχνη τους. Ένα από τα αξιοθέατα που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι τα τεράστια βαθουλώματα στο πάτωμα του λεγόμενου “Διαδρόμου με τους Χίλιους Βούδες”. Πρόκειται για αρχαία σημάδια, μάρτυρες μιας ιδιαίτερα ενθουσιώδους εφαρμογής της τέχνης του Kουνγκ Φου.

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.