Όταν ρώτησαν τον Αριστοτέλη σε τι διαφέρουν οι μορφωμένοι από τους αμόρφωτους, απάντησε «σε ό,τι οι ζωντανοί από τους πεθαμένους».
Ο άνθρωπος πρέπει να στέκεται με κριτικό βλέμμα έναντι του παρελθόντος του και να χαίρεται για την τροχιά του προς τη σοφία.
Ο Γερμανός συγγραφέας Γκύντερ Γκρας έκρυβε σε όλη του τη ζωή την ολιγόμηνη συμμετοχή του στη χιτλερική νεολαία.
Γιατί;
Σε ηλικία δεκαεπτά ετών ήταν αμαθής και κουτός – όπως οι περισσότεροι έφηβοι, όση δυνάμει ευφυΐα κι αν διαθέτουν˙ η έλλειψη γνώσης και πείρας τους κάνει προσωρινά «κουτούς».
Αργότερα ο Γκύντερ Γκρας έμαθε ό,τι δεν ήξερε και έγινε εξυπνότερος.
Ας αναλογιστούμε πόσοι άνθρωποι παραμένουν αμαθείς και κουτοί σε όλη τους τη ζωή και πόσοι ονομάζουν «συνέπεια» την καθήλωσή τους σε παλιές, φθαρμένες ιδέες και στάσεις ζωής.
Γράφει ο Σενέκας σε μια επιστολή του στον Λουκίλιο: «Βλέπω στον εαυτό μου όχι μόνο τη βελτίωση αλλά «μεταμόρφωση».
Όσο για την «αυτοβελτίωση» δεν ταυτίζεται με την πολυμάθεια.
Η πολυμάθεια πρέπει να συμβαδίζει με τη λογική .
Η αυτοβελτίωση ταυτίζεται με την άσκηση της ευφυίας, με το να κάνουμε και να σκεφτόμαστε λιγότερες κουταμάρες.
Ο ευτυχισμένος άνθρωπος λέει: «τι αμαθής και κουτός έχω υπάρξει!» και πορεύεται προς όλο και λιγότερη αμάθεια, όλο και λιγότερη κουταμάρα.
Μαξ Έξελμαν
61 Μαθήματα καθημερινής ζωής από τους Στωικούς
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.