Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015

ΚΙ ΟΜΩΣ..ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙ..ΩΣ ΠΡΑΞΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ …ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ισχυριζόμαστε οτι τα προβλήματα
που βασανίζουν τον άνθρωπο, είναι πρωτίστως οντολογικά και υπαρξιακά.
Έχουν σχέση με την ασθένεια του νου,
την παρά φύση ενέργεια των παθών και την αγνωσία του Θεού.
Τόν άνθρωπο τον απασχολούν κυρίως τα (αγχωδη..) ερωτήματα:
Τι Είναι Θεός· ποιά είναι η σχέση μου μαζί Του·
Τι Είναι Ο Θάνατος Και Η Ζωή· 
Γιατί Υπάρχω· Ποιό Είναι Το Νόημα Της Ζωής·
Τι Είναι Αληθινή Ελευθερία αφού η ύπαρξή μου είναι δεδομένη·
Πως Προσδιορίζεται Η Πραγματική Σχέση Μου με τους άλλους ανθρώπους
που συνυπάρχουν δίπλα μου·
Πως Μπορώ Να Ζήσω Στην Κοινωνία
διατηρώντας το πρόσωπό μου, δηλαδή….                 
πως συνδυάζεται η αγάπη με την ελευθερία… 
Η ασθένεια, (κατά την Ορθόδοξη Παράδοση),
ξεκινά από την αμαύρωση του νού
και επεκτείνεται στην ψυχή, στο σώμα,
στον κοινωνικό χώρο και σε ολόκληρη την κτίση.

Γι᾿ αυτό και η ¨ασθένεια¨ δεν είναι ενα ατομικό γεγονός,
αλλά προσωπικό, πνευματικό, υπαρξιακό, κοινωνικό,
οικολογικό και παγκόσμιο.
Οπότε, η ¨θεραπεία¨ δεν γίνεται
με την αποβολή των ατομικών ενοχικών καταστάσεων,
αλλά με Την Ολοκληρωτική Αλλαγή
Όλης Της Υπάρξεως Του Ανθρώπου.
Το βασικό πρόβλημα..
δεν είναι να πάρουμε μιάν ασπιρίνη
για να.. σταματήση ο πονοκέφαλος,
αλλά να θεραπεύσουμε την αιτία που τόν προκαλεί.
Το ίδιο συμβαίνει και στα πνευματικά θέματα.
Δεν επιδιώκουμε απλώς να τιθασσεύσουμε τους λογισμούς
και να τακτοποιήσουμε τα πράγματα,
αλλά να αλλάξουμε ολοκληρωτικά,
να αποκτήσουμε την άλλη ζωή,
να γεννηθομε σε άλλον κόσμο, να αναγεννηθούμε,
να αποκτήσουμε δυνατό ¨πνευματικό στομάχι¨
το οποίο θα χωνεύη όλες τις τροφές…
Πρέπει να αποκτήσουμε πνευματική υγεία
για να μπορομε να περάσουμε με χαρά μέσα
από την κοινωνική ασφυξία, που πολλές φορές αισθανόμαστε.
Είναι γεγονός οτι είμαστε κυριευμένοι από διάφορες ιδέες και,
κυρίως είμαστε αιχμαλωτισμένοι από τον θάνατο.
Ο θάνατος και τα πάθη… να αποκτήσουμε…
 δόξα, χρήματα, εξουσία και ικανοποίηση των ηδονών,
είναι εκείνα που μας κάνουν να διακατεχόμαστε από
το άγχος και την ανασφάλεια.
Όταν απαλλαγούμε από τον φόβο του θανάτου
και από άλλες ιδέες, που είναι ιδέες παθν,
τότε εκολώτερα αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα της ζωής μας.
Αν έχουμε στραμμένη την προσοχή μας στον Θεό,
Αν αναπτύσσουμε την εμπιστοσύνη μας προς Αυτόν
και πιστεύουμε στην Πρόνοιά Του,
τότε σε όλες τις δύσκολες καταστάσεις θα είμαστε ήρεμοι και ήσυχοι.
Θα απαλλαγούμε από πνευματικές, ψυχολογικές και σωματικές ανωμαλίες. 
Όσα καταγράφονται στο βιβλίο
 Ιατρική εν Πνεύματι επιστήμη,
η πράξη της ορθόδοξης ψυχοθεραπείας …
αναφέρονται κυρίως στα πνευματικά προβλήματα
που απασχολούν τους ανθρώπους
και σχετίζονται με την κοινωνία τους με τον Θεό.
Εάν σε κάθε επιστήμη είναι απαραίτητη                      
η θεωρία και η πράξη,
το ίδιο συμβαίνει καί στην ορθόδοξη παράδοσή μας.
Τό βιβλίο Ιατρική εν Πνεύματι επιστήμη
¨πρακτικοποιεί¨ ακόμη περισσότερο τα θέματα
που αναπτύχθηκαν στό βιβλίο με τίτλο..
Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία.
( που θα ηταν εξαιρετικα ωφέλιμο για ν τον αναγνωστη, να το ξαναμελετησει..)
Γιατι κατι τετοιο..
Θα τον βοηθήση να γνωρίσει…
 Πως Αποφεύγεται το άγχος, η ανασφάλεια,
η απόγνωση, τα ψυχικά καί σωματικά πάθη, και
Πως Θα Αποκτήση την..ικανοτητα
για.. μεταμόρφωση των παθών,
εσωτερική ειρήνη και πνευματική υγεία.
Ακολουθει μια εκτενης περίληψη
του εξαιρετικου πονηματος του Μητροπολιτου Ναυπάκτου..
η ιατρικη.. εν πνευματι.. επιστημη
Η πράξη της ορθόδοξης ψυχοθεραπείας
 
Το βιβλίο  αποτελείται από
τα βασικά ¨θεραπευτικά¨ κείμενα
των δύο βιβλίων 
¨Θεραπευτική αγωγή¨ και 
¨Συζητήσεις για την Ορθόδοξη ψυχοθεραπεία¨,
( με αναδιάρθρωση των κεφαλαίων και διάφορες προσθήκες και τροποποιήσεις,
ώστε να ανταποκρίνονται στην σύγχρονη πραγματικότητα ).
Στην πρώτη ενότητα με τίτλο 
¨Ορθόδοξη και ουμανιστική ψυχοθεραπεία¨ 
και στο κείμενο 
Η ιατρική εν πνεύματι επιστήμη 
αναλύεται..το περιεχόμενο
του ΡΒ Κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου..
Δε δ τος ξουσίαν λύειν κα δεσμεν παρ Θεο λαβόντας, σκοπεν τν τς μαρτίας ποιότητα, κα τν το μαρτηκότος πρς πιστροφν τοιμότητα, κα οτω κατάλληλον τν θεραπείαν προσάγειν τ ρρωστήματι, να μή, τ μετρί καθ’ κάτερον χρώμενος, ποσφαλείη πρς τν σωτηρίαν το κάμνοντας. Ο γρ πλ τς μαρτίας νόσος, λλ ποικίλη κα πολυειδής, κα πολλς τς βλάβης τς παραφυάδας βλαστάνουσα, ξ ν τ κακν π πολ διαχεται, κα πρόσω βαίνει, μέχρις ν σταίη τ δυνάμει το θεραπεύοντος. στε τν                  
τν ατρικν ν Πνεύματι πιστήμην
πιδεικνύμενον, πρότερον χρ τν το μαρτηκότος διάθεσιν πισκέπτεσθαι, κα ετε πρς τν γείαν νεύει, τοναντίον, δι τν οκείων τρόπων προσκαλεται καθ’ αυτο τ ρρστημα, φορν, πως τε τς ν τ μεταξ προνοεται ναστροφς, κα ε μ τ τεχνίτ ντιπαλαίει, κα τ τς ψυχς λκος δι τς τν πιτιθεμένων φαρμάκων αξάνει προσαγωγς, κα οτω τν λεον κατ’ ξίαν πιμετρεν. Πς γρ λόγος Θε κα τ τν ποιμαντικν γχειρισθέντι γεμονίαν, τ πλανώμενον πρόβατον παναγαγεν, κα τρωθν π το φεως ξιάσασθαι, κα μήτε κατ κρημνν θσαι τς πογνώσεως, μήτε τν χαλινν πενδοναι πρς τν το βίου κλυσίν τε κα καταφρόνησιν· λλ’ νί γε τρόπ πάντως, ετε δι τν αστηροτέρων τε κα στυφόντων, ετε δι τν παλωτέρων τε κα προτέρων φαρμάκων, κατ το πάθους στναι, κα πρς συνούλωσιν το λκους νταγωνίσασθαι, τος τς μετανοίας καρπος δοκιμάζοντι, κα οκονομοντι σοφς τν πρς τν νω λαμπροφορίαν καλούμενον νθρωπον. μφότερα τοίνυν εδέναι μς χρή, κα τ τς κριβείας, κα τ τς συνηθείας· πεσθαι δέ, π τν μ καταδεξαμένων τν κρότητα, τ παραδοθέντι τύπ, καθς ερς μς κδιδάσκει Βασίλειος.
Διευκρινίζεται.. η ιατρική του ορολογία και ο θεραπευτικός του χαρακτήρας.
Εξηγεται.. γιατί η ποιμαντική διακονία,
(που είναι μια ολόκληρη ιατρική πνευματική επιστήμη),
συνδέεται και ταυτίζεται με την
¨θεραπεία¨ του ανθρώπου.
Τόσο η ορθόδοξη θεολογία όσο και η Ορθόδοξη Εκκλησία,
δεν είναι ιδεολογία, ούτε φιλοσοφία, αλλά θεραπεία.
Κατά την διδασκαλία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
είναι θεωρία-θέα του Θεού.
Οι άγιοι Πατέρες, ως πνευματικοί ιατροί,
υποδεικνύουν και παρουσιάζουν
μια μέθοδο θεραπείας, μια θεραπευτική αγωγή.
Όλες οι λειτουργίες και ενέργειες της ψυχής
πρέπει να αναφέρωνται και να στρέφωνται προς τον Χριστό. 
Η θεραπευτική αγωγή..
είναι ο λεγόμενος ησυχασμός,
είναι η βάση και το τέλος κάθε
Ορθόδοξης Θεολογίας.
Το..κείμενο Μεταφυσική..και…Θεολογία 
είναι απομαγνητοφωνημένη ομιλία του συγγραφέα
στους φοιτητές της Μπελεμεντείου Θεολογικής Σχολής
του Πατριαρχείου Αντιοχείας στο Βόρειο Λίβανο.
Ο συγγραφέας επισημαίνει ότι
η μόνη επιστημονική μέθοδος προσεγγίσεως
των θεολογικών θεμάτων είναι η δια των αγίων.
Οι άγιοι Πατέρες μας υποδεικνύουν
πώς από την ασθένεια και τον σκοτασμό του νου
δια της καθάρσεως και του φωτισμού μπορεί να φθάση ο άνθρωπος
στην πνευματική υγεία και στην θέωση.
Διευκρινίζεται και αποδεικνύεται η διαφορά
της ορθόδοξης ψυχοθεραπείας…
από κάθε άλλη ψυχοθεραπεία δυτικού
και ανατολικού τύπου και ότι
η ορθόδοξη ψυχοθεραπεία δεν είναι απλώς μία μέθοδος,
αλλά η ζωή της Εκκλησίας,
δια της οποίας αποκτά ο άνθρωπος
κοινωνία με τον Θεό και τους ανθρώπους.
Στο κείμενο ψυχοσωματικές ασθένειες.. 
γίνεται αναφορά στις Πνευματικές – Ψυχικές Ασθένειες,
Στις Ψυχολογικές-Συναισθηματικές,
Στις Νευροβιολογικές Και Στις Σωματικές Ασθένειες.
Επισημαίνεται η μεγάλη διάκριση και σύνεση
που απαιτείται για να εντοπισθή η  αλληλεπίδραση
που είναι δυνατόν να υπάρχη μεταξύ αυτών των ασθενειών και γίνεται κατανοητό ότι,
όταν ο νους δεν λειτουργή σωστά,
δεν μπορεί να διευθύνη ούτε την ψυχή, ούτε και το σώμα.
Στη δεύτερη ενότητα Ασθένεια…πάθη.. 
θα γνωρίση ο αναγνώστης
πως μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία ..θεραπεύονται
τα πάθη και οι πνευματικές ασθένειες που βασανίζουν τον άνθρωπο.
Οι εσωτερικές ασθένειες
(που ξεκινούν από την αμαύρωση του νου και
επεκτείνονται στην ψυχή και το σώμα)
έχουν συνέπειες και στον κοινωνικό χώρο και σε όλη την κτίση.
Στο βιβλιο.. υποδεικνυεται..
πώς μπορεί να αποδεσμευθή κανείς από
την πνευματική αυτάρκεια,
(την μεγάλη ψευδαίσθηση) και την απόγνωση για την σωτηρία,
(στην οποία βρίσκονται πολλοί άνθρωποι στην εποχή μας)
και που είναι ενέργεια των δαιμόνων.
Μας δίνεται.. να καταλάβουμε
πώς αποκτάται η ανδρεία που είναι
η τέλεια ελπίδα στο έλεος του Θεού.
Συγκεκριμένα (αναφέρεται) στην φιλαυτία, 
που είναι η μητέρα όλων των παθών,
στον φθόνο που κατατρώγει την ψυχή, 
στην φιληδονία από την οποία προέρχεται η λύπη και ο πόνος, 
και..στην φαντασία η οποία διαστρέφει όλη την πνευματική ζωή. 
Αναφέρεται στους.. τρόπους θεραπείας. την αυταπάρνηση,
την αγάπη στον Θεό (φιλοθεΐα) και τον πλησίον (φιλανθρωπία),
την αληθινή μετάνοια (λύπη κατά Θεόν) που αναιρεί την ηδονή.
Διευκρινίζεται η διαφορά.. μεταξύ του φανταστικού,
(που είναι φυσική ενέργεια της ψυχής) και της φαντασίας
(που την θεωρειται.. ¨καλός αγωγός¨..σατανικής ενέργειας..)
η οποία οδηγεί στην αυτοθέωση.
Εντοπίζονται τρόποι απαλλαγής και ελευθέρωσης από την φαντασία.
Παρουσιάζεται η διδασκαλία των αγίων Πατέρων για τα όνειρα,
τα φρικτά παραμορφωτικά αποτελέσματα
που δημιουργούν στον άνθρωπο,
και ο τρόπος που πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε.
Ποιά η διάκριση μεταξύ του ονείρου και του οράματος;
Στο κείμενο Το πρόβλημα των θλίψεων.. 
βλέπουμε από ποιά αίτια προέρχονται οι θλίψεις
και οι δοκιμασίες στην ζωή μας,
ποιές πνευματικές ωφέλειες προξενούν,
πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε την θλίψη
και τον πόνο στην καθημερινή μας ζωή.
Διαβάζοντας το κείμενο 
Ο διάβολος και οι μεθοδείες του.. 
θα γνωρίσουμε την ¨προσωπικότητα¨ του διαβόλου,
τα είδη των δαιμονίων, ποιούς πολεμά και με ποιά μέθοδο
(τεχνάσματα του διαβόλου),
πως μπορούμε να πολεμήσουμε και να αντιμετωπίσουμε τον διάβολο.
Η τρίτη ενότητα που επιγράφεται Θεραπεία ..
και περιγράφει τον τρόπο με το οποίο
επιτυγχάνεται η θεραπεία του ανθρώπου στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Παρουσιάζεται η διδασκαλία του αγίου Σιλουανού του Αθωνίτου
και του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά για την θεραπεία της ψυχής.
Οι άγιοι (ως επιστήμονες) καθορίζουν με μεγάλη ακρίβεια,
 τι ακριβώς είναι η θεραπεία και η υγεία της ψυχής.
Εξετάζεται τι είναι η πνευματική υγεία 
και ποιός είναι ο πνευματικά υγιής άνθρωπος.
Τι είναι η πνευματική ρύθμιση και με ποιό τρόπο
μπορεί κανείς να ρυθμίση τον νου του και να τον στρέψη στον Θεό;
Στο κείμενο Ο ιερεύς ως θεραπευτής
(κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο) υπογραμμίζεται
ότι η ιερωσύνη δεν είναι απλώς μια τελετουργική εργασία,
αλλά  κυρίως θεραπευτική επιστήμη
και ότι η θεραπεία των ανθρώπων,
πρέπει να γίνεται με επιστημονικό τρόπο
(ανακαθαίρειν επιστημόνως)
διότι σύμφωνα με την ορθόδοξη θεραπευτική μέθοδο,
δεν είναι ωφέλιμο για όλους το… ίδιο φάρμακο.
Η αξία των ιερών κανόνων και η θέση τους
μέσα στην Εκκλησία εντοπίζεται στο κείμενο 
Η πνευματική πατρότητα και οι ιεροί Κανόνες.
Πώς πρέπει να χρησιμοποιει
ο (διακριτικός) πνευματικός Πατέρας,
τους ιερούς Κανόνες, και ποιά γνωρίσματα πρέπει να διαθέτη… 
Ερμηνεύεται η αξία της υπακοής,
στον Πνευματικό Πατέρα που μας θεραπεύει
και μας οδηγεί στην σωτηρία.
Η έννοια της πνευματικής ιερωσύνης
και η διαφορά της από την μυστηριακή ιερωσύνη,
καθώς επίσης και τι είναι η άφεση των αμαρτιών
και πως στο έργο αυτό μπορούν να βοηθήσουν
και οι μοναχοί, που δεν έχουν ιερωσύνη, αναλύονται στο κείμενο  
Η πνευματική ιερωσύνη και η άφεση των αμαρτιών.
Βοήθημα απαραίτητο, για γονείς και παιδαγωγούς, αποτελεί το κείμενο 
Η αγωγή των παιδιών κατά τον ιερό Χρυσόστομο.
Περιγραφεται..γλαφυρά..ο σκοπός του γάμου,
η παρουσία των παιδιών στην οικογένεια,
ο τρόπος και η μέθοδος της αγωγής,
και η εκκλησιαστική αγωγή του παιδιού.
Παρατηρούμε ότι οι παιδαγωγικές απόψεις
του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
έχουν μιαν αξιοσημειωτη.. επικαιρότητα
και συνδέονται στενά με παιδαγωγικές ιδέες
συγχρόνων παιδαγωγών.
Με ειδικό κείμενο.. γίνεται αναφορά
στο θέμα της αργίας και της εργασίας
και επισημαίνεται η αξία και ο συνδυασμός σωματικής
και πνευματικής εργασίας αφού η ακηδία,
και η αδιαφορία, παραλύουν τόσο το σώμα,
όσο και την ψυχή και είναι καταστρεπτικες για την πνευματική ζωή.
Θεραπευτικοί καρποίεπιγράφεται..
Η τέταρτη ενότητα.που  περιλαμβάνει σημαντικά κείμενα,
που θα βοηθουν τον αναγνώστη
(αφού προβάλλουν ανθρώπους θεραπευθέντες)
οι οποίοι έζησαν στην προσωπική τους ζωή την θεραπεία.
Στο κείμενο Η θεία Πρόνοια.. 
βλέπουμε ότι ο Θεός διευθύνει προσωπικά τον κόσμο 
με μοναδικό σκοπό την σωτηρία του ανθρώπου.
Η  εμπιστοσύνη στον Θεό και η πίστη στην πρόνοιά Του
βοηθούν ακόμη και στην υπέρβαση του θανάτου.
Διαβάζοντας τα κείμενα Προετοιμασία
και βίωση του Πάσχα και Πνευματικά εγκαίνια,
(κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο) θα γνωρίσουμε τον τρόπο,
με τον οποίο ο Χριστιανός μπορεί
να προετοιμασει την καρδιά, και την ζωή του,
ώστε να ζήση τον προσωπικό του εγκαινιασμό
και να βιώση το Πάσχα προσωπικά.
Στο κείμενο Ο πάγκαλος Ιωσήφ
θαυμάζουμε το μεγαλείο του σώφρονος Ιωσήφ
και γνωρίζουμε τους λόγους για τους οποίους
θεωρείται τύπος του Χριστού.
Από τον τρόπο που αντιμετώπισε τους
πολλούς πειρασμούς κατανοούμε τον ορθόδοξο τρόπο
αντιμετωπίσεως και των δικών μας πειρασμών,
κυρίως των σαρκικών.
Με το κείμενο Η οσία Μακρίνα.. 
προβάλλεται η ασκητική ζωή μιας ιερής μορφής.
Συγκεκριμένα υπογραμμίζεται ο τρόπος με τον οποίο
αντιμετώπισε η οσία τους πειρασμούς στην ζωή της και τον θάνατο.
Μια αληθινή ζωή στην οποία δεν υπάρχει θάνατος,
περιγράφεται στο κείμενο.. 
Η υπέρβαση του θανάτου,
και κατατιθεται.. μαρτυρία ( του συγγραφεα..)
πώς μια ευλογημένη ύπαρξη
(ο Μητροπολίτης Εδέσσης Καλλίνικος)
έζησε στην πράξη την υπέρβαση του θανάτου.
Τέλος στο κείμενο θέωση και θεούμενοι
ο συγγραφέας αναλύει τι ακριβώς είναι η θέωση
και πως ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήση
κοινωνία και ενότητα με τον Θεό.
Ποιές οι προϋποθέσεις για να φθάση
ο άνθρωπος στην θεωρία του Θεού..
Ποιά τα στάδια και οι βαθμοί της θεώσεως…
 Κατά την θεωρία του Θεού συμμετέχει και το σώμα..
 Στο κείμενο υπογραμμίζεται ότι η πνευματική ζωή
είναι μία διαρκής κίνηση προς την τελειότητα του Χριστού και ότι
δεν μπορεί κανείς να προφασίζεται ότι είναι αδύνατον
να φθάση στην θέωση.. γιατί η ελπίδα της θεώσεως,
πρέπει να είναι ο βασικός στόχος μας.
Όλα τα κείμενα του βιβλίου,
φανερώνουν τον σκοπό του ανθρώπου
που είναι η θέωση  και η σωτηρία.
Βοηθούν τον αναγνώστη να κατανοήση
ότι μόνον με την θεραπευτική αγωγή και επιστήμη
που διαθέτει η Ορθοδοξία,
δηλαδή με την εν Πνεύματι ιατρική επιστήμη,
μας δίνεται η δυνατότητα να σωθούμε.
Χαιρετε.
σ.σ Το βιβλίο είναι μοναδικο στο ειδος του, και καταδεικνύει με εναργη, κατανοητό και απλο τρόπο,το βάθος της ορθοδόξου εκκλησιαστικής ζωής και θεολογίας, και το ποσο θεραπευτικα πολυτιμη είναι η προσεγγιση στα σωτηριωδη μυστηρια της Ορθοδοξης Εκκλησιας..
Η ιερα Μονη Γενεθλιου της Θεοτοκου ( Πελαγια) σας το στελνει σπιτι σας  ( χωρις εξοδα αποστολης) με courier, αρκει να το ζητησετε στο τηλεφωνο 22610-35135, η μεσω web στην διευθυνση.. http://pelagia.org/index.php

 

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.