Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015

Η ΜΕΘΟΔΟΣ “TOMATIS” ΠΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΙΣ ΖΩΕΣ

lifehub-tomatis-3


“Μιλάμε, διαβάζουμε και τραγουδάμε με το αυτί μας”…Συμπέρανε ο Alfred Tomatis, Γάλλος καθηγητής ωτορινολαρυγγολογίας το 1947.”Δίνεις μόνο αυτό που έχεις μέσα σου”, θα σας έλεγα εγώ…Όταν δεν αντιλαμβάνεσαι σωστά τα όσα σου συμβαίνουν και είσαι απλά παρών μέσα στο χώρο, αλλά το πνεύμα σου είναι κάπου αλλού, τότε και η στάση σου απέναντι στα πράγματα και κυρίως απέναντι στον εαυτό σου δεν είναι εκείνη που πραγματικά θα επιθυμούσες.

Tι σημαίνει όμως αντιλαμβάνομαι σωστά;
Το αυτί έχει 2 λειτουργίες:
α)Παθητική ακοή: Το αυτί μου δέχεται παθητικά τα ηχητικά κύματα.
β)Κατανόηση/Συνειδητή ακρόαση: Είναι η ικανότητα του ανθρώπου να μπορεί να επιλέγει, να κατανοεί και να επεξεργάζεται σωστά τα όσα ακούει.
Όταν αναφερόμαστε στο αυτί, το θεωρούμε κυρίως ένα όργανο ακοής, που είναι πράγματι η πιο προφανής του λειτουργία. Ωστόσο όμως, το αυτί δεν είναι μόνο αυτό...

Ένας άνθρωπος μπορεί να ακούει καλά, όμως ο εγκέφαλος του να μην επεξεργάζεται σωστά όσα ακούει.


Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι δεν μπορεί να εστιάσει την προσοχή του στο λόγο του άλλου και κατ΄ επέκταση ν΄ αποκωδικοποιήσει αυτόν το λόγο. Όταν δεν αντιλαμβάνομαι σωστά όσα ακούω, δυσκολεύομαι να αναπαράγω και να εκφραστώ έτσι όπως επιθυμώ. Πολλές φορές (μικροί/μεγάλοι)όταν ακούμε πράγματα επώδυνα, παύουμε να τα ακούμε συνειδητά. Είμαστε παρών σαν παρουσίες, σαν φυσικά πρόσωπα μέσα στο χώρο, ακούμε παθητικά,αλλά έχουμε πάψει να ακούμε συνειδητά. Έχουμε τραβήξει κουρτίνα…Παρών και απών. Αυτό γίνεται στο υποσυνείδητο όταν ακούμε πράγματα δυσάρεστα. Σταδιακά όμως ο εγκέφαλος αυτοπροσαρμόζεται και στο ασυνείδητο ο άνθρωπος αποκλείει σιγά σιγά αυτές τις συχνότητες και γίνεται επιλεκτικά βαρήκοος.

Γονείς, σταματήστε να φωνάζετε τα παιδιά σας…
Όταν φωνάζεις ένα παιδί, στην προσπάθειά του να “σωθεί” εκείνη τη στιγμή, “τραβάει κουρτίνα” και στην πραγματικότητα δεν ακούει τίποτα απ΄όσα λες…Επίσης όταν το “πονάς” με τα λόγια σου, μετά από κάποιο σημείο και μετά, στην προσπάθεια του να “αμυνθεί” από αυτήν την επώδυνη κατάσταση, δεν κατανοεί τίποτα απ΄όσα λες. Το κλείσιμο της κουρτίνας είναι μία άμυνα του οργανισμού και μας σώζει προσωρινά.Αργότερα όμως…Αυτά που έκλεισες για να σωθείς, όταν τα χρειαστείς…<κουτιά ερμητικά κλειστά>…Η κλεισμένη επιλεκτική ακοή μπορεί να προστατέψει το άτομο από απειλές που αντιλαμβάνεται στιγμιαία, ωστόσο όμως μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ενέργειας και σε κατάθλιψη. Οι περισσότερες θωρακίσεις έχουν γίνει κατά την παιδική μας ηλικία…

Παρακολουθώντας συζητήσεις στην τηλεόραση, τις περισσότερες φορές, συνειδητοποιώ αυτό που λέμε και κατανοούμε οι περισσότεροι ότι έχουμε να κάνουμε με “κακούς συνομιλητές”.
Το προφίλ του κακού συνομιλητή:
~Είναι αυτός που έχει προκαθορίσει από πριν αυτά που θέλει να πει και δεν περιμένει να ακούσει την ερώτηση και να απαντήσει μετά, αλλά “έχει τραβήξει κουρτίνα και λέει απλώς τα δικά του”. Λέτε να μην ακούει; Ακούει μια χαρά, σας λέω εγώ. Παθητικά όμως και μόνο. Συνειδητά καθόλου.
~Είναι αυτός που διακόπτει συνέχεια τους άλλους όταν μιλούν.
~Είναι αυτός που ρωτάει συχνά “τι είπες”, ενώ έχει ακούσει πιο πριν παθητικά αυτό που έχεις πει. Και απορείς εσύ και ρωτάς. Μα καλά δεν ακούς τι λέμε; Δε με παρακολουθείς;
Οι περισσότεροι άνθρωποι από αυτούς δεν είναι αγενείς, όπως βιαστικά θα μπορούσαμε να πούμε, αλλά επιλεκτικά βαρήκοοι. Δεν μπορούν να ακούσουν. Μέσα στη “ζούγκλα” της σύγχρονης κοινωνίας στην οποία ζουν,  έχουν αποκλείσει συχνότητες για να “σωθούν” και δεν μπορούν να παρακολουθήσουν ένα διάλογο και κατ΄επέκταση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που αυτός επιβάλλει…
Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να φτάσουμε τον άλλον αν μιλάμε σε κάποια διερχόμενα φάσματα, στα οποία ο άλλος είναι επιλεκτικά βαρήκοος. Υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσά μας…
Όταν δεν αντιλαμβάνεσαι σωστά όσα ακούς, παρερμηνεύεις και δεν μπορείς να εκφραστείς με τον τρόπο που θα επιθυμούσες. Άλλα σου λένε και άλλα κατανοείς. ΧΑΣΜΑ


Ένα άλλο παράδειγμα που θα ήθελα να αναφέρω είναι η εκμάθηση ξένων γλωσσών.
Μία ξένη γλώσσα εύκολα τη γράφεις αλλά “κάτι” γίνεται όταν πας να τη μιλήσεις. Κάποιο εσωτερικό μπλοκάρισμα σε καθιστά “ανίκανο” να την προφέρεις σωστά. <Γιατί; Δεν την ακούς; Έχεις θέμα ακοής; Κι ενώ ακούς καλά γιατί δυσκολεύεσαι με την προφορά αυτής;>
Γιατί απλά κάθε γλώσσα έχει ένα συγκεκριμένο εύρος συχνοτήτων μέσα στο οποίο κινείται και ο εγκέφαλός μας έχει προσαρμοστεί στα δεδομένα της μητρικής μας γλώσσας. Έτσι δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα.

Με τη μέθοδο TOMATIS μαθαίνουμε να ακούμε συνειδητά τους ήχους και να κατανοούμε το περιεχόμενό τους.

ΤΟ ΗΞΕΡΕΣ;
~Ακούμε και από τα οστά και μέσω του αέρα. Δέκα φορές πιο γρήγορα ακούς από τα οστά σαν στερεό που είναι. Ακόμη και οι κωφοί δεν αποστερούνται των ήχων. Επιπλέον αν ηχογραφήσεις τη φωνή σου, δε θα την αναγνωρίσεις ποτέ. Αυτό συμβαίνει γιατί στο μαγνητόφωνο δεν αναπαράγεται η αγωγιμότητα των οστών. Αναπαράγεται μόνο η αγωγιμότητα του αέρα.
~Κάθε αυτί πρέπει να αναλύει από 125 έως 8000 hertz. Τις ίδιες ακριβώς συχνότητες αναπαράγει και η φωνή σου. Το τραγούδι δεν είναι μόνο θέμα κατασκευής λάρυγγα, όπως οι περισσότεροι θέλουν να πιστεύουν, αλλά κυρίως θέμα αντίληψης. Ό,τι δεν αντιλαμβάνεσαι, δεν μπορείς να το τραγουδήσεις.
~”Το ηγετικό δεξί αυτί”.
Το δεξί αυτί συνδέεται με το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου στο οποίο γίνεται η οργάνωση του λόγου και της ομιλίας.
Το δεξί αυτί:
~αποκωδικοποιεί ακριβέστερα τα ηχητικά μηνύματα
~ελέγχει αποτελεσματικότερα την παραγωγή του λόγου
~εστιάζει καλύτερα την προσοχή του ατόμου
Εάν το δεξί αυτί είναι ηγετικό και κυρίαρχο στη σύλληψη και αποκωδικοποίηση των ηχητικών ερεθισμάτων, υπάρχει δεξιά ακουστική πλευρίωση. Εάν αντίθετα κυριαρχεί το αριστερό αυτί, τότε έχουμε αριστερή ακουστική πλευρίωση με όλα τα αρνητικά αποτελέσματα που αυτό σημαίνει. Αποφεύγοντας το σύντομο δρόμο(δεξί αυτί-αριστερό εγκεφαλικό ημισφαίριο)δημιουργεί μια χρονική καθυστέρηση και ουσιαστικά μια απόσταση ανάμεσα στον έξω κόσμο και στον εαυτό του. Ο μακρύτερος νευρολογικά δρόμος έχει σαν αποτέλεσμα την καθυστέρηση της κατανόησης των πληροφοριών με πιθανές συνέπειες: την πτώση της μνήμης, την ελάττωση της συγκέντρωσης και τη διάσπαση προσοχής.
Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι το 95% των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες έχουν αριστερή ακουστική πλευρίωση.
Αν ένα παιδί ακούει πρώτα από το αριστερό του αυτί,όταν ο δάσκαλος εξηγεί την τρίτη πρόταση, εκείνο αναλύει ακόμα την πρώτη και σταδιακά ακουστικά αποσύρεται. Είναι παρών μέσα στην τάξη, αλλά στην ουσία απών. Μπορεί να κοιτάζει για αρκετή ώρα το δάσκαλό του, όμως να μην κατανοεί τίποτα.Το παιδί αυτό δεν μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημα…


Η μέθοδος “TOMATIS” βοηθά:
~Παιδιά που δυσκολεύονται να μιλήσουν.
~Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα, δυσλεξία και αυτισμό να διαχειριστούν καλύτερα τις δυσκολίες τους.
~Στην εκμάθηση ξένων γλωσσών.
~Γυναίκες στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
~Μαθητές που προετοιμάζονται να δώσουν εξετάσεις.
~Στελέχη επιχειρήσεων
~Τραγουδιστές, ηθοποιοί, παρουσιαστές και μουσικοί βελτιώνονται ως προς την ανάλυση των ήχων και αναπαράγουν καλύτερη φώνηση.

Άννα Μαλισιόβα
Υπεύθυνη για τη διεξαγωγή προγραμμάτων Tomatis
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.