Σάββατο 14 Ιουνίου 2014

Μετατρέψτε τους εχθρούς σε φίλους (Swami Kriyananda)


Το οκταπλό μονοπάτι του Πατάντζαλι περιγράφει τα στάδια της ανάπτυξης που οδηγούν φυσικά στην πνευματική άνθηση και στην καλύτερη έκφραση της κάθε φάσης. Η πρώτη φάση ονομάζεται «Yama» που σημαίνει «έλεγχος». Τα «yamas» είναι τα «μην», οι νόμοι του πνευματικού μονοπατιού και οι συμπεριφορές που αυτομάτως επιτυγχάνουμε καθώς τελειοποιούμε τη φύση μας πνευματικά. Το πρώτο από τα «yamas» είναι το «ahimsa », η «αβλάβεια» ή «μη-τραυματισμός».
Ο όρος της αβλάβειας διαδόθηκε στην εποχή μας από τον Μαχάτμα Γκάντι. Με την μη βίαιη – αντίσταση, ο Μαχάτμα Γκάντι οδήγησε την Ινδία στην πολιτική απελευθέρωσή της της από τη Βρετανία. Αλλά αλίμονο, δεν στάθηκε δυνατό να διδάξει στους Ινδούς τις βαθύτερες συνέπειες αυτής της διδασκαλίας. Η αβλάβεια θεωρείται ακόμα και σήμερα από τους περισσότερους ανθρώπους ως η τελευταία ελπίδα  ενός ήδη ηττημένου.

Ωστόσο η αβλάβεια, αν κατανοηθεί σωστά, είναι το «απόλυτο όπλο» ενός ισχυρού ανθρώπου γιατί μπορεί να μετατρέψει κάποιον εχθρό του σε φίλο και έτσι να εκπτοπιστούν οι πιθανότητες για περαιτέρω συγκρούσεις. Με την τελειότητα της αβλάβειας, ακόμα και οι σκληροί εγκληματίες και τα άγρια ζώα γίνονται ήμερα και ακίνδυνα στην παρουσία μας. Αυτή η αρχή της αβλάβειας αποδείχθηκε σε πολλές περιπτώσεις στη ζωή του δικού μου Δασκάλου, του Paramhansa Yogananda.
Η αβλάβεια δεν σημαίνει μόνο να μην σκοτώνουμε. Μπορούμε να τραυματίσουμε με πολλούς τρόπους: με την αποθάρρυνση ενός ατόμου που είναι γεμάτο ενθουσιασμό για κάτι, ατιμετωπίζοντας τους συνανθρώπους μας με περιφρόνηση, χωρίς σεβασμό, ή ακόμη και χωρίς  θέρμη.

Τα Πάντα είναι έκφραση του Θεού

Πώς μπορούμε να εξασκήσουμε την αβλάβεια και γιατί είναι τόσο σημαντική αυτή η αρχή για την πνευματική μας ανάπτυξη; Πρέπει να καταλάβουμε ότι τα πάντα στη βαθύτερη και πραγματική υπόστασή τους, είναι ο ίδιος μας ο εαυτός – ότι η ζωή  που κυλάει στις φλέβες μας είναι η ίδια ζωή που κυλάει και στις φλέβες όλων των πλασμάτων. Όλοι μας, είμαστε εκφράσεις του Θεού, κατά τον ίδιο τρόπο (για να χρησιμοποιήω ένα αγαπημένο παράδειγμα του Δασκάλου μου) οι μεμονωμένοι πίδακες σε ένα καυστήρα αερίου, αν και εμφανίζονται χωριστά ο ένας από τον άλλο, είναι μόνο εκδηλώσεις του ενωποιημένου αερίου που βρίσκεται από κάτω.
Αν αναπτύξουμε τη συνειδητοποίηση ότι η βαθύτερη πραγματικότητά μας εκφράζεται μέσα σ’ όλα, τότε θα πρέπει να ζούμε με τέτοιο τρόπο ώστε συνεχώς να επιβεβαιώνουμε την ενότητά μας με το Όλο – με ευγένεια προς όλα τα όντα, με συμπόνια, με συμπαντική αγάπη. Δεν μπορούμε να προσποιούμαστε ότι ορισμένα πράγματα είναι κατώτερα και δεν ανήκουν στο Όλο. Πρέπει να ευχόμαστε το καλύτερο για τα πάντα. Τραυματίζοντας οτιδήποτε, σημαίνει ότι πηγαίνουμε κατά αυτής της αρχής.
Οι αρχές των yamas αναφέρονται με αρνητικούς όρους. Ο Πατάντζαλι μιλά για τον μη-τραυματισμό των άλλων και όχι για την ευλογία τους. Η επιθυμία να ευλογήσεις τους άλλους έρχεται αυτόματα μόλις φτάσεις σ’ εκείνο το επίπεδο συνειδητότητας όπου θα κατανοήσεις ότι όλα είναι ένα, ότι δεν είσαι αποχωρισμένος από τον κόσμο γύρω σου. Όταν δεις ότι όλα είναι μέρος της εσωτερικής σου ουσίας, τότε θα αναδυθεί και η σκέψη του τι μπορείς να κάνεις για να βοηθήσεις τους άλλους, χωρίς καμία επιθυμία να τους αλλάξεις ή να κυριαρχήσεις πάνω τους.

Μπορούμε πράγματι να εξασκηθούμε στην αβλάβεια;

Στην πράξη,  η αβλάβεια είναι δύσκολη. Υπάρχουν περιπτώσεις, που η Μπάγκαβατ Γκίτα δηλώνει, ότι ένα μικρότερο κακό πρέπει να επιβληθεί για να αποφευχθεί μια μεγαλύτερη βλάβη. Έτσι, πιο ιδιαίτερα εξελιγμένα είδη θα πρέπει να προστατεύονται από λιγότερο εξελιγμένα είδη, ακόμη και αν η προστασία αυτή περιλαμβάνει τη θανάτωση. Μερικές φορές είναι αναγκαία η μάχη – για παράδειγμα, σε έναν πόλεμο για την προστασία του άμαχου πληθυσμού.
Ζώντας σε αυτόν τον κόσμο της σχετικότητας, αναγκαζόμαστε, ακόμα και ακούσια, να εκτελούμε κάποιες ζημιογόνες πράξεις. Με κάθε εισπνοή, σκοτώνονται πολλά μικρόβια. Κάθε φορά που χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο, προκαλούμε κατά λάθος το θάνατο πολλών εντόμων. Περπατώντας έξω, δύσκολα μπορούμε ν’ αποφύγουμε το να πατήσουμε μερικά μυρμήγκια.
Οι Jains στην Ινδία θέτουν μια τεράστια έμφαση στην προσπάθεια να μην σκοτώσουν τίποτα. Κρατούν την άποψη αυτή σε τέτοιο βαθμό που φορούν μάσκες στα στόματά τους και βράζουν το νερό τους, έτσι ώστε να μην σκοτώσουν τα μικρόβια όταν το πιουν. Φυσικά, σκοτώνουν τα μικρόβια όταν βράζουν το νερό. Λοιπόν, ποια είναι η διαφορά; Δεν είναι δυνατόν να ζήσουμε χωρίς να προκαλέσουμε κάποια ζημία. Αν δεν τρώτε κρέας, τότε θα σκοτώνετε τα λαχανικά, γιατί προφανώς έχουν ζωή και αυτά.

Η σημασία της πρόθεσης

Το σημαντικό ζήτημα είναι η πρόθεση. Αυτό που κάνει μια πράξη λανθασμένη, είναι η κρυμένη επιθυμία του τραυματισμού. Οι Ινδιάνοι της Αμερικής που εξαρτώνται από το κυνήγι για την επιβίωσή τους, θα επικοινωνήσουν ψυχικά μ’ ένα κοπάδι από ελάφια και θα πουν, “Χρειαζόμαστε φαγητό. Θα μας προσφέρετε κάποιον από το κοπάδι σας;” Τότε ένα ελάφι θα φύγει από το κοπάδι, σαν προσφορά και θα σκοτώσουν το συγκεκριμένο ζώο.
Στο συναρπαστικό βιβλίο, «Η μυστική ζωή των φυτών», οι συγγραφείς συζητούν την έρευνα που έχουν κάνει οι επιστήμονες για να δουν εάν ή όχι τα φυτά έχουν συναισθηματικές αντιδράσεις. Συνέδεσαν ανιχνευτές ψεύδους στα φυτά και διαπιστώθηκε ότι όντως έχουν στην πραγματικότητα συναισθηματικές αντιδράσεις. Αν ένα άτομο έχει την επιθυμία να τα ευλογήσει, τα φυτά είναι πολύ χαρούμενα. Αν κάποιος θέλει να τα βλάψει, τρέμουν ή αρρωσταίνουν.
Πειραματίστηκαν, έχοντας ένα άτομο στο εργαστήριο να συμπεριφέρεται ως “βαρύ”. Κάθε φορά που έμπαινε στο δωμάτιο, το γράφημα άρχιζε να δείχνει διέγερση. Όταν το άτομο που είχε τη φροντίδα αυτών των φυτών τηλεφωνούσε, ακόμα και από μεγάλη απόσταση, τα φυτά με κάποιο τρόπο λάμβαναν την δόνηση και άρχιζαν να δείχνουν πολύ αρμονικά μοτίβα.
Αλλά το πιο ενδιαφέρον που βρήκαν ήταν ότι τα φυτά αντιδρούσαν όχι μόνο στον πόνο που τους προκαλούνταν αλλά και στην πρόθεση να τους προκαλέσουν πόνο. Αν, για παράδειγμα, έκαιγες ένα φυτό μ’ ένα τσιγάρο χωρίς συνειδητή πρόθεση να του προκαλέσεις ζημία, το φυτό δεν θα ενοχλούνταν πάρα πολύ. Αλλά αν είχες την πρόθεση να του προκαλέσεις πόνο αγγίζοντας το με το τσιγάρο, το φυτό θα έδειχνε μεγάλη αναταραχή, ακόμη και πριν καν να το αγγίξεις.
Η αβλάβεια αφορά ουσιαστικά την πρόθεση, διότι σε αυτόν σχετικιστικό κόσμο, δεν είναι δυνατόν να ζήσουμε χωρίς να κάνουμε κάποια ζημιά. Αλλά αν μπορείς να ξεπεράσεις την επιθυμία να τραυματίσεις, αν μπορείς να αναγνωρίσεις ότι ο Θεός είναι στα πάντα, τότε θα αγκαλιάσεις την αληθινή υπόσταση της αρχής της αβλάβειας.

Στείλτε κύματα ευλογίας πρς όλους

Η αβλάβεια είναι απαραίτητη για να επιτευχθεί η βαθύτερη καταστάση της συνείδησης στο διαλογισμό. Εφ ‘όσον υπάρχει οποιαδήποτε σκέψη διαχωρισμού ανάμεσα σε σένα και στα υπόλοιπα δημιουργήματα, θα υπάρξει ένταση. Γι ‘αυτό ο Ιησούς είπε ότι εάν έχεις κάτι εναντίον του αδελφού σου, κάνε ειρήνη μαζί του πριν μπεις στο ναό. Μιλούσε για τον εσωτερικό ναό της επικοινωνίας σου με τον Θεό.
Όταν διαλογίζεσαι, ξεκίνησε στέλνοντας κύματα ευλογίας σε όλους. Αν υπάρχει κάποιος με τον οποίο είχες μια διαφορά, στείλε του την αγάπη σου. Μέχρι ν’ αναπτύξεις αυτή την στάση, ποτέ δεν θα διαλογιστείς βαθιά. Ο υποσυνείδητος ανταγωνισμός, θα σε κρατάει σε ένταση σωματικά καθώς και σε απόσταση από την μεγάλη ροή της ζωής στην οποία ο διαλογισμός θα σε βοηθήσει να συγχωνευθείς.
Σε βαθύτερο επίπεδο χαλάρωσης, βρίσκεσαι σε θέση να απελευθερώσεις όλες τις προσκολλήσεις σου προς το σώμα, το μυαλό και τον κόσμο. Τελικά, χαλαρώνεις στο σαμάντι ή κοσμική συνείδηση, για το οποίο ο Πατάντζαλι λέει ότι είναι το τελικό στάδιο του ταξιδιού για την υπερσυνείδητη ένωση με το Θείο.
Απόσπασμα από ομιλία του 1983, Η Τέχνη και η Επιστήμη της Ράτζα Γιόγκα, και Αφύπνιση της Υπερσυνειδητότητας, από  τον Swami Kriyananda.
Ποιος είναι ο Swami Kriyananda
Ο Swami Kriyananda (James Donald Walters, 19 Μαΐου 1926 – 21 Απριλίου 2013), ήταν μαθητής του Paramahansa Yogananda και ιδρυτής της Ananda, ενός παγκόσμιου κινήματος κοινοτήτων βασισμένων στο ιδανικό της Παγκόσμιας Αδελφότητας του Yogananada. Ο Yogananda τον έχρισε πρόεδρο της Αδελφότητας της Αυτο-Γνωσίας και του ανέθεσε να διδάξει την Kriya Yoga. Το 2009 ίδρυσε ένα νέο τάγμα μοναχών, το Τάγμα Nayaswami.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.