ΓΡΑΦΕΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΟΣΚΕΛΗΣ
Α Ν Θ Ρ Ω Π Ο Π Α Ρ Α Ν Ο Ι Α
Α Ν Θ Ρ Ω Π Ο Π Α Ρ Α Ν Ο Ι Α
Όλα τα προηγούμενα μοιάζουν σχετικά αθώα και «φυσικά», αν συγκριθούν με την παράνοια, τη σαδιστική διάθεση, και τη φονικότητα της «κορωνίδας της Δημιουργίας», του ανθρώπου.
Ο Καστοριάδης έδωσε τον καλύτερο ίσως ορισμό της ιδιαίτερης εκείνης περίπτωσης έμβιων όντων που αποτελούν την ανθρωπότητα:
«Ο άνθρωπος είναι το ον που κατακλύζεται από την ύβρη, από τη λυσσαλέα επιθυμία παραβατικότητας».
Εν είδει εισαγωγής μπορούμε να περιγράψουμε με δύο βασικές λέξεις το «ανθρώπινο πρόβλημα»: εγωισμός, απληστία. Από αυτά τα δύο ελαττώματα απορρέουν όλα τα υπόλοιπα κακά που καταδυναστεύουν τη ζωή του: κακεντρέχεια, ζηλοφθονία, μισαλλοδοξία, αλαζονεία, αυταρχικότητα, αναλγησία, χειραγώγηση, αρπακτικότητα, κλπ.
Ας εξετάσουμε αυτό το «φαινόμενο» στα δύο βασικά του επίπεδα συμπεριφοράς και δραστηριότητας, το ατομικό και το συλλογικό.
Ο Καστοριάδης έδωσε τον καλύτερο ίσως ορισμό της ιδιαίτερης εκείνης περίπτωσης έμβιων όντων που αποτελούν την ανθρωπότητα:
«Ο άνθρωπος είναι το ον που κατακλύζεται από την ύβρη, από τη λυσσαλέα επιθυμία παραβατικότητας».
Εν είδει εισαγωγής μπορούμε να περιγράψουμε με δύο βασικές λέξεις το «ανθρώπινο πρόβλημα»: εγωισμός, απληστία. Από αυτά τα δύο ελαττώματα απορρέουν όλα τα υπόλοιπα κακά που καταδυναστεύουν τη ζωή του: κακεντρέχεια, ζηλοφθονία, μισαλλοδοξία, αλαζονεία, αυταρχικότητα, αναλγησία, χειραγώγηση, αρπακτικότητα, κλπ.
Ας εξετάσουμε αυτό το «φαινόμενο» στα δύο βασικά του επίπεδα συμπεριφοράς και δραστηριότητας, το ατομικό και το συλλογικό.
Ατομική ανθρωποπαράνοια
Ως πεδίο ανάλυσης εδώ θα χρησιμοποιήσουμε τον ατομικό καθώς και τον αλληλένδετο οικογενειακό χώρο του ανθρώπου, δεδομένου ότι αυτός θεωρείται το κύτταρο της κοινωνίας.
Από εδώ αρχίζουν να εκδηλώνονται τα τρία βασικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά που προαναφέραμε (παράνοια, σαδισμός, φονικότητα), τα οποία στη συνέχεια βρίσκουν το αποκορύφωμά τους στην κοινωνία.
Ας ξεκινήσουμε από το βασικό συναίσθημα που βρίσκεται στη βάση της ένωσης δύο ανθρώπων αντιθέτου φύλου και στη δημιουργία οικογένειας, στον έρωτα.
Εδώ, να πούμε εισαγωγικά ότι σχεδόν πάντα η ερωτική έλξη λειτουργεί ερήμην των ανθρώπων και πέρα από κάθε εξήγηση και λογική. Έτσι, σε μια πρώτη φάση ο άνθρωπος μπορεί να νοιώσει σεξουαλική έλξη προς ένα άτομο που δεν εμπίπτει στα συνηθισμένα πρότυπα εξωτερικής εμφάνισης που έχει δημιουργήσει στο μυαλό του.
Από εδώ αρχίζουν να εκδηλώνονται τα τρία βασικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά που προαναφέραμε (παράνοια, σαδισμός, φονικότητα), τα οποία στη συνέχεια βρίσκουν το αποκορύφωμά τους στην κοινωνία.
Ας ξεκινήσουμε από το βασικό συναίσθημα που βρίσκεται στη βάση της ένωσης δύο ανθρώπων αντιθέτου φύλου και στη δημιουργία οικογένειας, στον έρωτα.
Εδώ, να πούμε εισαγωγικά ότι σχεδόν πάντα η ερωτική έλξη λειτουργεί ερήμην των ανθρώπων και πέρα από κάθε εξήγηση και λογική. Έτσι, σε μια πρώτη φάση ο άνθρωπος μπορεί να νοιώσει σεξουαλική έλξη προς ένα άτομο που δεν εμπίπτει στα συνηθισμένα πρότυπα εξωτερικής εμφάνισης που έχει δημιουργήσει στο μυαλό του.
Το δεύτερο παράδοξο είναι ότι συνήθως αισθάνονται ερωτική έλξη μεταξύ τους άτομα τα οποία έχουν εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες. Έτσι, από την πρώτη ήδη φάση προσέγγισης ‒και λόγω όλων των ανωτέρω ιδιαιτεροτήτων‒ οι δύο ερωτευμένοι επιδίδονται συχνά σε μια συμπεριφορά εγωιστικών εξάρσεων, αντιπαραθέσεων, προσβολών, καυγάδων, κλπ., ενώ παράλληλα δηλώνουν την απέραντη αγάπη τους προς το «έτερον ήμισυ» και την αδυναμία τους να ζήσουν δίχως αυτό!
Σχεδόν μοιραία, ακολουθεί το επόμενο στάδιο, εκείνο του γάμου και της τεκνοποίησης. Ύστερα από μερικά χρόνια, και αφού ο συνεκτικός ιστός του έρωτα εξατμιστεί, οι δύο σύζυγοι αισθάνονται πλέον σαν δύο ξένοι που βρέθηκαν να συνδέονται συμπτωματικά, από τη μυστηριώδη αρχική επήρεια του έρωτα, με ένα πλέγμα αλληλεξάρτησης (κοινή στέγη, παιδιά, εξ αδιαιρέτου περιουσιακά στοιχεία, κλπ.).
Αντί να κατανοήσουν ότι κανείς από τους δύο δεν είναι υπεύθυνος γι’ αυτή την άκρως δυσάρεστη κατάσταση, αρχίζουν να κατηγορούν ο ένας τον άλλον, να καυγαδίζουν συνεχώς, να πληγώνονται αμοιβαία, να ψάχνουν παρηγοριά σε παράλληλες σχέσεις, και συχνά να χωρίζουν (για να επαναλάβουν συνήθως το σφάλμα και να ξαναπαντρευτούν!).
Αυτό όμως είναι μόνο το ένα μέρος του δράματος, και ίσως το λιγότερο σοβαρό. Το χειρότερο είναι ότι συχνά η οικογένεια γίνεται ένας τόπος σαδιστικών αλληλοβασανισμών, όπου τα κύρια θύματα δεν είναι οι σύζυγοι αλλά οι αθώοι αυτής της υπόθεσης, τα παιδιά.
Σχεδόν μοιραία, ακολουθεί το επόμενο στάδιο, εκείνο του γάμου και της τεκνοποίησης. Ύστερα από μερικά χρόνια, και αφού ο συνεκτικός ιστός του έρωτα εξατμιστεί, οι δύο σύζυγοι αισθάνονται πλέον σαν δύο ξένοι που βρέθηκαν να συνδέονται συμπτωματικά, από τη μυστηριώδη αρχική επήρεια του έρωτα, με ένα πλέγμα αλληλεξάρτησης (κοινή στέγη, παιδιά, εξ αδιαιρέτου περιουσιακά στοιχεία, κλπ.).
Αντί να κατανοήσουν ότι κανείς από τους δύο δεν είναι υπεύθυνος γι’ αυτή την άκρως δυσάρεστη κατάσταση, αρχίζουν να κατηγορούν ο ένας τον άλλον, να καυγαδίζουν συνεχώς, να πληγώνονται αμοιβαία, να ψάχνουν παρηγοριά σε παράλληλες σχέσεις, και συχνά να χωρίζουν (για να επαναλάβουν συνήθως το σφάλμα και να ξαναπαντρευτούν!).
Αυτό όμως είναι μόνο το ένα μέρος του δράματος, και ίσως το λιγότερο σοβαρό. Το χειρότερο είναι ότι συχνά η οικογένεια γίνεται ένας τόπος σαδιστικών αλληλοβασανισμών, όπου τα κύρια θύματα δεν είναι οι σύζυγοι αλλά οι αθώοι αυτής της υπόθεσης, τα παιδιά.
Υπάρχουν αναρίθμητες έρευνες, βασισμένες σε υπαρκτά στατιστικά στοιχεία, που αποδεικνύουν ότι ο ξυλοδαρμός των γυναικών (από τον άντρα) και των παιδιών (από τον έναν ή και από τους δύο γονείς), η σεξουαλική κακοποίηση και ο βιασμός τους, είναι περιπτώσεις τόσο συχνές που ξεπερνούν το αποδεκτό όριο της στατιστικής πιθανότητας απόκλισης από την αποδεκτή «κανονικότητα».
Υπάρχουν και ακραίες τερατώδεις περιπτώσεις όπου πατέρες κρατούσαν έγκλειστες τις κόρες τους επί σειρά ετών, τις κακοποιούσαν σεξουαλικά, και είχαν κάνει παιδιά μαζί τους! Συχνά, αυτές οι καταστάσεις χρόνιας έντασης και βίαιων πρακτικών και αντιπαραθέσεων, καταλήγουν σε φονικά λουτρά αίματος που συνταράσσουν την κοινή γνώμη.
Εδώ, οφείλουμε να αναφερθούμε και στον περίφημο και επί αιώνες ανθεκτικό μύθο της «παιδικής αθωότητας».
Η εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης έδειξε ότι τελικά δεν είχε δίκιο η σχολή του Ρουσσώ, που ισχυριζόταν ότι ο άνθρωπος γεννιέται από τη φύση του καλός και αθώος και διαφθείρεται κατόπιν από την κοινωνία και τον πολιτισμό, αλλά εκείνη του Φρόυντ.
Υπάρχουν και ακραίες τερατώδεις περιπτώσεις όπου πατέρες κρατούσαν έγκλειστες τις κόρες τους επί σειρά ετών, τις κακοποιούσαν σεξουαλικά, και είχαν κάνει παιδιά μαζί τους! Συχνά, αυτές οι καταστάσεις χρόνιας έντασης και βίαιων πρακτικών και αντιπαραθέσεων, καταλήγουν σε φονικά λουτρά αίματος που συνταράσσουν την κοινή γνώμη.
Εδώ, οφείλουμε να αναφερθούμε και στον περίφημο και επί αιώνες ανθεκτικό μύθο της «παιδικής αθωότητας».
Η εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψης έδειξε ότι τελικά δεν είχε δίκιο η σχολή του Ρουσσώ, που ισχυριζόταν ότι ο άνθρωπος γεννιέται από τη φύση του καλός και αθώος και διαφθείρεται κατόπιν από την κοινωνία και τον πολιτισμό, αλλά εκείνη του Φρόυντ.
Ο πατέρας της Ψυχανάλυσης απέδειξε ότι «το παιδί είναι ένας πολυμορφικός διεστραμμένος». Όσο σοκαριστική κι αν φαίνεται αυτή η διαπίστωση, παράλληλα είναι και απολύτως αληθινή, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από την προσωπική πείρα και από τις αναμνήσεις μας.
Σίγουρα όλοι θυμόμαστε την πρώιμη ενασχόλησή μας με τις ερωτογόνες ζώνες του σώματός μας και με το θέμα του σεξ, τη σκληρότητα που δείχναμε αρχικά προς τα παιχνίδια μας και κατόπιν προς τα ανυπεράσπιστα ζώα και τους μικρότερούς μας σε ηλικία, τη μακιαβελικά εκβιαστική συμπεριφορά προς τους μεγαλυτέρους μας για να πετύχουμε κάποιον σκοπό μας, κλπ.
Ο μύθος του «καλού και αθώου παιδιού» άντεξε επί πολλούς αιώνες, αλλά τελικά κατέρρευσε κι αυτός.
Σίγουρα όλοι θυμόμαστε την πρώιμη ενασχόλησή μας με τις ερωτογόνες ζώνες του σώματός μας και με το θέμα του σεξ, τη σκληρότητα που δείχναμε αρχικά προς τα παιχνίδια μας και κατόπιν προς τα ανυπεράσπιστα ζώα και τους μικρότερούς μας σε ηλικία, τη μακιαβελικά εκβιαστική συμπεριφορά προς τους μεγαλυτέρους μας για να πετύχουμε κάποιον σκοπό μας, κλπ.
Ο μύθος του «καλού και αθώου παιδιού» άντεξε επί πολλούς αιώνες, αλλά τελικά κατέρρευσε κι αυτός.
Ας παραθέσουμε και κάποιες ψυχολογικές απόπειρες εξήγησης όλων αυτών των αρρωστημένων, παράλογων, και καταστροφικών ατομικών ανθρώπινων συμπεριφορών. Συχνά, απλά στατιστικά δεδομένα εκλαμβάνονται από τους ερευνητές ως αποδεικτικά στοιχεία. Για παράδειγμα, τα παιδιά που έχουν υποστεί σεξουαλική κακοποίηση και βιασμό, όταν μεγαλώνουν ασκούν (σε μεγάλο ποσοστό) τις ίδιες άθλιες πρακτικές σε άλλα παιδιά.
Στο καίριο ερώτημα γιατί να κάνουν σε αθώα άτομα, που δεν έχουν καμία σχέση με το δικό τους πάθημα, κάτι που τα ίδια βίωσαν ως μια εξαιρετικά οδυνηρή και τραυματική εμπειρία, η απάντηση των ψυχολόγων είναι «από μιμητισμό», «από επιθυμία εκδίκησης», κλπ.
Για να συμμαζέψουν τα πράγματα στο κρεβάτι του Προκρούστη, μετατρέπουν τον άνθρωπο σε μια ασυνείδητη μαϊμού που μιμείται μηχανικά και δίχως ίχνος σκέψης διάφορες αποτρόπαιες πράξεις.
Στο καίριο ερώτημα γιατί να κάνουν σε αθώα άτομα, που δεν έχουν καμία σχέση με το δικό τους πάθημα, κάτι που τα ίδια βίωσαν ως μια εξαιρετικά οδυνηρή και τραυματική εμπειρία, η απάντηση των ψυχολόγων είναι «από μιμητισμό», «από επιθυμία εκδίκησης», κλπ.
Για να συμμαζέψουν τα πράγματα στο κρεβάτι του Προκρούστη, μετατρέπουν τον άνθρωπο σε μια ασυνείδητη μαϊμού που μιμείται μηχανικά και δίχως ίχνος σκέψης διάφορες αποτρόπαιες πράξεις.
Μια άλλη προσφιλής εξήγηση κάποιας ανορθόδοξης συμπεριφοράς είναι η φράση «το έκανε για να τιμωρήσει τον εαυτό του». Δηλαδή, κάποιος παντρεύεται συνειδητά το λάθος άτομο, επιδίδεται σε διάφορες αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές (αλκοόλ, ναρκωτικά, κλπ.) από μια μυστηριώδη σαδιστική διάθεση «να τιμωρήσει τον εαυτό του» για κάποια δυσεξήγητα και λαβυρινθώδη ψυχολογικά συμπλέγματα της παιδικής του ηλικίας!
Είμαι ο πρώτος που θα συμφωνήσω ότι η μεγάλη συνεισφορά του Φρόυντ είναι η ανακάλυψη του υποσυνείδητου/ασυνείδητου στον άνθρωπο, με τη μόνη διαφορά ότι εγώ το βλέπω σαν μια κερκόπορτα από την οποία υπεισέρχονται στον άνθρωπο επιρροές και δυνάμεις που ακυρώνουν την έννοια της ελεύθερης βούλησης.
Πώς μπορούν να εξηγηθούν διαφορετικά οι αστείρευτες σεξουαλικές διαστροφές, οι αναρίθμητοι τρόποι βασανισμού και μαρτυρικής θανάτωσης τόσο ζώων όσο και ομοίων του (συχνά για εντελώς αναπόδεικτα και υποθετικά θρησκευτικά θέματα), η καθημερινή σαδομαζοχιστική μας σχέση με τους γύρω μας, διαπιστώσεις που οδήγησαν τον συγγραφέα Παντελή Καλιότσο στην τραγικά αληθινή λακωνική διαπίστωση: «Πεπρωμένο του κάθε ανθρώπου είναι να βασανίσει και να βασανιστεί»!
Πώς μπορούν να εξηγηθούν διαφορετικά οι αστείρευτες σεξουαλικές διαστροφές, οι αναρίθμητοι τρόποι βασανισμού και μαρτυρικής θανάτωσης τόσο ζώων όσο και ομοίων του (συχνά για εντελώς αναπόδεικτα και υποθετικά θρησκευτικά θέματα), η καθημερινή σαδομαζοχιστική μας σχέση με τους γύρω μας, διαπιστώσεις που οδήγησαν τον συγγραφέα Παντελή Καλιότσο στην τραγικά αληθινή λακωνική διαπίστωση: «Πεπρωμένο του κάθε ανθρώπου είναι να βασανίσει και να βασανιστεί»!
Ένα από τα «θετικά» της τηλεόρασης είναι και οι εκπομπές εκείνες είτε δραματοποιημένων είτε αυτούσιων «οικογενειακών ιστοριών καθημερινής τρέλας», που αποδεικνύουν την ευρέως εκτεταμένη, διαχρονική, και ουσιαστικά ανεξήγητη παράνοια του ανθρώπου.
«Ο άνθρωπος είναι μια άβυσσος… Ζαλίζεται όποιος σκύβει μέσα του…», (Γκ. Μπύχνερ).
«Ο άνθρωπος είναι μια άβυσσος… Ζαλίζεται όποιος σκύβει μέσα του…», (Γκ. Μπύχνερ).
Έτσι λοιπόν, παρά το γεγονός ότι η οικογένεια αποδεικνύεται τελικά ένα άκρως αρρωστημένο άντρο ασκήσεων σαδισμού, βίας, σεξουαλικών διαστροφών, συχνά και φόνων, συνεχίζει να εξυμνείται και να θεωρείται το ιερό και απαραβίαστο θεμέλιο του οικοδομήματος της ανθρώπινης κοινωνίας! Ίσως επειδή προετοιμάζει κατάλληλα το άτομο για το επόμενο και μεγαλύτερο στάδιο της ανθρωποπαράνοιας, εκείνο της συλλογικής!
Ομαδική ανθρωποπαράνοια
«Η Ιστορία είναι ένας εφιάλτης από τον οποίο προσπαθώ να ξυπνήσω», γράφει ο Τζέημς Τζόυς,
«Η Ιστορία είναι μια χρονολόγηση ατυχημάτων», συμπληρώνει η Ντόρις Λέσινγκ, και όντως κάπως έτσι είναι τα πράγματα.
Λίγο παραέξω από το κατώφλι της δήθεν γεμάτης από θαλπωρή κι αγάπη οικογενειακής εστίας, περιμένουν τον νέο καινούργιες παρανοϊκές και αιματηρές περιπέτειες.
«Η Ιστορία είναι μια χρονολόγηση ατυχημάτων», συμπληρώνει η Ντόρις Λέσινγκ, και όντως κάπως έτσι είναι τα πράγματα.
Λίγο παραέξω από το κατώφλι της δήθεν γεμάτης από θαλπωρή κι αγάπη οικογενειακής εστίας, περιμένουν τον νέο καινούργιες παρανοϊκές και αιματηρές περιπέτειες.
Στο σχολείο μαθαίνει ότι ανήκει σε έναν λαό που είναι ανώτερος από όλους τους άλλους, ότι η χώρα του έχει μια θρησκεία που διαθέτει το εξαιρετικό προνόμιο να είναι η μόνη αληθινή στον κόσμο, ότι όποτε χρειαστεί θα πρέπει να είναι έτοιμος να σκοτώσει και να πεθάνει για τη χώρα του και για τη θρησκεία του, κλπ.
Φυσικά, κανείς ποτέ δεν του εξηγεί από πού ακριβώς προκύπτει αυτή η ανωτερότητα του λαού του και της θρησκείας του, αλλά ούτε κι ο ίδιος αναρωτιέται, περιχαρής από αυτή την εξαιρετική εύνοια της Ιστορίας.
Φυσικά, κανείς ποτέ δεν του εξηγεί από πού ακριβώς προκύπτει αυτή η ανωτερότητα του λαού του και της θρησκείας του, αλλά ούτε κι ο ίδιος αναρωτιέται, περιχαρής από αυτή την εξαιρετική εύνοια της Ιστορίας.
Τη συνέχεια αναλαμβάνουν οι συμμαθητές του, οι οποίοι του μαθαίνουν ότι πρέπει απαραιτήτως να ανήκει σε μια αθλητική ομάδα (ποδοσφαίρου, μπάσκετ, ράγκμπυ, κλπ.) και να μισεί όλους εκείνους που ανήκουν σε διαφορετικές ομάδες, επειδή η δική του είναι η καλύτερη. Αν τύχει και ρωτήσει από πού προκύπτει αυτό, η απάντηση είναι «επειδή είναι η ομάδα μας».
Αργότερα, στο Πανεπιστήμιο διάφοροι συμφοιτητές του προσπαθούν να τον προσελκύσουν ο καθένας στη δική του ιδεολογία, η οποία εννοείται ότι είναι η μόνη σωστή, και του μαθαίνουν να μισεί όλους εκείνους που ανήκουν σε διαφορετικές ιδεολογίες.
Στην πιθανή παρατήρησή του ότι η αποτυχία στην εφαρμογή όλων ανεξαιρέτως των ιδεολογιών, όπως αυτή προκύπτει από την Ιστορία, αποδεικνύει ουσιαστικά την αποτυχία του ανθρώπου, οι απαντήσεις που θα πάρει θα ποικίλλουν ανάλογα με την ιδεολογική τους προέλευση: «αντιδραστικέ», «φασίστα», «μικροαστέ», «κουμμούνι», «αναρχικέ», «μηδενιστή», κλπ.
Στην πιθανή παρατήρησή του ότι η αποτυχία στην εφαρμογή όλων ανεξαιρέτως των ιδεολογιών, όπως αυτή προκύπτει από την Ιστορία, αποδεικνύει ουσιαστικά την αποτυχία του ανθρώπου, οι απαντήσεις που θα πάρει θα ποικίλλουν ανάλογα με την ιδεολογική τους προέλευση: «αντιδραστικέ», «φασίστα», «μικροαστέ», «κουμμούνι», «αναρχικέ», «μηδενιστή», κλπ.
Ένα άλλο πράγμα που οφείλει να σέβεται ευλαβικά και απαρέγκλιτα είναι «η παράδοση».
Για παράδειγμα, αν τύχει και ισχυριστεί ότι βρίσκει εντελώς φρικιαστικό και παράλογο το θέαμα του βασανισμού και της τελετουργικής θανάτωσης ενός ταύρου από έναν άνθρωπο ντυμένο με φανταχτερή στολή, ενώπιον χιλιάδων θεατών σε σαδιστικό παραλήρημα, θα πάρει την απάντηση «μα, είναι μια από τις παραδόσεις της αγαπημένης μας Ισπανίας!». Και πάει λέγοντας, με πολλά άλλα παρόμοια κι εξ ίσου παρανοϊκά θέματα.
Για παράδειγμα, αν τύχει και ισχυριστεί ότι βρίσκει εντελώς φρικιαστικό και παράλογο το θέαμα του βασανισμού και της τελετουργικής θανάτωσης ενός ταύρου από έναν άνθρωπο ντυμένο με φανταχτερή στολή, ενώπιον χιλιάδων θεατών σε σαδιστικό παραλήρημα, θα πάρει την απάντηση «μα, είναι μια από τις παραδόσεις της αγαπημένης μας Ισπανίας!». Και πάει λέγοντας, με πολλά άλλα παρόμοια κι εξ ίσου παρανοϊκά θέματα.
Έτσι, σε περίπτωση παντελούς απουσίας ουσιαστικής κριτικής σκέψης, ο άνθρωπος σύντομα βρίσκεται εγκλωβισμένος σε διάφορα μαντριά και νοιώθει έντονο μίσος για τα πρόβατα, τους βοσκούς, και τους αρχιτσέλιγκες όλων των άλλων μαντριών, οι οποίοι το ανταποδίδουν εξ ίσου.
Η ιστορία της ανθρωπότητας δεν είναι η πάλη των τάξεων, αλλά κάτι πολύ ευρύτερο: είναι η πάλη των πάσης φύσεως μαντριών.
Επίσης, εδώ να προσθέσουμε ότι στο εσωτερικό του κάθε μαντριού υπάρχουν και υπο-ομάδες που συνδέονται από επιμέρους ενδιαφέροντα/συμφέροντα, οι επονομαζόμενες «κλίκες», «οργανώσεις», «μυστικές εταιρείες», «αδελφότητες», κλπ.
Όλα αυτά δημιουργούν ένα απίστευτα ευρύτατο δίκτυο συγκρουόμενων διαπλοκών, έναν αληθινό λαβύρινθο συμμαχιών και αντιπαραθέσεων, γεγονός που οδήγησε τον μεγάλο ποιητή Λωτρεαμόν να γράψει: «η παγκόσμια οικογένεια των ανθρώπων είναι μια ουτοπία αντάξια και της πιο μέτριας λογικής».
Από την άλλη, πάλι, αν ο άνθρωπος τύχει και αρχίσει να χρησιμοποιεί μια αληθινά κριτική σκέψη προς όλα αυτά, αν δεν δεχτεί να μπει σε κανένα μαντρί, τότε τον περιμένει η τραγική μοίρα του δακτυλοδειχτούμενου αποσυνάγωγου, του «μαύρου πρόβατου» που βάλλεται από όλα ανεξαιρέτως τα μαντριά και δεν βρίσκει μέρος να σταθεί και να ξαποστάσει.
Επίσης, εδώ να προσθέσουμε ότι στο εσωτερικό του κάθε μαντριού υπάρχουν και υπο-ομάδες που συνδέονται από επιμέρους ενδιαφέροντα/συμφέροντα, οι επονομαζόμενες «κλίκες», «οργανώσεις», «μυστικές εταιρείες», «αδελφότητες», κλπ.
Όλα αυτά δημιουργούν ένα απίστευτα ευρύτατο δίκτυο συγκρουόμενων διαπλοκών, έναν αληθινό λαβύρινθο συμμαχιών και αντιπαραθέσεων, γεγονός που οδήγησε τον μεγάλο ποιητή Λωτρεαμόν να γράψει: «η παγκόσμια οικογένεια των ανθρώπων είναι μια ουτοπία αντάξια και της πιο μέτριας λογικής».
Από την άλλη, πάλι, αν ο άνθρωπος τύχει και αρχίσει να χρησιμοποιεί μια αληθινά κριτική σκέψη προς όλα αυτά, αν δεν δεχτεί να μπει σε κανένα μαντρί, τότε τον περιμένει η τραγική μοίρα του δακτυλοδειχτούμενου αποσυνάγωγου, του «μαύρου πρόβατου» που βάλλεται από όλα ανεξαιρέτως τα μαντριά και δεν βρίσκει μέρος να σταθεί και να ξαποστάσει.
Ο Τεγιάρ ντε Σαρντέν διαχώρισε τη Γη σε τρία βασικά επίπεδα: στη γαιόσφαιρα (υλική βάση), στη βιόσφαιρα (έμβιος κόσμος), και στη νοοόσφαιρα (όλα τα άυλα πνευματικά δημιουργήματα του ανθρώπου).
Το τραγικό της υπόθεσης είναι ότι αυτή η νοόσφαιρα, που τον οδήγησε σε αναρίθμητα θαυμαστά επιτεύγματα πολιτισμού και τεχνολογίας, παράλληλα αποδείχτηκε και το Βατερλώ του, επειδή οι περισσότερες συγκρούσεις, σφαγές, και πόλεμοι, έγιναν εξ αιτίας αυτών των άυλων αλλά άκρως φονικών οντοτήτων που γεννά διαρκώς ο νους του ανθρώπου, των ιδεών:
υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί θεοί, υπάρχει ένας και μοναδικός αληθινός Θεός, πώς ακριβώς είναι και πώς δεν είναι αυτός ο μοναδικός αληθινός Θεός, τι πραγματικά είπε και τι δεν είπε αυτός ο μοναδικός αληθινός Θεός, ποια είναι η ιδανική μορφή ανθρώπινης κοινωνίας, πώς θα φτάσουμε σε αυτή την ιδανική μορφή ανθρώπινης κοινωνίας, υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες φυλές και λαοί και οι ανώτερες/οι ορθώς εκμεταλλεύονται και καταπιέζουν τις/τους κατώτερες/ους, οι γυναίκες είναι κατώτερες από τους άντρες άρα δικαιολογείται η καταπίεση και η εκμετάλλευσή τους, όλοι οι πλούσιοι είναι κακοί όλοι οι φτωχοί είναι καλοί, οι Ευρωπαίοι είναι πολιτισμένοι όλοι οι άλλοι λαοί είναι βάρβαροι, κλπ., κλπ., κλπ.
Το τραγικό της υπόθεσης είναι ότι αυτή η νοόσφαιρα, που τον οδήγησε σε αναρίθμητα θαυμαστά επιτεύγματα πολιτισμού και τεχνολογίας, παράλληλα αποδείχτηκε και το Βατερλώ του, επειδή οι περισσότερες συγκρούσεις, σφαγές, και πόλεμοι, έγιναν εξ αιτίας αυτών των άυλων αλλά άκρως φονικών οντοτήτων που γεννά διαρκώς ο νους του ανθρώπου, των ιδεών:
υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί θεοί, υπάρχει ένας και μοναδικός αληθινός Θεός, πώς ακριβώς είναι και πώς δεν είναι αυτός ο μοναδικός αληθινός Θεός, τι πραγματικά είπε και τι δεν είπε αυτός ο μοναδικός αληθινός Θεός, ποια είναι η ιδανική μορφή ανθρώπινης κοινωνίας, πώς θα φτάσουμε σε αυτή την ιδανική μορφή ανθρώπινης κοινωνίας, υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες φυλές και λαοί και οι ανώτερες/οι ορθώς εκμεταλλεύονται και καταπιέζουν τις/τους κατώτερες/ους, οι γυναίκες είναι κατώτερες από τους άντρες άρα δικαιολογείται η καταπίεση και η εκμετάλλευσή τους, όλοι οι πλούσιοι είναι κακοί όλοι οι φτωχοί είναι καλοί, οι Ευρωπαίοι είναι πολιτισμένοι όλοι οι άλλοι λαοί είναι βάρβαροι, κλπ., κλπ., κλπ.
Αν το καλοσκεφτεί κανείς, οι μεγαλύτερες εκατόμβες στην ανθρώπινη Ιστορία προκλήθηκαν από αυτούς τους διανοητικούς δυνάστες, οι οποίοι μόλις κατακτήσουν τον εγκέφαλο ενός ανθρώπου τον υποχρεώνουν να εργαστεί μέχρι θανάτου προς την κατεύθυνση της συνεχούς διάδοσής τους, δίχως αυτός καν να το αντιλαμβάνεται.
Όπως το ανέλυσε πολύ σωστά ο Άγγλος βιολόγος Ρίτσαρντ Ντώκινς στη θεωρία του περί μιμιδίων, οι ιδέες συμπεριφέρονται σαν μια μορφή εγκεφαλικών παρασίτων και ιών, οι οποίοι πρέπει να περάσουν σε νέους εγκεφάλους με σκοπό να επιτύχουν τη διαιώνισή τους, γεγονός που εξηγεί τη διακαή επιθυμία προσηλυτισμού που κυριεύει τους οπαδούς θρησκειών και ιδεολογιών.
Όπως το ανέλυσε πολύ σωστά ο Άγγλος βιολόγος Ρίτσαρντ Ντώκινς στη θεωρία του περί μιμιδίων, οι ιδέες συμπεριφέρονται σαν μια μορφή εγκεφαλικών παρασίτων και ιών, οι οποίοι πρέπει να περάσουν σε νέους εγκεφάλους με σκοπό να επιτύχουν τη διαιώνισή τους, γεγονός που εξηγεί τη διακαή επιθυμία προσηλυτισμού που κυριεύει τους οπαδούς θρησκειών και ιδεολογιών.
Εδώ, το αναπάντητο ερώτημα είναι «πού γεννιούνται οι ιδέες», διότι κανείς σοβαρός ερευνητής δεν πιστεύει πλέον την παλιά φυσιομηχανιστική αντίληψη «ο εγκέφαλος παράγει τη σκέψη όπως το συκώτι τη χολή»!
Επίσης, σε όλες τις περιπτώσεις επικράτησης μιας θρησκείας, μιας ιδεολογίας, σύντομα αποδεικνύεται ότι η πρακτική εφαρμογή της δεν έχει καμία σχέση με το θεωρητικό της υπόβαθρο, επειδή αυτό έχει διαστραφεί και τροποποιηθεί προς το συμφέρον της ηγετικής ομάδας που αναλαμβάνει την εφαρμογή της, γεγονός που η ίδια, φυσικά αρνείται σθεναρά, υποστηρίζοντας ότι εργάζεται «για τη μοναδική αλήθεια», «για το καλό του λαού», κλπ.!
Επίσης, σε όλες τις περιπτώσεις επικράτησης μιας θρησκείας, μιας ιδεολογίας, σύντομα αποδεικνύεται ότι η πρακτική εφαρμογή της δεν έχει καμία σχέση με το θεωρητικό της υπόβαθρο, επειδή αυτό έχει διαστραφεί και τροποποιηθεί προς το συμφέρον της ηγετικής ομάδας που αναλαμβάνει την εφαρμογή της, γεγονός που η ίδια, φυσικά αρνείται σθεναρά, υποστηρίζοντας ότι εργάζεται «για τη μοναδική αλήθεια», «για το καλό του λαού», κλπ.!
Όπως γράφει χαρακτηριστικά και ο Ρώσος συγγραφέας Αλεξάντρ Σολζενίτσιν: «Η ιδεολογία! Αυτή δίνει την απαιτούμενη δικαίωση στο κακούργημα και την απαραίτητη μακρόχρονη διάρκεια στον κακούργο. Αυτή είναι η θρησκευτική, κοινωνική θεωρία που κάνει τις πράξεις του να φαίνονται καλές τόσο στα δικά του μάτια όσο και στα μάτια των άλλων, έτσι ώστε να μην ακούει μομφές και κατάρες αλλά επαίνους κι εγκώμια. Για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους, οι Ιεροεξεταστές ισχυρίζονταν ότι αποβλέπουν στην εδραίωση του Χριστιανισμού, οι κατακτητές ότι θέλουν να μεγαλώσουν την πατρίδα τους, οι αποικιοκράτες ότι επιδιώκουν τη διάδοση του πολιτισμού, οι ναζί ότι περιφρουρούν την καθαρότητα της φυλής τους, και οι επαναστάτες ότι θέλουν να εξασφαλίσουν την ισότητα, την αδελφοσύνη, και την ευτυχία των μελλοντικών γενεών».
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του είδους είναι και η περίπτωση του κομμουνισμού.
Ξεκίνησε θεωρητικά από τον Μαρξ, ως μια μορφή ιδανικής κοινωνίας, και κατέληξε στα μεγαλύτερα οργανωμένα από ανθρώπους κολαστήρια της Ιστορίας, με πρώτο και χειρότερο εκείνο της Σοβιετικής Ένωσης.
Ο Σολζενίτσιν, με λεπτομερή ακρίβεια και απίστευτη υπομονή εντομολόγου, κατέγραψε, στο ογκώδες «Αρχιπέλαγος Γκούλαγκ», όλη τη φρίκη εκείνου του καθεστώτος, κυρίως της σταλινικής αιχμής 1933-1953.
Κανένας πολίτης δεν ήταν στο απυρόβλητο, όλοι ήταν ύποπτοι, όλοι φοβούνταν μήπως τους καταδώσουν ακόμη και οι πιο κοντινοί συγγενείς τους, ένας τεράστιος αριθμός μυστικών αστυνομικών ασχολιόταν αποκλειστικά με την παρακολούθηση, τη σύλληψη, τον βασανισμό, την απόσπαση ομολογίας ενοχής των υπόπτων, την επιτήρησή τους στις φυλακές, τις εκτελέσεις και την εξαφάνιση των πτωμάτων.
Και το πιο αθώο πράγμα μπορούσε να χρησιμεύσει σαν βάση για τις πιο συνηθισμένες γενικές κι αόριστες κατηγορίες («αντισοβιετικές ενέργειες», «αντεπαναστατική προπαγάνδα») και να οδηγήσει κάποιον δυστυχή σε πολυετή φυλάκιση ή σε εκτέλεση.
Ούτε και στην ηγετική ομάδα της κορυφής υπήρχε η παραμικρή υποψία ηρεμίας: ο Στάλιν φοβόταν συνεχώς μήπως τον δηλητηριάσουν ή τον σκοτώσουν οι κοντινοί συνεργάτες του, εκείνοι φοβούνταν μήπως γίνουν τα επόμενα θύματα του Στάλιν, κλπ.
Το όλο σύστημα έμοιαζε με μια απέραντη και παρανοϊκή Βιομηχανία Τρόμου, Βασανιστηρίων, και Θανάτου.
Το βασικό ερώτημα εδώ είναι γιατί ένας καθεστώς που δεν συνέφερε ούτε στην ηγετική ομάδα που βρισκόταν στην κορυφή του -δεδομένου ότι ούτε εκείνη διέφευγε από την ατμόσφαιρα τρομοκρατίας που είχε η ίδια δημιουργήσει– συνέχιζε ωστόσο να διατηρείται!
Ίσως την απάντηση να την έδωσε ο ίδιος ο πρωτεργάτης εκείνης της απίστευτης κατάστασης, ο Στάλιν: «Η Ιστορία είναι γεμάτη από ανώμαλους»!…
Ξεκίνησε θεωρητικά από τον Μαρξ, ως μια μορφή ιδανικής κοινωνίας, και κατέληξε στα μεγαλύτερα οργανωμένα από ανθρώπους κολαστήρια της Ιστορίας, με πρώτο και χειρότερο εκείνο της Σοβιετικής Ένωσης.
Ο Σολζενίτσιν, με λεπτομερή ακρίβεια και απίστευτη υπομονή εντομολόγου, κατέγραψε, στο ογκώδες «Αρχιπέλαγος Γκούλαγκ», όλη τη φρίκη εκείνου του καθεστώτος, κυρίως της σταλινικής αιχμής 1933-1953.
Κανένας πολίτης δεν ήταν στο απυρόβλητο, όλοι ήταν ύποπτοι, όλοι φοβούνταν μήπως τους καταδώσουν ακόμη και οι πιο κοντινοί συγγενείς τους, ένας τεράστιος αριθμός μυστικών αστυνομικών ασχολιόταν αποκλειστικά με την παρακολούθηση, τη σύλληψη, τον βασανισμό, την απόσπαση ομολογίας ενοχής των υπόπτων, την επιτήρησή τους στις φυλακές, τις εκτελέσεις και την εξαφάνιση των πτωμάτων.
Και το πιο αθώο πράγμα μπορούσε να χρησιμεύσει σαν βάση για τις πιο συνηθισμένες γενικές κι αόριστες κατηγορίες («αντισοβιετικές ενέργειες», «αντεπαναστατική προπαγάνδα») και να οδηγήσει κάποιον δυστυχή σε πολυετή φυλάκιση ή σε εκτέλεση.
Ούτε και στην ηγετική ομάδα της κορυφής υπήρχε η παραμικρή υποψία ηρεμίας: ο Στάλιν φοβόταν συνεχώς μήπως τον δηλητηριάσουν ή τον σκοτώσουν οι κοντινοί συνεργάτες του, εκείνοι φοβούνταν μήπως γίνουν τα επόμενα θύματα του Στάλιν, κλπ.
Το όλο σύστημα έμοιαζε με μια απέραντη και παρανοϊκή Βιομηχανία Τρόμου, Βασανιστηρίων, και Θανάτου.
Το βασικό ερώτημα εδώ είναι γιατί ένας καθεστώς που δεν συνέφερε ούτε στην ηγετική ομάδα που βρισκόταν στην κορυφή του -δεδομένου ότι ούτε εκείνη διέφευγε από την ατμόσφαιρα τρομοκρατίας που είχε η ίδια δημιουργήσει– συνέχιζε ωστόσο να διατηρείται!
Ίσως την απάντηση να την έδωσε ο ίδιος ο πρωτεργάτης εκείνης της απίστευτης κατάστασης, ο Στάλιν: «Η Ιστορία είναι γεμάτη από ανώμαλους»!…
Ναι, σίγουρα! Καλιγούλας, Νέρων, Αττίλας η μάστιγα του Θεού, Τζένγκις Χαν, Ταμερλάνος, Κυανοπώγωνας, Βλαντ Τέπες ο Παλουκωτής, Τζακ ο Αντεροβγάλτης, Χίτλερ, Στάλιν, Μάο, Πολ Ποτ, και πόσοι άλλοι: αιμοσταγή τέρατα που ακυρώνουν κάθε εξηγηματική απόπειρα, που έρχονται από μια άλλη αποτρόπαια διάσταση, εκείνη του Απόλυτου Κακού. Αν υπάρχει και η παραμικρή αμφιβολία, ακούστε κι αυτό.
Ο Στάλιν διασκέδαζε αφάνταστα με ανέκδοτα βγαλμένα από την τερατώδη βιομηχανία τρόμου που είχε εγκαθιδρύσει. Ένα από τα αγαπημένα του ήταν το εξής:
Κάποτε, ένας νεαρός συνελήφθη, βασανίστηκε, κι εκτελέστηκε (όπως και αναρίθμητοι άλλοι, αδίκως). Όταν μυστικοί αστυνομικοί πήγαν να αναγγείλουν τον θάνατό του στους γονείς του, τους είπαν θριαμβευτικά: «Συγχαρητήρια! Ο γιος σας ομολόγησε ότι έγραψε τον Ευγένιο Ονέγκιν!», (κλασικό έργο της ρωσικής λογοτεχνίας που γράφτηκε από τον Πούσκιν τον 19ο αιώνα).
Ο Στάλιν διασκέδαζε αφάνταστα με ανέκδοτα βγαλμένα από την τερατώδη βιομηχανία τρόμου που είχε εγκαθιδρύσει. Ένα από τα αγαπημένα του ήταν το εξής:
Κάποτε, ένας νεαρός συνελήφθη, βασανίστηκε, κι εκτελέστηκε (όπως και αναρίθμητοι άλλοι, αδίκως). Όταν μυστικοί αστυνομικοί πήγαν να αναγγείλουν τον θάνατό του στους γονείς του, τους είπαν θριαμβευτικά: «Συγχαρητήρια! Ο γιος σας ομολόγησε ότι έγραψε τον Ευγένιο Ονέγκιν!», (κλασικό έργο της ρωσικής λογοτεχνίας που γράφτηκε από τον Πούσκιν τον 19ο αιώνα).
Κι εδώ, τίθεται ένα άλλο θεμελιώδες κι αναπάντητο ερώτημα: πώς το μοναδικό ζώο-φορέας λογικής, ο άνθρωπος, ενώ κατάφερε μέσα από τον εφαρμοσμένο ορθολογισμό (Μαθηματικά, Θετικές Επιστήμες) μέσα σε 20.000 χρόνια να βγει από τις σπηλιές και να ταξιδεύει στο αχανές Διάστημα, παράλληλα δεν κατόρθωσε ποτέ να διευθετήσει, μέσα από την απαραίτητη άσκηση της κοινής λογικής, τα απλά θέματα της καθημερινότητάς και της ειρηνικής συμβίωσης με τους ομοίους του!…
Η μυστηριώδης μεταδοτικότητα του Κακού
Ένα βασικό πράγμα που θα διαπιστώσει κάποιος οξυδερκής παρατηρητής των ανθρώπινων τεκταινόμενων, είναι η μυστηριώδης και ταχύτατη μεταδοτικότητα του Κακού. Ενώ μια καλή και ωφέλιμη για το κοινωνικό σύνολο συμπεριφορά έχει πολύ αργό ρυθμό μεταδοτικότητας και είναι πολύ σπάνιο να κατορθώσει τελικά να επιβληθεί σε ευρεία κλίμακα, οι αρνητικές, καταστροφικές, και συχνά φονικές συμπεριφορές βρίσκουν γρήγορα μιμητές και μεταδίδονται με σχεδόν αστραπιαία ταχύτητα.
Στο σχολείο τα άτομα με παραβατική συμπεριφορά έχουν περισσότερους θαυμαστές και βρίσκουν ευκολότερα μιμητές από τους καλούς μαθητές, τους υποτιμητικά αποκαλούμενους «φυτά», «σπασίκλες», κλπ.
Στην πολυετή συζυγική (και επίσης ανεξήγητη) συμβίωση ενός καλού κι ενός κακού ατόμου, βλέπουμε ότι σχεδόν πάντα το καλό υποκύπτει στο κακό και συχνά μάλιστα υιοθετεί τελικά και τη συμπεριφορά του.
Σε κάποια ποδοσφαιρική ή άλλη μαζική συγκέντρωση ατόμων, μια αψιμαχία μεταξύ κάποιων λίγων ατόμων μπορεί να καταλήξει αστραπιαία σε γενικευμένη σύγκρουση.
Το γενικό πρόσταγμα αμοραλισμού με το οποίο εγκαινίασε το 1981 στην Ελλάδα την πολυετή πολιτική κυριαρχία του ο Ανδρέας Παπανδρέου, βρήκε σε ελάχιστο χρόνο εκατομμύρια οπαδούς οι οποίοι εξαπατούσαν κι έκλεβαν αλλήλους, το Δημόσιο, την ΕΟΚ και την ΕΕ, ζητούσαν κι έπαιρναν παροχές από ένα δανειοδίαιτο Κράτος, δίχως να σκέφτονται ότι στην ουσία ροκάνιζαν, σαν μανιασμένα τρωκτικά, τα κλαδιά του δέντρου πάνω στο οποίο ζούσαν, ότι κάποτε θα ερχόταν ο τσουχτερός λογαριασμός γι’ αυτή την τεχνητή εμφυλιοπολεμική ευμάρεια, όπως και τελικά έγινε.
Και ο κατάλογος αυτός δεν έχει τελειωμό.
Και ο κατάλογος αυτός δεν έχει τελειωμό.
Η απλοϊκή εξήγηση ότι «το κακό είναι πιο εύκολο να γίνει», συχνά έρχεται σε αντίθεση με τα ίδια τα γεγονότα.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς τον χρόνο και την ενέργεια που ανάλωσε π.χ. ο Ιάγος για να δηλητηριάσει τον Μάκβεθ με υποψίες και να τον οδηγήσει στο έγκλημα, στο ομώνυμο αριστουργηματικό θεατρικό του Σαίξπηρ.
Κεντρική ιδέα του έργου δεν είναι η εφευρετικότητα του Ιάγου στην προσπάθειά του να κάνει το κακό, αλλά η αρρωστημένη, η διαστροφική, η ουσιαστικά ανεξήγητη ηδονή που αποκομίζει από την επιτυχία του να σπείρει το μίσος, την απόγνωση, και τον θάνατο σε ένα μέχρι τότε αγαπημένο κι ευτυχισμένο ζευγάρι.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς τον χρόνο και την ενέργεια που ανάλωσε π.χ. ο Ιάγος για να δηλητηριάσει τον Μάκβεθ με υποψίες και να τον οδηγήσει στο έγκλημα, στο ομώνυμο αριστουργηματικό θεατρικό του Σαίξπηρ.
Κεντρική ιδέα του έργου δεν είναι η εφευρετικότητα του Ιάγου στην προσπάθειά του να κάνει το κακό, αλλά η αρρωστημένη, η διαστροφική, η ουσιαστικά ανεξήγητη ηδονή που αποκομίζει από την επιτυχία του να σπείρει το μίσος, την απόγνωση, και τον θάνατο σε ένα μέχρι τότε αγαπημένο κι ευτυχισμένο ζευγάρι.
Κι εδώ, οι «επιστημονικές» εξηγήσεις φαίνονται μάλλον τραγικά παιδιαρώδεις κι ανεπαρκείς. Ας γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, ας δούμε την περίφημη περίπτωση των «μαγισσών του Σάλεμ».
Στην ομώνυμη πόλη των ΗΠΑ διαβιούσε μια κοινότητα φανατικών Χριστιανών, οι Πουριτανοί. Τον Ιανουάριο του 1691 μερικά ανήλικα κοριτσάκια, επηρεασμένα από τις σχεδόν καθημερινές συζητήσεις των ενηλίκων για πειρασμούς, δαίμονες, κλπ., και από τα πύρινα κυριακάτικα κηρύγματα του εφημέριου για τους συνεχείς πειρασμούς και τους κινδύνους από τον Σατανά, άρχισαν να κατηγορούν διάφορους κατοίκους της πόλης για άσκηση μαγείας.
Οι μεγαλύτεροι, αντί να επιδείξουν ψυχραιμία και φρόνηση, μπήκαν κι αυτοί ασυλλόγιστα σε εκείνο το γαϊτανάκι της παράνοιας και του φόβου.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι μέχρι το 1693 είχαν συλληφθεί και δικαστεί 140 κάτοικοι της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, είχαν καταδικαστεί 100, και είχαν εκτελεστεί 20 (και δύο σκυλιά)!
Χρειάστηκε η παρέμβαση του κυβερνήτη της Πολιτείας για να σταματήσει όλη εκείνη η απίστευτη φονική παράνοια!
Οι «επιστημονικές» εξηγήσεις; «Η αιτία ήταν οι επιπτώσεις των κοινωνικών εντάσεων που προκάλεσαν οι οικονομικές αλλαγές στη σχέση Μητρόπολης-αποικίας», (κοινωνιολογική).
«Η αιτία ήταν ο χριστιανικός μισογυνισμός και η καταπίεση των γυναικών στη συγκεκριμένη πόλη», (κοινωνιολογικο-φεμινιστική).
«Η αιτία ήταν μια κρίση μαζικής υστερίας που οφειλόταν στην αυστηρή θρησκευτική ηθική μιας απομονωμένης κοινότητας», (ψυχολογική).
Δεδομένου ότι οι δύο πρώτες δεν αξίζουν καν να αποτελέσουν αντικείμενο περαιτέρω ανάλυσης, ας δούμε την τελευταία, που φαίνεται και η πιο πειστική.
Στην ομώνυμη πόλη των ΗΠΑ διαβιούσε μια κοινότητα φανατικών Χριστιανών, οι Πουριτανοί. Τον Ιανουάριο του 1691 μερικά ανήλικα κοριτσάκια, επηρεασμένα από τις σχεδόν καθημερινές συζητήσεις των ενηλίκων για πειρασμούς, δαίμονες, κλπ., και από τα πύρινα κυριακάτικα κηρύγματα του εφημέριου για τους συνεχείς πειρασμούς και τους κινδύνους από τον Σατανά, άρχισαν να κατηγορούν διάφορους κατοίκους της πόλης για άσκηση μαγείας.
Οι μεγαλύτεροι, αντί να επιδείξουν ψυχραιμία και φρόνηση, μπήκαν κι αυτοί ασυλλόγιστα σε εκείνο το γαϊτανάκι της παράνοιας και του φόβου.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι μέχρι το 1693 είχαν συλληφθεί και δικαστεί 140 κάτοικοι της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, είχαν καταδικαστεί 100, και είχαν εκτελεστεί 20 (και δύο σκυλιά)!
Χρειάστηκε η παρέμβαση του κυβερνήτη της Πολιτείας για να σταματήσει όλη εκείνη η απίστευτη φονική παράνοια!
Οι «επιστημονικές» εξηγήσεις; «Η αιτία ήταν οι επιπτώσεις των κοινωνικών εντάσεων που προκάλεσαν οι οικονομικές αλλαγές στη σχέση Μητρόπολης-αποικίας», (κοινωνιολογική).
«Η αιτία ήταν ο χριστιανικός μισογυνισμός και η καταπίεση των γυναικών στη συγκεκριμένη πόλη», (κοινωνιολογικο-φεμινιστική).
«Η αιτία ήταν μια κρίση μαζικής υστερίας που οφειλόταν στην αυστηρή θρησκευτική ηθική μιας απομονωμένης κοινότητας», (ψυχολογική).
Δεδομένου ότι οι δύο πρώτες δεν αξίζουν καν να αποτελέσουν αντικείμενο περαιτέρω ανάλυσης, ας δούμε την τελευταία, που φαίνεται και η πιο πειστική.
Κι εδώ όμως το κύριο πρόβλημα είναι ο ταυτολογικός όρος «μαζική υστερία». Όπως οι βιολόγοι ονομάζουν μια παρατηρημένη συμπεριφορά «ένστικτο» και ύστερα χρησιμοποιούν τον όρο για να «εξηγήσουν» τη συμπεριφορά, το ίδιο συμβαίνει και με πολλούς όρους της Ψυχολογίας, όπως είναι η «μαζική υστερία»!
Τι ακριβώς είναι η «μαζική υστερία», πώς εξηγείται το γεγονός ότι μια εμφανώς παράλογη ιδέα κυριεύει ξαφνικά τον εγκέφαλο ενός ατόμου και κατόπιν μεταδίδεται και στα γύρω άτομα σαν πυρκαγιά;
Από πού προέρχονται οι κατηγορίες πολλών παιδιών κατά των γονέων τους (πάλι στις ΗΠΑ) για σατανιστικές πρακτικές με σεξουαλική κακοποίηση, τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα;
Το φαινόμενο αυτό πήρε τόσο μεγάλη έκταση, που οδήγησε το 1992 την Πάμελα Φέιντ στη δημιουργία του «False Memories Syndrome Institute» («Ινστιτούτο Συνδρόμου Ψευδών Αναμνήσεων»), το οποίο έγινε για να προστατεύει τους κατηγορούμενους από τις εντελώς φανταστικές (όπως αποδείχτηκε στις περισσότερες περιπτώσεις) κατηγορίες των ίδιων τους των παιδιών.
Τι ακριβώς είναι η «μαζική υστερία», πώς εξηγείται το γεγονός ότι μια εμφανώς παράλογη ιδέα κυριεύει ξαφνικά τον εγκέφαλο ενός ατόμου και κατόπιν μεταδίδεται και στα γύρω άτομα σαν πυρκαγιά;
Από πού προέρχονται οι κατηγορίες πολλών παιδιών κατά των γονέων τους (πάλι στις ΗΠΑ) για σατανιστικές πρακτικές με σεξουαλική κακοποίηση, τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα;
Το φαινόμενο αυτό πήρε τόσο μεγάλη έκταση, που οδήγησε το 1992 την Πάμελα Φέιντ στη δημιουργία του «False Memories Syndrome Institute» («Ινστιτούτο Συνδρόμου Ψευδών Αναμνήσεων»), το οποίο έγινε για να προστατεύει τους κατηγορούμενους από τις εντελώς φανταστικές (όπως αποδείχτηκε στις περισσότερες περιπτώσεις) κατηγορίες των ίδιων τους των παιδιών.
Σκόρπια περιστατικά
Και τώρα ας περάσουμε σε κάποιες άλλες καθημερινές περιπτώσεις όπου ο αφύσικος τρόπος λειτουργίας του ανθρώπινου νου, οι αφύσικες καταστάσεις είναι ακόμη πιο εμφανείς.
Μια από τις πλέον διαδεδομένες ψυχοσωματικές ασθένειες του τέλους του 20ου αιώνα και των αρχών του 21ου είναι η anorexia nervosa.
Το άτομο που πλήττεται από αυτήν είναι πεπεισμένο ότι είναι υπέρβαρο με αποτέλεσμα να ξεκινάει αυστηρή δίαιτα και, ακόμη και όταν βρίσκεται στα πρόθυρα του θανάτου από ασιτία, να αγνοεί την ένδειξη της ζυγαριάς, να συνεχίζει να βλέπει στον καθρέφτη το αρχικό υπέρβαρο είδωλό του.
Συχνά θα παρευρεθήκαμε στη σκηνή όπου κάποιο μικρό παιδί ξεφεύγει από το χέρι της μητέρας του και, αγνοώντας τις υπόλοιπες τρεις πιθανές κατευθύνσεις κίνησης τρέχει –σχεδόν πάντα- κατ’ ευθείαν προς τον δρόμο όπου κινούνται τα αυτοκίνητα, προς τον θανάσιμο κίνδυνο.
Είναι γνωστή στους περισσότερους ανθρώπους η περίφημη «τύχη του πρωτάρη»: πολύ συχνά, την πρώτη φορά κατά την οποία έρχεται σε επαφή με τυχερά παιχνίδια κάποιο άτομο, η τύχη τού δείχνει μια ανεξήγητη εύνοια, η οποία φυσικά δεν εξακολουθεί να συνεχίζεται με αποτέλεσμα τον εθισμό του στον τζόγο, τη συχνή και συνηθισμένη ακόλουθη χρεοκοπία και καταστροφή του.
Μια από τις πλέον διαδεδομένες ψυχοσωματικές ασθένειες του τέλους του 20ου αιώνα και των αρχών του 21ου είναι η anorexia nervosa.
Το άτομο που πλήττεται από αυτήν είναι πεπεισμένο ότι είναι υπέρβαρο με αποτέλεσμα να ξεκινάει αυστηρή δίαιτα και, ακόμη και όταν βρίσκεται στα πρόθυρα του θανάτου από ασιτία, να αγνοεί την ένδειξη της ζυγαριάς, να συνεχίζει να βλέπει στον καθρέφτη το αρχικό υπέρβαρο είδωλό του.
Συχνά θα παρευρεθήκαμε στη σκηνή όπου κάποιο μικρό παιδί ξεφεύγει από το χέρι της μητέρας του και, αγνοώντας τις υπόλοιπες τρεις πιθανές κατευθύνσεις κίνησης τρέχει –σχεδόν πάντα- κατ’ ευθείαν προς τον δρόμο όπου κινούνται τα αυτοκίνητα, προς τον θανάσιμο κίνδυνο.
Είναι γνωστή στους περισσότερους ανθρώπους η περίφημη «τύχη του πρωτάρη»: πολύ συχνά, την πρώτη φορά κατά την οποία έρχεται σε επαφή με τυχερά παιχνίδια κάποιο άτομο, η τύχη τού δείχνει μια ανεξήγητη εύνοια, η οποία φυσικά δεν εξακολουθεί να συνεχίζεται με αποτέλεσμα τον εθισμό του στον τζόγο, τη συχνή και συνηθισμένη ακόλουθη χρεοκοπία και καταστροφή του.
Όποιος παρακολουθήσει με ανεπηρέαστο και αντικειμενικό μάτι τις τηλεοπτικές εκπομπές, δεν μπορεί παρά να εκπλαγεί από τη διαπίστωση ότι ξεχειλίζουν από βία, σεξ, αρρωστημένες διαστροφικές καταστάσεις, εκπομπές απύθμενης βλακείας, οι οποίες συγκεντρώνουν υψηλή θεαματικότητα.
Επίσης, ποιος διεστραμμένος νους αποφάσισε ότι π.χ. το «καλό» ψωμί πρέπει να είναι λευκό, η «καλή» ζάχαρη άσπρη, με αποτέλεσμα η απουσία πίτουρου από το πρώτο και η πολλαπλή χημική επεξεργασία της δεύτερης να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία του ανθρώπου;
Ποιος διεστραμμένος νους σκέφτηκε να ταΐζει μέχρι θανάτου πάπιες και χήνες, με σκοπό να αφαιρέσει και να φάει το αρρωστημένο διογκωμένο συκώτι τους ως εκλεκτό έδεσμα;
Ποιος μπορεί να επωφελείται τελικά από όλη αυτή την ατμόσφαιρα άγχους, φόβου, τρόμου, απόγνωσης, και μαρτυρικών θανάτων που σκεπάζει σαν μολυβένιος μανδύας ολόκληρη τη Γη;
Θα επανέλθουμε σε αυτό το φλέγον κα βασικό ερώτημα στο τέλος της έρευνάς μας. Μέχρι τότε μας περιμένουν καινούργιες περιπέτειες και νέα απέραντα σαρκοπέδια.
Επίσης, ποιος διεστραμμένος νους αποφάσισε ότι π.χ. το «καλό» ψωμί πρέπει να είναι λευκό, η «καλή» ζάχαρη άσπρη, με αποτέλεσμα η απουσία πίτουρου από το πρώτο και η πολλαπλή χημική επεξεργασία της δεύτερης να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία του ανθρώπου;
Ποιος διεστραμμένος νους σκέφτηκε να ταΐζει μέχρι θανάτου πάπιες και χήνες, με σκοπό να αφαιρέσει και να φάει το αρρωστημένο διογκωμένο συκώτι τους ως εκλεκτό έδεσμα;
Ποιος μπορεί να επωφελείται τελικά από όλη αυτή την ατμόσφαιρα άγχους, φόβου, τρόμου, απόγνωσης, και μαρτυρικών θανάτων που σκεπάζει σαν μολυβένιος μανδύας ολόκληρη τη Γη;
Θα επανέλθουμε σε αυτό το φλέγον κα βασικό ερώτημα στο τέλος της έρευνάς μας. Μέχρι τότε μας περιμένουν καινούργιες περιπέτειες και νέα απέραντα σαρκοπέδια.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.