Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2014

Ερώτηση: Τι είναι ευτυχία;

Φωτογραφία του χρήστη Troy Of-Is.

Πάντοτε προσπαθούσα να τη βρώ αλλά κατα κάποιο τρόπο, δε βρέθηκε στο δρόμο μου. Βλέπω ανθρώπους να διασκεδάζουν με τοσο διαφορετικούς τρόπους και πολλά απο τα πράγματα που κάνουν, φαίνονται τοσο ανώριμα και παιδαριώδη. Υποθέτω πως είναι ευτυχισμένοι με τον τρόπο τους, αλλά εγώ χρειάζομαι ενα διαφορετικό είδος ευτυχίας. Ελάχιστες φορές, είχα ενδείξεις πως θα μπορούσα να την αποκτησω άλλα με κάποιο τρόπο πάντα μου ξέφευγε. Αναρωτιέμαι τι μπορώ να κάνω για να αισθανθώ πραγματικά ολοκληρωτικά ευτυχισμένος;

Κρισναμούρτι: Νομίζετε πως η ευτυχία είναι ενας σκοπός αυτη καθαυτη; Ή ερχεται σαν κάτι δευτερεύον όταν ζείτε με νοημοσύνη;

Ερώτηση: Νομίζω πως είναι ενας σκοπός αυτη καθαυτη, γιατί αν υπάρχει ευτυχία, οτιδήποτε κάνετε θα είναι αρμονικό. Θα κάνετε τοτε πράγματα χωρίς προσπάθεια, με ευκολία, χωρίς καμιά σύγκρουση. Είμαι βέβαιος πως οτιδήποτε κάνετε έχοντας αυτη την ευτυχία, θα είναι σωστο.

Κρισναμούρτι: Είναι ομως ετσι; Είναι η ευτυχία ενας σκοπός αυτη καθαυτη; Η αρετη δεν είναι ενας σκοπός αυτη καθαυτη. Αν είναι, τοτε γίνεται πολύ μικρή υπόθεση. Μπορείτε ν' αναζητήσετε την ευτυχία; Αν το κάνετε, τοτε πιθανό να βρείτε μια απομίμησή της σ’ όλα τα είδη των διασκεδάσεων και απολαύσεων. Αυτο είναι ευχαρίστηση. Ποιά είναι η σχέση αναμεσα στην ευχαρίστηση και την ευτυχία;



'Ερώτηση: Δεν αναρωτήθηκα ποτέ. 

Κρισναμούρτι: Η ευχαρίστηση που επιδιώκουμε. Λανθασμένα ονομάζεται ευτυχία, μπορείτε όμως να επιδιώξετε την ευτυχία. Όπως επιδιώκετε την ευχαρίστηση; Πρέπει. ασφαλως να ξεκαθαρίσουμε αν η ευχαρίστηση είναι ευτυχία. Η ευχαρίστηση είναι απολαυση, ικανοποίηση, εντρύφηση στις ηδονές. διασκέδαση, διέγερση. Οι περισσότεροι από μας νομίζουν πως η ευχαρίστηση είναι ευτυχία και θεωρούμε πως η μεγαλύτερη ευχαρίστηση είναι η μεγαλύτερη ευτυχία. Και είναι η ευτυχία το αντίθετο της δυστυχίας; Προσπαθείτε να γίνετε ευτυχισμένος επειδή είστε δυστυχισμενος και δυσαρεστημένος; Έχει η ευτυχία καθόλου αντίθετο; Έχει η αγάπη καθόλου αντίθετο; Η ερώτησή σας για ευτυχία, είναι αποτέλεσμα του οτι είστε δυστυχισμένος;

Ερώτηση; Είμαι δυστυχισμένος οπως και ο υπόλοιπος κόσμος και φυσικά δε θέλω να είμαι, και αυτο είναι που με οδηγεί στο ν’ αναζητώ την ευτυχία.

Κρισναμουρτι: Η ευτυχία λοιπόν για σας είναι το αντίθετο της δυστυχίας. Αν είσασταν ευτυχισμενος δε θα την αναζητούσατε. Αυτο λοιπόν πού είναι σημαντικό, δεν είναι η ευτυχία, αλλά αν μπορεί να σταματησει η δυστυχία. Αυτο είναι το πραγματικό πρόβλημα, ετσι; Ζητατε την ευτυχία επειδή είστε δυστυχισμενος και κάνετε αυτη την ερώτηση χωρίς να εξακριβώσετε αν η ευτυχία είναι το αντίθετο της δυστυχίας.

Ερώτηση: Αν το τοποθετείτε με αυτο τον τρόπο, το δεχομαι. Η φροντίδα μου λοιπον είναι πως να ελευθερωθώ απο τα βάσανα που με περιστοιχίζουν.

Κρισναμουρτι: Ποιό είναι περισσότερο σημαντικό — να κατανοήσουμε τη δυστυχία, ή να επιδιώξουμε την ευτυχία; Αν επιδιώξετε την ευτυχία, αυτή γίνεται, φυγή από τη δυστυχία και γι αυτό πάντοτε θα παραμενει, σκεπασμενη ίσως κρυμμενη, αλλα πάντοτε εκεί, να μολύνεται εσωτερικά. Ποιά είναι λοιπόν η ερώτησή σας τώρα;

Ερώτηση: Η ερώτησή μου είναι, γιατί είμαι δυστυχισμένος; Πολύ πιο επιδεξια μου δείξατε την πραγματική μου κατάσταση παρά μου δώσατε την απάντηση πού θέλω. Αντιμετωπίζω έτσι τώρα αυτη την ερώτηση, πως ν’ απαλλαγώ απ’ τη δυστυχία που, βρίσκομαι.

Κρισναμουρτι: Μπορεί ενας εξωτερικος παράγοντας να σας απαλλάξει απο τη δικιά σας δυστυχία, εστω κι άν αυτος ο εξωτερικός παράγοντας είναι θεός, δάσκαλος, φάρμακο ή σωτηρας; Ή μπορεί κανείς να εχει τη νοημοσύνη για να καταλάβει τη φύση της δυστυχίας και να την αντιμετωπίσει αμεσως;

Ερώτηση: Ήρθα σε σας γιατί σκέφτηκα πως μπορούσατε να με βοηθήσετε, θα μπορούσατε λοιπόν να ονομάσετε τον εαυτο σας εξωτερικό παράγοντα. Χρειάζομαι βοήθεια και δε μ’ ενδιαφέρει ποιος μου τη δίνει.

Κρισναμουρτι: Στο να δεχτείτε ή να δώσετε βοήθεια εμπεριέχονται πολλά πράγματα. Αν τη δεχτείτε τυφλά, θα πιαστείτε στην παγίδα αυτης ή της άλλης αυθεντίας, πράγμα που δημιουργεί σαν επακόλουθο διάφορα άλλα προβλήματα, όπως υπακοή και φόβο.
Αν ξεκινήσετε λοιπόν ζητώντας βοήθεια, όχι μόνο δε θα εχετε βοήθεια - γιατί κανένας δεν μπορεί να σας βοηθήσει έτσι κι αλλιώς - αλλά κοντα σ’ αυτο θα αποκτησετε και μια ολόκληρη σειρά καινούργια προβλήματα. Χώνεστε πιο βαθιά στο βούρκο απο πρίν.

Ερωτηση: Νομίζω πως το καταλαβαίνω και το δεχομαι. Ποτέ δεν το είχα σκεφτεί τοσο καθαρά πρίν. Πως μπορώ λοιπόν ν’ αναπτύξω τη νοημοσύνη για να αντιμετωπίσω τη δυστυχία με τις δικιές μου δυναμεις και αμεσως; Άν είχα αυτη τη νοημοσύνη σίγουρα δε θα ημουν εδώ τώρα, δε θα σας ζητούσα να με βοηθήσετε. Η ερώτησή μου λοιπόν τώρα είναι, μπορώ ν’ αποκτησω αυτη τη νοημοσύνη για να λύσω το πρόβλημα της δυστυχίας κι έτσι να φτασω στην ευτυχία;

Κρισναμούρτι: Λέτε πως αυτη η νοημοσύνη είναι ξεχωριστη απο τη δράση της. Η δράση αυτης της νοημοσύνης είναι το να βλέπεις και να κατανοείς το πρόβλημα, αυτο καθαυτο. Αυτα τα δυό δε γίνονται ξεχωριστα και διαδοχικά - δεν αποκτατε πρώτα τη νοημοσύνη και μετα τη χρησιμοποιείτε στο πρόβλημα, όπως ένα εργαλείο. Είναι μια απο τις ασθένειες της σκέψεως, να λέει κανείς πως θα πρεπε να εχει την ικανότητα πρώτα και μετα να τη χρησιμοποιεί, την ιδεα ή το αξίωμα πρώτα και μετα να τα εφαρμόζει. Αυτο το ίδιο συνιστα ακριβώς την απουσία της νοημοσύνης και την αρχή των προβλημάτων. Αυτο είναι κατακερματισμός. Ζούμε μ’ αύτο τον τρόπο και γι αυτο μιλάμε για ευτυχία και δυστυχία, μίσος και αγάπη, κ.ο.κ.

Ερώτηση: Ίσως αυτο είναι έμφυτο στη δομή της γλώσσας.

Κρισναμούρτι: Ίσως είναι. Ας μην κάνουμε όμως τοση φασαρία γι’ αυτο και απομακρυνόμαστε απο το θέμα. Λέμε πως αύτη η νοημοσύνη, και η δράση αυτης της νοημοσύνης — πού είναι το να βλέπεις το πρόβλημα της δυστυχίας — αποτελούν ενα αδιαίρετο πράγμα. Και πως αυτο δεν είναι ξεχωριστο απο το σταμάτημα της δυστυχίας ή την αποκτηση της ευτυχίας.

Ερώτηση: Πως ν’ αποκτησω αυτη τη νοημοσύνη:

Κρισναμούρτι: Καταλάβατε τι λέμε;

Ερώτηση: Ναί.

Κρισναμούρτι: Αλλά αν έχετε καταλάβει, είδατε πως αυτο το να βλέπω είναι νοημοσύνη. Το μόνο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να δείτε. Δεν μπορειτε να καλλιεργήσετε τη νοημοσύνη για να δείτε. Το να βλέπω δεν είναι η καλλιέργεια της νοημοσύνης. Το να βλέπω είναι πιο σημαντικό απο τη νοημοσύνη ή την ευτυχία ή τη δυστυχία. Υπάρχει μόνο το να βλέπω ή να μη βλέπω. Ολα τα υπόλοιπα ευτυχία, δυστυχία, και νοημοσύνη είvαι μόνο λέξεις.

"Η αναγκαιότητα της αλλαγής"

Στοχασμοί πάνω στη διδασκαλία του Κρισναμούρτι

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.