Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2014

Ο επισκέπτης ρώτησε: «Τι είναι νοημοσύνη; Μιλάτε πάρα πολύ γι’ αυτήν και θα ήθελα να ξέρω τη γνώμη σας».

Ο επισκέπτης ρώτησε: «Τι είναι νοημοσύνη; Μιλάτε πάρα πολύ γι’ αυτήν και θα ήθελα να ξέρω τη γνώμη σας».

Τι να την κάνετε τη γνώμη μου; Μια γνώμη και η έρευνα γι’ αυτή τη γνώμη δεν είναι η αλήθεια. Μπορείς να συζητάς ατελείωτα για τις διαφορετικές γνώμες που υπάρχουν πάνω σ’ ένα θέμα, για την ορθότητα και το λάθος τους, αλλά όσο καλή και λογική και αν είναι μια γνώμη, δεν είναι ποτέ η αλήθεια. Η γνώμη είναι πάντα διαμορφωμένη, χρωματισμένη από την κουλτούρα, από την εκπαίδευση και τις γνώσεις που έχει κανείς. Γιατί, όμως, θα πρέπει ο νους να είναι φορτωμένος με οποιεσδήποτε γνώμες• με το τι νομίζεις για τούτο ή εκείνο το πρόσωπο, για εκείνο το βιβλίο, για εκείνη ή την άλλη ιδέα; Γιατί ο νους να μην είναι άδειος; Μόνον όταν είναι άδειος μπορεί να δει καθαρά.

«Αλλά, κύριε, είμαστε όλοι γεμάτοι γνώμες. Η γνώμη μου για τον τωρινό πολιτικό ηγέτη σχηματίστηκε από το τι έχει πει και τι έχει κάνει, και χωρίς αυτή την γνώμη δεν θα μπορούσα να δώσω την ψήφο μου σ’ αυτόν. Οι γνώμες είναι αναγκαίες για τη δράση• δεν είναι;»

Ό,τι κάνουμε, τις περισσότερες φορές, βασίζεται στην αρχή του «μ’ αρέσει – δεν μ’ αρέσει». Οι γνώμες μπορούν να καλλιεργηθούν, να δουλευτούν και να δυναμώσουν. Το δυνάμωμα της πείρας και της γνώσης εκφράζεται σε δράση, αλλά αυτή η δράση διαιρεί και χωρίζει τους ανθρώπους. Η γνώμη και η πίστη είναι που εμποδίζουν την παρατήρηση ενός πράγματος, όπως πραγματικά είναι. Τώρα: το να βλέπεις τα πράγματα όπως πραγματικά είναι, αποτελεί βασικό μέρος εκείνης της νοημοσύνης για την οποία ρωτάτε. Δεν υπάρχει νοημοσύνη εάν δεν υπάρχει ευαισθησία του σώματος και του νου — η ευαισθησία της αίσθησης των πραγμάτων και η διαύγεια της παρατήρησης. Η υπερβολική ευσυγκινησία και ο συναισθηματισμός εμποδίζουν την ευαισθησία της αίσθησης όλων των πραγμάτων. Όταν κανείς είναι ευαίσθητος σε μία περιοχή και αναίσθητος σε κάποια άλλη, αυτό τον οδηγεί σε αντίφαση και σύγκρουση, πράγμα που είναι άρνηση της νοημοσύνης. Η συγκόλληση των πολλών σπασμένων εσωτερικών κομματιών σ’ ένα σύνολο, δεν φέρνει νοημοσύνη. Η ευαισθησία είναι προσοχή, που είναι νοημοσύνη. Η νοημοσύνη δεν έχει καμιά σχέση με την γνώση ή την πληροφόρηση. Οι γνώσεις είναι πάντα παρελθόν. Μπορεί να τις επικαλεσθούμε για να δράσουν στο παρόν, αλλά περιορίζουν το παρόν. Η νοημοσύνη είναι πάντα στο παρόν και δεν ανήκει στο χρόνο.

“Η ΜΟΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ”  Θα κυκλοφορήσει μέσα στο χρόνο από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

Τι να την κάνετε τη γνώμη μου; 

Μια γνώμη και η έρευνα γι’ αυτή τη γνώμη δεν είναι η αλήθεια. 

Μπορείς να συζητάς ατελείωτα για τις διαφορετικές γνώμες που υπάρχουν πάνω 

σ’ ένα θέμα, για την ορθότητα και το λάθος τους, αλλά όσο καλή και λογική και 

αν είναι μια γνώμη, δεν είναι ποτέ η αλήθεια. 

Η γνώμη είναι πάντα διαμορφωμένη, χρωματισμένη από την κουλτούρα, από την 

εκπαίδευση και τις γνώσεις που έχει κανείς. 

Γιατί, όμως, θα πρέπει ο νους να είναι φορτωμένος με οποιεσδήποτε γνώμες• 

με το τι νομίζεις για τούτο ή εκείνο το πρόσωπο, για εκείνο το βιβλίο, για 

εκείνη ή την άλλη ιδέα; Γιατί ο νους να μην είναι άδειος; 


Μόνον όταν είναι άδειος μπορεί να δει καθαρά.

«Αλλά, κύριε, είμαστε όλοι γεμάτοι γνώμες. Η γνώμη μου για τον τωρινό 


πολιτικό ηγέτη σχηματίστηκε από το τι έχει πει και τι έχει κάνει, και χωρίς αυτή 

την γνώμη δεν θα μπορούσα να δώσω την ψήφο μου σ’ αυτόν. Οι γνώμες είναι 

αναγκαίες για τη δράση• δεν είναι;»

Ό,τι κάνουμε, τις περισσότερες φορές, βασίζεται στην αρχή του «μ’ αρέσει – δεν μ’ αρέσει». 


Οι γνώμες μπορούν να καλλιεργηθούν, να δουλευτούν και να δυναμώσουν. Το 

δυνάμωμα της πείρας και της γνώσης εκφράζεται σε δράση, αλλά αυτή η δράση 

διαιρεί και χωρίζει τους ανθρώπους.

 Η γνώμη και η πίστη είναι που εμποδίζουν 

την παρατήρηση ενός πράγματος, όπως πραγματικά είναι. 

Τώρα: το να βλέπεις τα πράγματα όπως πραγματικά είναι, αποτελεί βασικό 

μέρος εκείνης της νοημοσύνης για την οποία ρωτάτε. Δεν υπάρχει νοημοσύνη 

εάν δεν υπάρχει ευαισθησία του σώματος και του νου — η ευαισθησία της 

αίσθησης των πραγμάτων και η διαύγεια της παρατήρησης. 

Η υπερβολική ευσυγκινησία και ο συναισθηματισμός εμποδίζουν την ευαισθησία 

της αίσθησης όλων των πραγμάτων.


Όταν κανείς είναι ευαίσθητος σε μία περιοχή και αναίσθητος σε κάποια άλλη, 

αυτό τον οδηγεί σε αντίφαση και σύγκρουση, πράγμα που είναι άρνηση της 

νοημοσύνης.

 Η συγκόλληση των πολλών σπασμένων εσωτερικών κομματιών σ’ ένα σύνολο, 

δεν φέρνει νοημοσύνη. 

Η ευαισθησία είναι προσοχή, που είναι νοημοσύνη.

 Η νοημοσύνη δεν έχει καμιά σχέση με την γνώση ή την πληροφόρηση. 

Οι γνώσεις είναι πάντα παρελθόν. 

Μπορεί να τις επικαλεσθούμε για να δράσουν στο παρόν, αλλά περιορίζουν το 

παρόν. 

Η νοημοσύνη είναι πάντα στο παρόν και δεν ανήκει στο χρόνο.

“Η ΜΟΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ” Θα κυκλοφορήσει μέσα στο χρόνο από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ 


ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ


Krishnamurti Library of Athens

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.