Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Αφήστε το Σπήλαιο του Πλάτωνα ήσυχο.




 Η Πολιτεία (περί δικαίου) ίσως το γνωστότερο έργο του Πλάτωνα,το οποίο γράφτηκε το 380 π.Χ και έχει γίνει ύμνος καθώς έχει ασκήσει μεγάλη επιρροή στις τάξεις της φιλοσοφίας αλλά και στην θεωρητική πολιτική.

Επιτρέψτε μου μια σύντομη περίληψη του έργου πριν φτάσω στο επίμαχο σημείο.

Εν συντομία λοιπόν αναφέρω ότι στο έργο Πολιτεία ο Σωκράτης μαζί με άλλους εξέχοντες Αθηναίους συζητούσαν την έννοια και την σημασία της δικαιοσύνης και το πόσο ευτυχισμένος είναι ένας άνθρωπος ο οποίος είναι δίκαιος από κάποιον άλλο άνθρωπο που δεν είναι δίκαιος και έτσι κατασκεύασαν λοιπόν μια φανταστική πολιτεία,την Καλλίπολη,όπου οι φιλόσοφοι ήταν Βασιλιάδες.

Αρχικά ακούγονται διάφορες απόψεις για τη έννοια της δικαιοσύνης από τους συνομιλητές και υπήρχε διαφωνία ως προς τον ορισμό της δικαιοσύνης.Ο Σωκράτης λοιπόν συμφωνούσε με όλους αλλά καμία πρόταση δεν ήταν ολοκληρωμένη και έτσι αποφάσισαν να ερευνήσουν την έννοια της δικαιοσύνης και πως αυτή αντικατοπτρίζεται σε ολόκληρη την Πολιτεία και όχι υπό το πρίσμα της ατομικής άποψης του καθενός. Την ιδεώδη Πολιτεία λοιπόν την χαρακτήρισαν 4 αρετές,η σοφία,η σωφροσύνη,η ανδρεία και η δικαιοσύνη και ο καθένας μέσα στη κοινωνία κάνει αυτό που πρέπει αναλόγως με την θέση του σε αυτή χωρίς να εμποδίζει την λειτουργία των άλλων και δίχως να ξεφεύγει από τα όρια που έχουν οριστεί για τον ίδιο.Ο Σωκράτης θέτει σαν ζήτημα την σύγκριση μεταξύ δίκαιου και άδικου ανθρώπου βασιζόμενος στο παράδειγμα ενός τυράννου,του Αριδαίου.
Ο τύραννος διαφέρει από τον φιλόσοφο-βασιλιά καθώς μόνο ο φιλόσοφος είναι δίκαιος, αναζητά την αλήθεια και απολαμβάνει τις αληθινές φιλοσοφικές απολαύσεις καθώς είναι και ο μόνος που μπορεί να διακρίνει ποιο πολίτευμα είναι το καλύτερο επειδή μόνο ένας φιλόσοφος-βασιλιάς βλέπει το καλό και το πανάγαθο.

Αρκετά με την περίληψη του έργου της Πολιτείας και έρχομαι στο επίμαχο σημείο.

Μέσα στην Πολιτεία υπάρχει και η αλληγορία του περιβόητου πλέον Σπηλαίου με την οποία ο Πλάτων εξηγεί την θεωρία των ιδεών του και είναι μια προσπάθεια τεκμηρίωσης της θέσης του ως Βασιλιά στην ιδανική αυτή πολιτεία.

Η ιστορία του Σπηλαίου,λίγο πολύ γνωστή σε όλους,άνθρωποι αλυσοδεμένοι σε ένα σπήλαιο ζουν όλη τους την ζωή χωρίς να βγαίνουν έξω από αυτό και το μόνο που βλέπουν είναι διάφορες σκιές στους τοίχους μπροστά τους,Αν κάποιοι καταφέρουν να βγουν έξω από αυτό το σπήλαιο τυφλώνονται από το φως του ήλιου και είτε φοβισμένοι γυρίζουν πίσω, είτε προσπαθούν να κάνουν και τους υπόλοιπους να δουν τον ήλιο.Δηλαδή την αλήθεια,αλλά όταν γυρνάνε στο σπήλαιο αντιμετωπίζονται με χλευασμό από τους άλλους καθώς δεν δέχονται τα λεγόμενα τους.

 Στις μέρες μας υπάρχει μια πλήρη παραχάραξη της έννοιας του Σπηλαίου,συνωμοσιολόγοι αλλά και άνθρωποι θρησκευόμενοι το ερμηνεύουν κατά το δοκούν,όλοι έχετε ακούσει τις θεωρίες συνωμοσίας περί εικονικής πραγματικότητας που ζούμε και πρέπει να ελευθερωθούμε από αυτούς που μας έχουν φέρει σε αυτή την κατάσταση και που μας ελέγχουν.Οι συνωμοσιολόγοι λοιπόν υποτίθεται έχουν δει το φως και την αλήθεια και προσπαθούν να μας πείσουν για το δίκιο τους,τώρα τελευταία μάλιστα φέρουν και το Σπήλαιο του Πλάτωνα σαν παράδειγμα,δηλαδή εμείς είμαστε οι κοιμισμένοι,οι αλυσοδεμένοι  και οι συνωμοσιολόγοι είναι αυτοί που έχουν δει την αλήθεια, έχουν σπάσει τα δεσμά και προσπαθούν να μας αφυπνίσουν..Οι άνθρωποι οι βαθιά θρησκευόμενοι και που μας διδάσκουν τον λόγο του Θεού καπηλεύονται και αυτοί το Σπήλαιο και μας λένε ότι για να βγεις από αυτό το τέλμα μόνος δρόμος είναι ο Θεός και ο Χριστός,το φως έξω από το Σπήλαιο είναι η αλήθεια του Θεού και του Χριστού....

Καταλαβαίνω βέβαια από μια μεριά τους ανθρώπους της θρησκείας για αυτό που ισχυρίζονται,έγκειται στο ευρύτερο πλαίσιο στο να μας δείξουν ότι Αρχαίο ελληνικό πνεύμα και χριστιανισμός συμβαδίζουν και επίσης θέλουν να μας πείσουν ότι ακόμα και οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι γνώριζαν για τον Θεό,με την έννοια που τον ξέρουμε και εμείς τώρα,μάλλον με αυτή την έννοια που κάποιοι μας επέβαλαν,στο Σπήλαιο του Πλάτωνα όμως δεν είδα πουθενά να μιλάει για διαβόλους και αντίχριστους.Για τους συνωμοσιολόγους τι να πω;; Για να στηρίξουν κάπου το δίκαιο των λόγων τους θα δούμε πολλά να παρερμηνεύονται μάλλον, πως κατάφεραν να συνδέσουν το Σπήλαιο με το matrix,την γνωστή ταινία,είναι απορίας άξιον.Αυτό το Hollywood έχει κάνει μεγάλη ζημιά,από την μια το κατηγορούν και το θεωρούν ως πειθήνιο όργανο αυτών που θέλουν να μας υποτάξουν και από την άλλη το ασπάζονται.Η ταινία matrix γιατί να θέλει να αφυπνίσει και όχι να αποσυντονίσει;; Άλλωστε το Hollywood την δημιούργησε,αυτό που κατηγορούν ότι μας κοιμίζει.

Ας δώσω και εγώ μια άλλη ερμηνεία του Πλάτωνα,γιατί το Σπήλαιο να μην είναι μέσα μας και εμείς οι ίδιοι να είμαστε οι σκιές στους τοίχους;;

Με αυτές τις θεωρίες σίγουρα θα τρίζουν τα κόκαλα του Πλάτωνα,συμπεριλαμβανομένου και της δικής μου ερμηνείας,με ποια λογική παρερμηνεύουμε τον Πλάτωνα; Σκεφτήκαμε ποτέ να δούμε το Σπήλαιο με τα μάτια του Πλάτωνα; Ολόκληρο το έργο της Πολιτείας στήθηκε για να δείξει ότι οι φιλόσοφοι είναι οι μόνοι ικανοί για να είναι βασιλιάδες,γιατί λοιπόν το Σπήλαιο να ξεφεύγει από αυτό το μοτίβο;;;Γιατί το Σπήλαιο και κατ'επέκταση ολόκληρο το έργο της Πολιτείας να μην εμπεριέχει ευσεβής πόθους για την κατάληψη της εξουσίας από τους φιλόσοφους η ακόμα και τον ίδιο τον Πλάτωνα;; Για να κάνω και λίγο τον δικηγόρο του διαβόλου...


ΠΗΓΗ

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.