Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2012

ΚΡΟΝΟΣ ΣΤΟ ΣΚΟΡΠΙΟ - Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΤΗΣ ΛΕΡΝΑΙΑΣ ΥΔΡΑΣ B' Mέρος


                              

Οι Εννέα Κεφαλές της Ύδρας

Το έργο που ανατέθηκε στον Ηρακλή είχε εννέα πλευρές. Κάθε κεφάλι της ύδρας αντιπροσωπεύει ένα απ’ τα προβλήματα που περιστοιχίζουν το θαρραλέο πρόσωπο το οποίο ζητά να κυριαρχήσει τον εαυτό του. Τρία από τα κεφάλια αυτά συμβολίζουν τις ορέξεις που συνδέονται με το σεξ, την άνεση και το χρήμα.
Η δεύτερη τριάδα αφορά τα πάθη του φόβου, του μίσους και της επιθυμίας για δύναμη. Τα τελευταία τρία κεφάλια αντιπροσωπεύουν τις κακίες του αφώτιστου νου: την υπερηφάνεια, τη χωριστικότητα και τη σκληρότητα. (Εσωτερική Αστρολογία, σελ. 205.)

Οι διαστάσεις του έργου που ανέλαβε ο Ηρακλής είναι σαφώς έκδηλες. Έπρεπε να μάθει την τέχνη της μετουσίωσης των ενεργειών που τόσο συχνά ωθούν τα ανθρώπινα όντα σε καταστροφικές τραγωδίες. Οι εννέα δυνάμεις που απεργάσθηκαν ανείπωτες πανωλεθρίες μεταξύ των υιών των ανθρώπων από την απαρχή του χρόνου έπρεπε ν’ ανακατευθυνθούν και να μετουσιωθούν.

Οι άνθρωποι σήμερα αγωνίζονται ακόμη να επιτύχουν εκείνο που κατόρθωσε ο Ηρακλής. Προβλήματα που ανακύπτουν απ’ την κατάχρηση της ενέργειας που είναι γνωστή σαν σεξ, προκαλούν την προσοχή μας παντού. Η αγάπη για την άνεση, την πολυτέλεια και τα εξωτερικά αποκτήματα αναπτύσσεται ακόμη γοργά. Το κυνήγι του χρήματος σαν σκοπού αντί σαν μέσου ζαρώνει τις ζωές αναρίθμητων ανδρών και γυναικών. Έτσι το έργο της καταστροφής των πρώτων τριών κεφαλών εξακολουθεί να προκαλεί τις δυνάμεις του ανθρώπινου γένους χιλιάδες χρόνια μετά την εκτέλεση από τον Ηρακλή του εκπληκτικού του κατορθώματος.

Οι τρεις ποιότητες του χαρακτήρα που έπρεπε να εκφράσει ο Ηρακλής ήταν ταπεινότητα, θάρρος και διάκριση· ταπεινότητα για να δει την κατάστασή του αντικειμενικά και ν’ αναγνωρίσει τα μειονεκτήματά του· θάρρος για να επιτεθεί στο τέρας που βρίσκεται κουλουριασμένο στις ρίζες της φύσης του· διάκριση για ν’ ανακαλύψει μια τεχνική να χειρισθεί το θνητό εχθρό του.

Η ανακάλυψη του βόθρου των βασικών επιθυμιών και των εγωιστικών παρορμήσεων που σαπίζουν στην υποσυνείδητη φύση, υπήρξε το έργο των σύγχρονων ψυχαναλυτών. Αληθεύει ότι η τελευταία τεχνική φέρνει στην επιφάνεια τα αηδή δεδομένα των καταπιασμένων παρορμήσεων, αλλά συχνά σταματά σ’ αυτό το σημείο. Το άτομο αντιλαμβάνεται ότι ένα τέρας βρίσκεται κρυμμένο στις υπόγειες περιοχές της συνείδησης, όμως νιώθει πτοημένο και βρίσκεται σε αμηχανία προσπαθώντας ν’ ασχοληθεί με τον τρομερό αυτό εχθρό.
Ο Ηρακλής επικαλείται ένα λαμπρότερο φως απ’ αυτό του αναλυτικού νου. Ζητά ν’ ανυψώσει το πρόβλημά του σε μια ανώτερη διάσταση και να μην αναδεύει ατέλειωτα το τέλμα του υποσυνείδητου. Προσπαθώντας να δει το δίλημμά του στο φως εκείνης της σοφίας που ονομάζουμε ψυχή, το αντιμετωπίζει από μια νέα προοπτική. Κάνοντας έτσι, εξουδετερώνει το άδραγμα της ύδρας και τελικά υποτάσσει το θηρίο.




    Πολεμώντας την Ύδρα: Σύγχρονη Παραλλαγή

Μια μελέτη των εννέα προβλημάτων που αντιμετωπίζει στην εποχή μας ο άνθρωπος που ζητά να σκοτώσει την ύδρα, μπορεί να χύσει φως στις παράξενες δυνάμεις που εργάζονται στο βαρέλι με τα εκρηκτικά, τον ανθρώπινο νου.
1. Σεξ. Η Βικτωριανή σεμνοτυφία και η ψυχαναλυτική λαγνεία είναι αμφότερες ανεπιθύμητες. Το σεξ είναι ενέργεια. Μπορεί ν’ αναχαιτισθεί, ν’ ασκείται ανεμπόδιστα ή να εξιδανικευθεί. Η καταστολή ή αναχαίτιση δεν είναι αληθινές λύσεις· η ελευθεριότητα εκτραχύνει τη ζωή και κάνει τον άνθρωπο σκλάβο του πάθους. Η εξιδανίκευση συνεπάγεται τη χρήση της ενέργειας του σεξ σε δημιουργική προσπάθεια.
Η μετουσίωση των ανθρώπινων ενεργειών διανοίγει ένα πεδίο θεωρίας και πειράματος. Στη φυσική επιστήμη η ενέργεια της κίνησης μπορεί να μετασχηματισθεί σε ηλεκτρισμό και της θερμότητας σε κίνηση. Σε ποια έκταση μπορούν λοιπόν ν’ ανακατευθυνθούν οι ανθρώπινες ενέργειες; Πρώτα απ’ όλα η ενέργεια της ύλης που αντιπροσωπεύεται απ’ την τροφή, χρησιμοποιείται προφανώς για να παραγάγει κίνηση. Μπορεί η ωθούσα ενέργεια των συναισθημάτων ν’ αναδιοχετευθεί ανάλογα σε δραστηριότητα σκέψης; Μπορεί η ενέργεια των βίαιων παθών να βρει έκφραση σαν έφεση; Μπορούν οι ώσεις και οι καταναγκασμοί της ανθρώπινης φύσης να μετουσιωθούν έτσι ώστε να γίνουν ευεργετικές δυνάμεις; Μπορεί η ενέργεια που παράγει σκέψη να χρησιμοποιηθεί σαν δύναμη σύνθεσης που θα καταλήξει σε μια αίσθηση ταύτισης με όλα τα ζώντα πράγματα;
Η εμπειρία του Ηρακλή δείχνει ότι τέτοιες δυνατότητες υπάρχουν κι ότι εκείνος που θα μπορούσε να υποτάξει την ύδρα των παθών και του χωριστικού νου, μπορεί να λύσει προβλήματα αυτής της φύσης.
2. Άνεση. Μια αιώνια αίσθηση ανικανοποίητου εξωθεί τον άνθρωπο σε μεγαλύτερα ύψη επίτευξης. Η άνεση είναι συχνά τροχοπέδη σε έναν τέτοιο αγώνα. Εμποδιζόμενο από τα αποκτήματα κι αμβλυνόμενο απ’ την απατηλή αίσθηση της άνεσης, το πνεύμα μαραζώνει και φθίνει. Ο αιχμάλωτος της άνεσης βυθίζεται στην απάθεια, ξεχνώντας τους αγώνες και τις δοκιμασίες που οξύνουν την κοφτερή λεπίδα του πνευματικού μόχθου. Η θέληση για έρευνα, η ελαύνουσα ώθηση να λύσει το μυστήριο στον πυρήνα της ζωής, είναι ξένη στη ναρκισσιστική τάση να καταστήσει την άνεση κεντρικό κίνητρο της ζωής.
3. Χρήμα. Η συσσώρευση χρήματος είναι το κύριο πάθος που βρίσκεται πίσω από τις δραστηριότητες ατόμων κι εθνών. Ηθικές κι ανθρώπινες αξίες παραβλέπονται στην τρελή προσπάθεια συλλογής του παντοδύναμου χρυσού. Αναπόφευκτα προσδιορίζονται επιλογές από σκέψεις για το χρήμα παρά από πνευματικές πεποιθήσεις ή ηθικές αρχές. Η παρόρμηση για συσσώρευση πλούτου είναι ακόρεστη. Ανεξάρτητα πόσα έχει ο άνθρωπος, άπληστα ζητά περισσότερα.
Ένα αγκυλωτικό αποτέλεσμα αυτής της μορφής νοητικής διαστροφής είναι ο εγωκεντρισμός. Το άτομο που πάσχει απ’ αυτό το βάσανο, πολύ συχνά επιθυμεί να παίρνει τα πάντα και να μη δίνει τίποτε. Προσδιορίζει την κατάσταση του σύμπαντος απ’ ό,τι κατορθώνει ν’ αποκτήσει. Θεωρεί τον εαυτό του σαν τερματικό σημείο και δεν αναγνωρίζει την ευθύνη να μεταδώσει στους άλλους τα οφέλη που ο ίδιος απέκτησε.
Μήπως δεν είναι τα διανοητικά πλούτη και οι πνευματικοί θησαυροί όψεις πλούτου που πρέπει ν’ αξίζουν τις προσπάθειές μας; Μπορούν να μοιρασθούν σ’ όλους κι εκείνος που μοιράζει όσα έχει, βρίσκει τον εαυτό του πλουσιότερο από πριν. Η παρόρμηση για την απόκτηση υλικών αγαθών μπορεί μια μέρα να μετουσιωθεί σε επιθυμία συγκέντρωσης γνώσεων και σε θέληση για την απόκτηση των πετραδιών του πνεύματος.
4. Φόβος. Με αναρίθμητους τρόπους τα φαντάσματα του φόβου βασανίζουν τους υιούς των ανθρώπων. Τα απατηλά αυτά σχήματα τους περιπλέκουν και τους φοβίζουν, γιατί δρουν σαν αλυσίδες στα πόδια τους και σαν μυλόπετρα γύρω στο λαιμό τους. Πολλοί άνθρωποι ζαρώνουν φοβισμένοι όταν τους κυνηγά ο βασανιστικός φόβος της γελοιοποίησης, της αποτυχίας, του άγνωστου, της μεγάλης ηλικίας, της τύχης και του θανάτου.
Μπορούν αυτοί οι φόβοι να εξαλειφθούν; Η εμπειρία του Ηρακλή βεβαιώνει ότι μπορούν να ξεπεραστούν με την ανύψωση της συνείδησης σ’ ένα ανώτερο σημείο ολοκλήρωσης. Όταν η ζωή του ατόμου επανεστιασθεί σ’ έναν ανώτερο σκοπό, οι απειλητικές σκιές του φόβου ωθούνται στην περιφέρεια της σκέψης. Όσο τα απροσδιόριστα τέρατα του φόβου τριγυρίζουν στο λυκόφως του υποσυνείδητου, θα έχουν τη δύναμη να ωχραίνουν τα μάγουλα και να παγώνουν την καρδιά.
Ένας στρατιώτης που σκοπεύει να νικήσει τον εχθρό, ριψοκινδυνεύει τη ζωή του. Μια μητέρα που αρπάζει το παιδί της από τον κίνδυνο, ξεχνά τους δικούς της φόβους. Ο οδηγός που τρέχει στο δρόμο με επικίνδυνη ταχύτητα, διακινδυνεύει τη ζωή και την αρτιμέλειά του χάρη της περιπέτειας. Τα πρόσωπα αυτά εστιάζουν την προσοχή τους πάνω από το σημείο που βρίσκεται ο φόβος. Το πνευματικά προσανατολισμένο άτομο έχει επικεντρώσει τη σκέψη του σ’ ένα επίπεδο που είναι σπάνιο να φτάσει ο φόβος.
5. Μίσος. Το μίσος έχει τις ρίζες του στην άρνηση. Είναι το αντίθετο της επιθυμίας για ένωση. Υψωνόμενο σε ανώτερη διάσταση, το μίσος μετουσιώνεται σε απάρνηση παντός απατηλού. Όταν το μίσος στερηθεί κάθε συναισθηματικό περιεχόμενο, μπορεί να γίνει η ενέργεια που κάνει τον άνθρωπο ν’ απορρίπτει τη μορφή χάρη της ζωής που την εμψυχώνει. Στο κατώτερο τόξο είναι σίγουρα καταστρεπτικό, στο ανώτερο, όταν εξαγνισθεί επαρκώς, μπορεί να θεωρηθεί σαν η αντίστροφη πλευρά της αγάπης.
6. Επιθυμία για δύναμη. Τις περασμένες λίγες εκατονταετίες ο άνθρωπος αποδέσμευσε πολύ περισσότερο την ενέργεια της δύναμης από εκείνη της αγάπης. Το αποτέλεσμα ήταν έλλειψη ισοστάθμισης και ισορροπίας. Η δύναμη, όταν δε συνδέεται με την αγάπη, είναι φθοροποιός. Πολλές τραγωδίες στις ανθρώπινες σχέσεις προκύπτουν από την ανεξέλεγκτη επιθυμία να εξουσιάζουμε τη ζωή των άλλων, να διαγράφουμε και να κανονίζουμε τη διαγωγή τους. Εκείνος που υποκαθιστά με τις σκέψεις δύναμης τις ηθικές αρχές, προκαλεί ένα διαρκή αγώνα. Τα ανώτερα ιδανικά που υπηρέτησαν σαν φάροι ανά τους αιώνες, η αδελφοσύνη, η συνεργασία, ο ιδεαλισμός, λάμπουν αμυδρά όταν η δύναμη είναι ο καθοριστικός παράγοντας στην κοινωνία.
Όταν η θέληση για δύναμη μετουσιωθεί, γίνεται θέληση για επίτευξη και θέληση για θυσία. Η σκληρή, εγωκεντρική θέληση μετασχηματίζεται σε πράκτορα διανομής ευεργετικών δώρων. Τότε πράγματι η δύναμη υπηρετεί την αγάπη και η αγάπη δοξάζει τη δύναμη.
7. Υπερηφάνεια. Οι τοίχοι που χτίζονται από την υπερηφάνεια, φυλακίζουν τον άνθρωπο ασφαλέστερα από τα σίδερα της φυλακής. Δεμένος με τις βαριές αλυσίδες των αλαζονικών σκέψεων, κοιτάζει τους άλλους με συγκατάβαση. Έτσι αδυνατίζει ο δεσμός που δένει όλους τους ανθρώπους μαζί σε μια αδιάσπαστη αδελφότητα. Θέτοντας τον εαυτό του χωριστά, βαδίζει όλο και μακρύτερα από τον κύκλο των ανθρώπινων συμπαθειών.
Ο Ηρακλής γονατίζει καθώς παλεύει με την ύδρα, συμβολίζοντας μ’ αυτή τη στάση το πνεύμα της ταπεινότητας που πρέπει να επιτευχθεί. Η έξαρση των τάσεων της προσωπικότητας πρέπει ν’ αντικατασταθεί απ’ την έκφραση των τάσεων της αυτοθυσίας.
8. Χωριστικότητα. Ο αναλυτικός νους διαιρεί και υποδιαιρεί, θέτοντας το μέρος υπεράνω του όλου. Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στις ενδείξεις της διαφοράς παρά στο υπερβάλον γεγονός της ενότητας. Τέτοια αποσπασματική σκέψη αντιστρατεύεται κάθε παρώθηση για σύνθεση.
Η χωριστική στάση έχει μεγαλύτερη συνείδηση των διαφορών μεταξύ των ανθρώπων παρά των ομοιοτήτων· αντιλαμβάνεται τη θρησκεία σαν μια σειρά ανταγωνιστικών μονάδων παρά σαν απλή έκφραση της πνευματικής ώθησης· θεωρεί την αντίθεση των κοινωνικών τάξεων περισσότερο σημαντική από την κοινότητα των ανθρώπων που τους καθιστά αδελφούς· βλέπει τη γη σαν μια σειρά ανόμοιων εθνών παρά σαν έναν κόσμο.
Ο Ηρακλής έπρεπε να δει την ύδρα σαν τέρας κι όχι σαν θηρίο με εννιά διαφορετικά κεφάλια. Όσο επιζητούσε να αποκόψει τα κεφάλια ένα προς ένα, αποτύγχανε. Όταν τελικά τα αντιμετώπισε σαν μονάδα, κέρδισε τη νίκη.
9. Σκληρότητα. Η ικανοποίηση της ανθρώπινης εμπειρίας βλάπτοντας τους άλλους είναι μια μαρτυρία της ύπαρξης κακών τάσεων που διαβρώνουν το νου. Η ηδονή της πρόκλησης πόνου στους συνανθρώπους μας είναι ασθένεια. Το άσχημο αυτό κεφάλι της ύδρας πρέπει να καταστραφεί για πάντα προτού ο άνθρωπος μπορέσει να διακηρύξει τον ανθρωπισμό του. Η σύγχρονη ζωή προσφέρει πολλά παραδείγματα κτηνωδίας και αχαλίνωτης σκληρότητας. Σε πολλές οικογένειες τα ευαίσθητα παιδιά χλευάζονται, γελοιοποιούνται και υποτιμούνται από εκείνους που δεν μπαίνουν στον κόπο να τα κατανοήσουν· άνδρες και γυναίκες δείχνουν καθημερινά στον κόσμο με αιτήσεις διαζυγίων ότι είναι θύματα νοητικών βασανιστηρίων· τα δικαστήρια και τα νοσοκομεία δίνουν σωρευτικές αποδείξεις της παράλογης ευχαρίστησης που απολαμβάνουν τα ανθρώπινα όντα βασανίζοντας τους άλλους. “Το έκανα για τη συγκίνηση”, είπε ένας νεαρός γκάνγκστερ τελευταία, “όχι για τα χρήματα”.
Όταν η θηριώδης αυτή σκληρότητα κρατηθεί ψηλά στον αέρα, στο φως της λογικής και της συμπόνιας, χάνει τη δύναμή της. Απομένει ακόμη το έργο της μετατροπής της ενέργειας της σκληρότητας σε εκείνη της ενεργού συμπόνιας. Σε δύο δοκιμασίες ο Ηρακλής “σκότωσε” όταν έπρεπε να αγαπήσει, αλλά στο Σκορπιό πέτυχε αυτό το μετασχηματισμό, ξεριζώνοντας από τη φύση του μια τάση που θα μπορούσε να τον καταστήσει ανάπηρο για κάθε μελλοντικό εγχείρημα.

Αυτή είναι η επίτευξη του Ηρακλή σ’ αυτό τον άθλο, μιλώντας ψυχολογικά. Εισήγαγε φως στις σκοτεινές κοιλότητες του υποσυνείδητου, πάλεψε με τις τερατώδεις δυνάμεις που κυλιούνται στο λασπωμένο βούρκο και νίκησε τους εχθρούς του δικού του οίκου. Έλαβε χώρα μια διαδικασία κάθαρσης κι ο Ηρακλής είναι πια έτοιμος ν’ αναλάβει τον επόμενο άθλο στον οποίο πρέπει να καταδείξει την ικανότητά του να ελέγχει τις δυνάμεις και τις δυναμικότητες του νου.

(Συνεχίζεται...)

ΚΡΟΝΟΣ ΣΤΟ ΣΚΟΡΠΙΟ - Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΤΗΣ ΛΕΡΝΑΙΑΣ ΥΔΡΑΣ  Α' Mέρος

ΟΙ ΑΘΛΟΙ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ


ΟΙ ΑΘΛΟΙ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ


Αλέκος Χρυσόπουλος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.