Το φαινόμενο της συνείδησης εξακολουθεί να αποτελεί αίνιγμα για τους επιστήμονες Βρετανοί ερευνητές που ασχολούνται με το φαινόμενο των «επιθανάτιων» εμπειριών (near - death experiences) πιστεύουν ότι βρήκαν ενδείξεις οι οποίες συνηγορούν υπέρ της άποψης ότι η συνείδηση εξακολουθεί να υπάρχει και ύστερα από τον τερματισμό της λειτουργίας του εγκεφάλου, κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί ζωή μετά το θάνατο, όπως υποστηρίζουν. Σύμφωνα με τα όσα μετέδωσε το BBC τη Δευτέρα, επιστήμονες από το Γενικό Νοσοκομείο του Σαουθάμπτον εξέτασαν 63 ασθενείς, οι οποίοι είχαν επιζήσει έπειτα από καρδιακά επεισόδια και διηγήθηκαν στους ερευνητές, μία εβδομάδα μετά το περιστατικό που τους έφερε κοντά στο τέλος, τα όσα θυμόντουσαν από την περίοδο κατά την οποία θεωρούνταν κλινικά νεκροί.
Κατά λογική αναγκαιότητα αυτό γίνεται έστω και υποσυνείδητα με αποτέλεσμα να παρατηρείται ολοένα και περισσότερο ένα είδος κοινωνικού «διπολισμού». Από τη μία πλευρά η απάθεια και η ολοκληρωτική αποχή από οτιδήποτε θυμίζει την πολιτεία και τα κοινά δρώμενα και από την άλλη η μονομέρεια, η μη κριτική σκέψη, η απόρριψη διαφορετικού. Και οι δυο πόλοι είναι φορτισμένοι με μια απολυτότητα αν αντιληφθεί κανείς ότι και οι δυο στάσεις έχουν σταθερά απήχηση.
Η απάθεια από την αρχαιότητα ήταν αξιόμεμπτο στοιχείο ενός πολίτη.Είναι αξιοπερίεργο το πώς σε μια εποχή που τα ατομικά δικαιώματα με την έννοια που σήμερα τα καθορίζουμε ως τέτοια δε γίνονταν αντιληπτά, παρ΄ όλα αυτά μια υποτυπώδης μορφή ατομικού κεκτημένου αποτελούσε το «μετέχειν». Η πορεία της ιστορίας και της νομικής κατηγοριοποίησης των δικαιωμάτων σε ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά απέδειξε πως τα τελευταία δεν έχουν να κάνουν με αξίωση των πολιτών αποχής του κράτους από την προσωπική σφαίρα δράσης τους ή αξίωση παρέμβασης του για την εξασφάλιση κοινωνικών παροχών όπως συμβαίνει αντίστοιχα με τα προηγούμενα.
Τα πολιτικά δικαιώματα κατοχυρώθηκαν ως υποχρέωση του κάθε πολίτη να δρα ενεργά και να συμμετέχει, όχι με την έννοια του εξαναγκασμού του, αλλά υπό το πρίσμα του καθήκοντος προς την επίτευξη ενός βέλτιστου δυνατού επιπέδου πολιτικής και πολιτειακής οργάνωσης που εν τέλει έχει αντίκτυπο στην ίδια την ποιότητα ζωής του. Η απόλυτη αρνητική στάση, λοιπόν, ως απόδειξη ωχαδερφισμού σίγουρα διαβρώνει εν όλω την εξέλιξη και δεν επιτρέπει την αντικειμενικά πλειοψηφική πορεία των πραγμάτων. Διότι αν η πλειονότητα απέχει από τα κοινά, εν τέλει αυτός που αποφασίζει είναι η πλειοψηφία της δρώσας μειοψηφίας.