Ο ψυχολόγος Michal Kosinski ανέπτυξε μια μέθοδο για να αναλύει τους ανθρώπους με κάθε λεπτομέρεια, με βάση τη δραστηριότητα τους στο Facebook. Μήπως ένα παρόμοιο εργαλείο οδήγησε τον Donald Trump στη νίκη; Οι Hannes Grassegger και Mikael Krogerus, δημοσιογράφοι του Das Magazin από τη Ζυρίχη, μας λένε τι βρήκαν.
Στις 9 Νοεμβρίου γύρω στις 8.30 πμ., ο Michal Kosinski ξύπνησε στο Hotel Sunnehus. Ο 34χρονος ερευνητής είχε πάει στη Ζυρίχη για να δώσει μια διάλεξη στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας (ETH) σχετικά με τους κινδύνους των Big Data και την ψηφιακή επανάσταση. Ο Kosinski δίνει τακτικά διαλέξεις για αυτό το θέμα σε όλο τον κόσμο. Είναι ένας κορυφαίος ειδικός στην ψυχομετρική, υπο-κλάδο της ψυχολογίας που εξεταζει την ανάλυση δεδομένων. Όταν άνοιξε την τηλεόραση εκείνο το πρωί, είδε ότι η βόμβα είχε σκάσει: αντίθετα με τις προβλέψεις όλων των κορυφαίων αναλυτών, ο Donald J. Trump είχε εκλεγεί πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών.
Την ίδια ημέρα, μια ελάχιστα γνωστή βρετανική εταιρεία, με έδρα το Λονδίνο έστειλε ένα δελτίο τύπου: “Είμαστε ενθουσιασμένοι που η επαναστατική προσέγγισή μας για την επικοινωνία δεδομένων έχει παίξει ένα τέτοιο αναπόσπαστο μέρος στη νίκη του νεοεκλεγέντα Προέδρου Τραμπ,” δήλωσε ο Alexander James Ashburner Nix. Ο Nix είναι Βρετανός, 41 ετών, και Διευθύνων Σύμβουλος της Cambridge Analytica. Η εταιρεία του έπαιξε κεντρικό ρόλο όχι μόνο για την online καμπάνια του Τραμπ, αλλά και για την εκστρατεία του Brexit.
Επιγραμματικά για τους πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας: ο Kosinski ενεργοποιήσε την ψηφιακή επανάσταση, ο Nix την εκτελέσε και ο Trump φαίνεται να ωφελήθηκε αρκετά από όλο αυτό. Διάβαστε τη συνέχεια..
Πόσο επικίνδυνα είναι τα big data;
Τα τελευταία πέντε χρόνια συναντάμε όλο και πιο συχνά τον όρο Big Data. Big Data σημαίνει, κατ ‘ουσίαν, ότι όλα όσα κάνουμε, τόσο εντός όσο και εκτός ίντερνετ, αφήνουν ψηφιακά ίχνη. Κάθε αγορά που κάνουμε με τις κάρτες μας, κάθε αναζήτηση που πληκτρολογούμε στη Google, κάθε κίνηση που κάνουμε όταν το κινητό μας τηλέφωνο είναι στην τσέπη μας, κάθε κίνηση αποθηκεύεται. Ειδικά κάθε “like”. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν ήταν απολύτως σαφές ποια χρήση θα μπορούσαν να έχουν αυτά τα δεδομένα.
Στις 9 Νοεμβρίου, κατέστη σαφές ότι ίσως υπάρχουν εξαιρετικές δυνατότητες. Η εταιρεία πίσω από τη διαδικτυακή καμπάνια του Trump, η ίδια εταιρεία που είχε εργαστεί για το Leave.EU – τα πρώιμα στάδια της εκστρατείας του “Brexit” – ήταν μια εταιρεία Big Data: η Cambridge Analytica.
Για να καταλάβουμε το αποτέλεσμα των εκλογών, και πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει στο μέλλον η πολιτική επικοινωνία, θα πρέπει να ξεκινήσουμε με ένα περίεργο περιστατικό στο Πανεπιστήμιο του Cambridge το 2014, στο Κέντρο Ψυχομετρίας που εργάστηκε ο Kosinski.
Η ψυχομετρία, που μερικές φορές ονομάζεται και ψυχογραφία, εστιάζει στη μέτρηση ψυχολογικών χαρακτηριστικών, όπως η προσωπικότητα. Στη δεκαετία του 1980, δύο ομάδες ψυχολόγων ανεπτύξαν ένα μοντέλο που προσπάθησε να αξιολογήσει τα ανθρώπινα όντα βάσει πέντε χαρακτηριστικών της προσωπικότητας, γνωστό ως το “Big Five”. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι: η διαφάνεια (πόσο ανοιχτός είσαι σε νέες εμπειρίες), η ευσυνειδησία (πόσο τελειομανής είσαι), η εξωστρέφεια (πόσο κοινωνικός είσαι), η τερπνότητα (πόσο διακριτικός και πόσο συνεργάσιμος) και η νεύρωση (πόσο εύκολα αναστατώνεσαι). Με βάση αυτές τις διαστάσεις, που είναι επίσης γνωστές ως OCEAN, μπορούμε να κάνουμε μια σχετικά ακριβή εκτίμηση του είδους του ατόμου που έχουμε μπροστά μας. Η εκτίμηση αυτή περιλαμβάνει τις ανάγκες και τους φόβους του ατόμου, και του πώς είναι πιθανό να συμπεριφερθεί. Το “Big Five” έχει γίνει η πρότυπη τεχνική της ψυχομετρίας. Αλλά για μεγάλο χρονικό διάστημα, το πρόβλημα με την προσέγγιση αυτή ήταν η συλλογή δεδομένων, καθώς οι συμμετέχοντες καλούνται να συμπληρώσουν ένα περίπλοκο, πολύ προσωπικό ερωτηματολόγιο. Στη συνέχεια ήρθε το Διαδίκτυο. Και το Facebook. Και ο Kosinski.