τρίτος «κληρονόμος» της Αίας, τώρα, είναι μεγαλοπρεπέστατος. (Μάλλον επειδή απέκτησε το μεγαλύτερο μέρος της κληρονομιάς! :-) ) Αυτός δεν είναι άλλος, παρά…
3. Οι καθολικοί «γοτθικοί» καθεδρικοί ναοί
Όταν η Ιστορία πέρασε στους χριστιανικούς αιώνες, η αρχαία Ελλάδα παραμέρισε στο παρασκήνιο. Όμως, ο συμβολισμός των ναών της πέρασε στον χριστιανισμό, κι αργότερα διαμοιράστηκε ανάμεσα στη ναοδομία των δύο μεγάλων χριστιανικών Εκκλησιών, της Ορθόδοξης καί της Καθολικής. Ο διαμοιρασμός αυτός έγινε εντονώτερος (καί κρατάει μέχρι σήμερα) σαφώς μετά το δεύτερο Σχίσμα (1054), καί σαφέστατα μετά το κτίσιμο (1163) του χρονικά πρώτου «γοτθικού» ναού, της Παναγίας των Παρισίων. (Εμείς είχαμε ήδη δώσει το «στίγμα» της ορθόδοξης ναοδομίας 600 χρόνια νωρίτερα, με την Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη.)
Οι καθολικοί πήραν τις γραμμές, εμείς τις καμπύλες. Οι καθολικοί πήραν τα αγάλματα της θεότητας, εμείς τις εικόνες. Οι καθολικοί πήραν τους σταυροειδείς επιμήκεις γοτθικούς ναούς, εμείς πήραμε τους «τετραγωνισμένους» σταυροειδείς ναούς μετά τρούλλου. Οι καθολικοί κατέληξαν στις συγκερασμένες («ευρωπαϊκές») μουσικές κλίμακες των ψαλμών, εμείς κρατάμε ακόμη τις (αρχαιοελληνικές) ασυγκέραστες. Οι καθολικοί αγιογραφούν όπως βλέπει το μάτι, εμείς αγιογραφούμε όπως βλέπει η πίστη.
Πάντως, οι διαφορές δεν είναι μόνον αυτές – ή μονάχα δογματικές. Φαίνεται πως υπάρχει κι άλλη συνιστώσα κρυμμένη, η φυλετική καταγωγή των πιστών. Καί μόνο το κλάμμα που ρίχνουν οι προσκυνητές του Αγίου Ιακώβου της Κομποστέλλας (campus stelli = κάμπος των αστεριών), όταν αντικρύζουν δυτικά τον Ατλαντικό Ωκεανό, λέει πάρα πολλά… (Μά, ναί!Κλαίνε γιά τη χαμένη πατρίδα τους, την Ατλαντίδα!)
(Υπ’ όψιν, η Γουΐκι έχει μία ενδιαφέρουσα -διαφορετική από τη δική μου- ετυμολογία του τοπωνυμίου «Κομποστέλλα», ως …«νεκροταφείο»!)
Μιά κι ο λόγος γιά Ατλαντίδα, σκέφτομαι καί ξανασκέφτομαι αυτές τις ιστορίες με τον δράκοντα καί το «12+1»… Παρά το ότι στον μυκηναϊκό τάφο, που βρέθηκε κατά τη διάνοιξη του περιφερειακού δρόμου του Βόλου το 2004, βρέθηκε χρυσάφι με εργαστηριακή (δηλ. μη αμφισβητήσιμη) πιστοποίηση προελεύσεως από Κολχίδα / Γεωργία, η σύνδεση της Αίας με τους Μεσοαμερικάνικους πολιτισμούς δε λέει να φύγει απ’ το μυαλό μου. Μήλα των Εσπερίδων (εσπέρας = η δύση του Ήλιου / Εσπερία = οι δυτικές χώρες) καί δράκος Λάδων, σου λέει!… Αναρωτιέμαι αν καί το …«πέτ» ερπετό του Αιήτη τό ‘χανε επίσης …βαφτισμένο! :-) (Με την προϋπόθεση πως ο δράκος της Αίας δεν ήταν ο ίδιος ο Λάδων.)
Τέλος πάντων.
Οι σημερινοί «εταίροι» μας, οι Ευρωπαίοι της Εσπερίας, είχαν κάποτε τη φαεινή ιδέα να ξεκινήσουν Σταυροφορίες. Αν καί με την πρώτη απόπειρα έγιναν κιμάς γιά τα σκυλιά των Σελτζούκων, με τη δεύτερη κατάφεραν καί κατέκτησαν την Ιερουσαλήμ – όπου καί κατσικώθηκαν γιά κάτι λιγώτερο από έναν αιώνα.
Καλά είχε στρογγυλοκάτσει στον θρόνο του ο πρώτος Ευρωπαίος ( ; ) βασιλέψ της Ιερουσαλήμ γιά καμιά εικοσαριά χρόνια, που λέτε, όταν μιά μέρα του κουβαληθήκανε κάτι περίεργοι μουσαφιραίοι. Κάτι «πολεμικοί καλόγεροι», λέει. Μη νομίσετε πως επρόκειτο γιά τίποτε «γεροντάδες» καί τα ρέστα. Μιά παρέα από κάτι προχωρημένες λαμογιόφατσες ήντουσαν αυτοί, κι είχανε ορκιστεί πίστη σε κάποιον …ανύπαρκτο ναό του Κρόνου«Σολομώντος»!
Λοιπόν, οι ερίφηδες ζήτησαν από τον βασιλέψ άδεια γι’ ανασκαφές. Όχι στον ουρανό γιά προφητείες (διότι αυτό -θεωρητικώς- μπορούσαν καί μόνοι τους να το κάνουν), αλλά στο υπέδαφος της πόλης. Εννοείται πως οι άρπαγες καί τσιγγουναραίοι «Ευρωπαίοι» των καιρών εκείνων (βασιλέψ καί μουσαφίρηδες) συνεννοήθηκαν καί γιά τη μοιρασιά – σε περίπτωση που βρισκόταν χρυσάφι με το σκάψιμο.
Εν πάσει περιπτώσει, οι «πολεμικοί καλόγεροι» φαίνεται πως πράγματι βρήκαν διάφορα ενδιαφέροντα – αν κι όχι χρυσάφι. Εφ΄όσον δεν βρέθηκε χρυσάφι, όμως, οι βάϊλοι του βασιλέψ (που τους είχε βάλει ο βασιλέψ εκεί να προσέχουν γιά λοβιτούρες των «καλογήρων») ξύσανε τις στερεοποιημένες μύξες απ’ τις μύτες τους κι έγραψαν στ’ άπλυτα @@ τους όλα τα υπόλοιπα.
Μέχρι σήμερα, κανείς δεν γνωρίζει τί ακριβώς βρήκαν εκείνοι οι «καλόγεροι πολεμιστές». Συνάγεται, όμως (εμμέσως, πλην σαφώς), ότι -μεταξύ των άλλων- βρήκαν οδηγίες γιά χτίσιμο ψηλών κτιρίων, ίσως καί («πακέτο δύο σε ένα») οδηγίες προχωρημένου συμβολισμού στη ναοδομία. Οπότε, ενάμιση αιώνα μετά τα …χωματουργικά έργα των«καλογήρων», χτίστηκε ο χρονικά πρώτος «γοτθικός» ναός, η Παναγία των Παρισίων.Ένα πραγματικό άνθος της πέτρας.