Τρίτη, 20 Οκτωβρίου 2015

Πραγματεία περί συνήθειας



Πόσο καιρό χρειάζεται για να εδραιωθεί μια συνήθεια;

Πόσο καιρό χρειάζεται για να εδραιωθεί μια συνήθεια;Ο Αριστοτέλης έλεγε πως είμαστε αυτό που επαναλαμβάνουμε, πόσο όμως χρονικό διάστημα χρειάζεται για να εδραιωθεί μια πράξη μας σε συνήθεια;  Έρευνες που έχουν γίνει, έχουν αποδείξει πως αρκούν 21 συναπτές μέρες για να πετύχουμε το στόχο μας.  Κάποιοι άλλοι ερευνητές υποστηρίζουν πως το χρονικό διάστημα ποικίλει ανάλογα με τη σοβαρότητα της συνήθειας. 
Για παράδειγμα, σε μια έρευνα που διεξάχθηκε στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου και πήραν μέρος 96 συμμετέχοντες, τα αποτελέσματα ήταν ενδιαφέροντα.  Οι συμμετέχοντες έπρεπε να διαλέξουν μια συμπεριφορά  που ήθελαν να μετατρέψουν σε συνήθεια και να την επαναλάβουν καθημερινά.  Χρειάστηκε κατά μέσο όρο 66 μέρες για να γίνει αυτή η αλλαγή, φυσικά υπήρχες και πολλές διακυμάνσεις στο χρονικό όριο.  Αν ένας συμμετέχοντας ήθελε να του γίνει συνήθεια ένα ποτήρι νερό μετά το πρωινό, χρειάστηκε 20 μέρες, ενώ για κάποιον που ήθελε να γυμνάζεται επί δέκα λεπτά μετά το πρωινό ξύπνημα, μέτρησε 84 μέρες κι ακόμη δεν τα είχε καταφέρει.
Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως αν θέλεις να τρως ένα φρούτο κάθε απόγευμα, σου αρκούν 21 μέρες, αν όμως θέλεις να αντικαταστήσεις το τσιγάρο με μια καραμέλα, αυτό μπορεί να διαρκέσει και έναν ολόκληρο χρόνο, για να σου γίνει βίωμα.
Ας υποθέσουμε πώς να σκεφτόμαστε θετικά είναι εύκολο κι ας κάνουμε μια άσκηση θετικότητας που έχει διάρκεια μόνο 21 μέρες:
Για να νιώθουμε θετικά και αισιόδοξα, να αρχίσουμε να νιώθουμε πετυχημένοι, να εργαζόμαστε καλύτερα και να αλλάξουμε τον αρνητικό τρόπο σκέψης σε θετικό. Ας κάνουμε μια άσκηση, θα μετρήσουμε μαζί 21 μέρες.

1) Κάθε βράδυ πριν κοιμηθούμε θα γράφουμε σε ένα ημερολόγιο, 3 πράγματα που μας άρεσαν, μας συγκίνησαν μέσα στη μέρα.
2) Θα κάνουμε 3 πράξεις καλοσύνης (ανοίγω την πόρτα, πάω καφέ στον συνεργάτη κτλ.) και
3) θα κάνουμε 3 ειλικρινά θετικά σχόλια στους ανθρώπους γύρω μας.
Ο εγκέφαλός μας για να πάρει κάτι και να το κάνει μέρος της καθημερινότητάς του, χρειάζεται 21 συναπτές μέρες.

Χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να αλλάξεις μια συνήθεια από ό,τι νομίζεις


Χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να αλλάξεις μια συνήθεια από ό,τι νομίζειςΈνα αθώο συνεχές άγγιγμα μαλλιών ή κάτι πολύ πιο ύπουλο, όπως το κάπνισμα, ενισχύονται ξανά και ξανά και ως επί το πλείστον δεν μπορούν να αλλάξουν σε μερικές εβδομάδες. Και όλα αυτά πιστοποιούνται από μια μελέτη που έγινε το 2009, τα αποτελέσματα της οποίας εμφανίστηκαν στο περιοδικόEuropean Journal of Social Psychology.
Βέβαια, οι κακές συνήθειες μπορεί να αλλάξουν. Οι άνθρωποι σταματούν το κάπνισμα, εγκαταλείπουν τη μανία για σοκολάτα, σηκώνονται από τον καναπέ και ξεκινούν την άσκηση Οι καλές συνήθειες μπορούν να διαμορφωθούν για να αντικαταστήσουν τις κακές. Στην πραγματικότητα, σβήνονται οι δυσάρεστες μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες.
Πότε, όμως, αλλάζει μια ζωή με κόκα κόλα; Σε μερικές εβδομάδες; Σε 21 ημέρες;
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι όταν οι άνθρωποι νομίζουν ότι μπορούν να κάνουν τα πάντα σε τρεις εβδομάδες. Και αυτό αποτελεί την αιτία της αποτυχίας. Μας αρέσουν πραγματικά οι συνήθειές μας και το σπάσιμό τους απαιτεί σκληρή δουλειά. Η υποτίμηση της σκληρής προσπάθειας και η υπερεκτίμηση των ικανοτήτων μας είναι κακοί σύμβουλοι.
Σε μία έρευνα μελετήθηκε το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να αντικατασταθούν οι κακές συνήθειες από τις καλές. Το ταχύτερο ήταν 18 ημέρες. Όμως, ο μέσος χρόνος για την αλλαγή ήταν κοντά στους 3 μήνες (66 ημέρες).
Για όλα φταίει η ντοπαμίνη
Η κλινικός ψυχολόγος Patricia A. Farrell, στο New Jersey τονίζει ότι όσο περισσότερο ασκείτε τη συνήθεια τόσο πιο δύσκολο θα είναι να απαλλαγείτε από αυτήν. Πάντως,δεν αρκεί να αλλάξετε μια συνήθεια λαμβάνοντας μία συνειδητή απόφαση. 
Χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να αλλάξεις μια συνήθεια από ό,τι νομίζειςΜία σειρά από ψυχολογικούς και βιολογικούς λόγους έρχονται να εξηγήσουν γιατί είναι τόσο δύσκολο να απεμπλακείς. Μερικές από τις πιο ευχάριστες ή ικανοποιητικές δράσεις μας, ας πούμε το αλάτι, προκαλεί την παραγωγή της ντοπαμίνης στον εγκέφαλο. Σύμφωνα με τον Δρ Poldrack, νευροβιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν, η ντοπαμίνη δημιουργεί μια λαχτάρα για την επανάληψη της συμπεριφοράς. Ξανά και ξανά και ξανά. Έτσι, ακόμη και όταν η ίδια η συμπεριφορά δεν παρέχει την ικανοποίηση που ποθούμε, το σώμα σάς λέει να συνεχίσετε να ρίχνετε αλάτι ούτως ή άλλως.
Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι είναι εφικτό να αποχωριστούμε τις συνήθειές μας μια για πάντα. Πρώτα απ' όλα αναγνωρίστε ότι υπάρχει μια κακή συνήθεια και καταγράψτε τους στόχους σας. Τι θα λέγατε να τοποθετήσετε τα παπούτσια γυμναστικής σας κοντά στο τηλεχειριστήριο;

Πώς να διακόψετε μια κακή συνήθεια


Δυσκολεύεστε να απαλλαγείτε από μια κακή συνήθεια; Νιώθετε πως αυτό που κάνετε δεν σας ωφελεί καθόλου, αλλά τουναντίον σας βλάπτει; Σας προτείνουμε μια σειρά από βήματα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητά σας και θα απαλλαγείτε από την εμμονή μιας συνήθειας που σας καταδυναστεύει. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία είναι η έντονη επιθυμία σας και η πειθαρχία η οποία απαιτείται για την επίτευξη του στόχου σας.                                                                   
Παραδεχτείτε το πρόβλημα
Η αναγνώριση και κατανόηση της ύπαρξης μιας βλαβερής συνήθειας στη ζωή μας, αποτελεί το καθοριστικό βήμα προς τη διακοπή αυτής της συνήθειας. Αξιολογήστε το πώς επηρεάζει τη ποιότητα ζωή σας, και αποδεχθείτε πως θα θέλατε να το αλλάξετε αυτό. Ρωτήστε τον εαυτό σας: Γιατί αυτή η συνήθεια είναι κακή; Γιατί δε μπορώ να απαλλαγώ απ’ αυτή; 
Αλλάξτε περιβάλλον
Το περιβάλλον μπορεί να μας υποβάλλει πολλές φορές ορισμένες συμπεριφορές, ακόμη και αν είμαστε διατεθειμένοι να τις διακόψουμε. Βρείτε έναν τρόπο να αλλάξετε το χώρο σας, και παρατηρήστε αν η συγκεκριμένη συνήθεια που σας ταλαιπωρεί είναι το ίδιο ελκυστική. Για παράδειγμα, αλλάξτε τη διαρρύθμιση του σπιτιού, μετακινήστε έπιπλα, φυτά κτλ. Ανεπαίσθητες αλλαγές μπορεί να κάνουν μια συνήθεια λιγότερο επιτακτική και να σας αναγκάσει να επανεκτιμήσετε καταστάσεις.
Περιορίστε τις επαφές με ανθρώπους που ενθαρρύνουν τη συνήθειά σας
Αν η κακή σας συνήθεια λαμβάνει χώρα σε ένα περιβάλλον το οποίο δε μπορείτε να αλλάξετε π.χ στη δουλειά, τότε προσπαθήστε να αλλάξετε τις κοινωνικές επαφές. Για παράδειγμα, αν ξοδεύατε το διάλειμμα σας καπνίζοντας με τους συναδέλφους σας, τώρα θα χρειαστεί να τους αποχωριστείτε και να διαχειριστείτε διαφορετικά τον ελεύθερο χρόνο σας. Η κοινωνική σας ζωή μπορεί να διαφοροποιηθεί για κάποιο διάστημα, ωστόσο ο τελικός κερδισμένος θα είστε εσείς και η υγεία σας.
Δημιουργήστε εμπόδια στη συνήθεια
Συγχνωτιστείτε   με ανθρώπους που αποδοκιμάζουν τη συνήθειά σας. Πείστε τον εαυτό σας πως όταν βρίσκεστε με τους συγκεκριμένους ανθρώπους δε θα υποκύπτετε στην επιθυμία σας. Χρησιμοποιήστε αυτά τα άτομα ως άγκυρα και προσπαθήστε να είστε δίπλα τους όταν η επιθυμία για τη συνήθεια σας έχει καταβάλει. Επίσης θα μπορούσατε να κάνατε και κάτι άλλο για την καταπολέμηση της συνήθειας: Κάθε φορά που σας έρχεται η επιθυμία, είτε να καπνίστε, είτε οτιδήποτε άλλο, ορίστε ένα ποσό το οποίο θα το τοποθετείτε σε έναν κουμπαρά. Έτσι είναι σα να πληρώνετε κάποια είδους ποινή για την αδυναμία σας να αφεθείτε στην κακή συνήθεια. Στο τέλος ίσως εκπλαγείτε με το ποσό που θα έχει αποταμιευτεί!
Βρείτε νέα ενδιαφέροντα
Προσπαθήστε να αντικαταστήσετε τη συνήθεια με κάτι νέο και θετικό στη ζωή σας. Το κλειδί της επιτυχίας είναι να εστιάσετε στο τι κάνετε, και όχι στο τι δε κάνετε. Για παράδειγμα αν θελήσετε να φάτε ένα ακόμη γλυκό, εκείνη τη στιγμή θα πρέπει να απασχοληθείτε με κάτι άλλο, όπως το να βγείτε έξω να περπατήσετε ένα τετράγωνο ή να μιλήσετε στο τηλέφωνο με κάποιο φίλο. Έτσι η επιθυμία σας θα υποχωρήσει. Η πλήρωση του κενού της παλιάς σας συνήθειας, θα σας βοηθήσει να μη κάνετε πισωγυρίσματα.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟ ΕΝΑΤΟ ΚΥΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδη Η Ανθρωπινη Ιστορια Δεν Εχει Ειπωθει Ποτε.....Ειπαμε κι εμεις να βαλουμε το χερακι μας!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1

Το Ενατο Κυμα